Legendás riválisok – BMW M5 (E34) vs Mercedes 500E (W124)

Közzétéve:
2019-08-27, 11:33

A BMW M5-ös és a Mercedes 500E a 90-es évek két meghatározó csúcsgépe volt, ugyan egy kategóriában játszottak, mégis nagyon különbözőek voltak egymástól!

Van valamilyen perverz vonzerejük a feleslegesen erős limuzinoknak. Nagy, jellemzően német származású dögök, a kor színvonalán minden létező/elképzelhető extrával felszerelve és akkora teljesítménnyel, hogy a Földet is maguk alá tekernék. Négy (vagy akár öt) embert csomagokkal együtt képesek bőven 200 felett repíteni, sőt az aktuális csúcsgépek hasonló kondíciók mellett 300 körüli tempóra is képesek, mindenféle dráma és verejték nélkül. A 70-es évek elején még egy F1-es autó sem volt képes ennyivel száguldani. Ez ám a mérnöki teljesítmény, nem igaz?

BMW M5 E34 és Mercedes 500E W124

Így 2019-ben már igen széles a repertoár ebben a kategóriában. Ha az amerikai gépeket preferálod, ott a Cadillac CTS-V, szörnyűséges erejű V8-assal, viszont kevésbé kifinomult technikával. Sokak örömére az Alfa Romeo is visszaszállt a bizniszbe, a Giulia lóherés változata rendesen odadörrentett a konkurenciának, Ferrari-eredetű 2,9-es V6-osa egy műremek, csakúgy, mint futóműve és súlyelosztása. Korea is próbálkozik, a Stinger GT-n ugyan még van mit csiszolni, de a számok alapján mondhatni bekopogott a nagyfiúk közé. Az Audi már egy jó ideje tudja, hogyan kell minden évszakban helytálló, összkerekes vadállatot építeni, az S-el és RS-el fémjelzett típusokkal nehéz mellényúlni, kétségkívül az autóipar csúcsához tartoznak. A BMW-t és a Mercedest szándékosan hagytam a sor végére. Hogy miért? Mert ez két márka már akkor egymásnak feszült, amikor a legtöbben még négykézláb keresték a gyerekcipőt.

BMW E28 M5

1985 februárjában az Amszterdami Autószalonon újságírók és rajongók gyűrűjében lerántották a leplet a járműről, amit a konferanszié csak úgy említett: a világ leggyorsabb szedánja. Ez az autó volt a kategória alfája és omegája, a BMW M5. Az E28-as generáció volt az első 5-ös, amiből készült kimondottan teljesítményorientált változat, az 535i szolgált a projekt alapjául. Keményebb futóművet kapott, de ami igazán különlegessé tette, az az M1-esből származó M88/3-as kódjelű motor volt, amit több ponton is módosítottak, hogy a lehető legtöbbet kihozzák belőle. Sikerült is nekik, a 282 lóerő ma is egy nagyon tisztességes érték, gondolj csak bele 34 évvel ezelőtt mekkorát léphetett a többi autóhoz képest!

BMW E28 M5

Csak, hogy el tudd helyezni, a kifinomult működés és agyonüthetetlen technika mérföldkövének számító W123-as (a.k.a. zöldséges) Mercedes legerősebb változatánál is bő 100 lóerővel (!) többet számlált a ménese. És, ami igazán érdekes, hogy ez a két autó évjáratban és méretosztályban is egymás konkurense volt! Hiába a rengeteg pozitív visszajelzés és az impozáns eladási számok, ez roppant kellemetlen volt a Mercedes számára. Feltalálják az autót, erre valami bajor jöttment csúnyán körbeveri őket. Elfogadhatatlan.

BMW S38-as motor

Teltek az évek, mindkét márkánál megtörtént a generációváltás, immáron az E34 és a W124 volt porondon, két kimondottan kiforrott termék feszült egymásnak. Az első M5-nek bőven jutott a rivaldafényből, a fél autósvilág rajongott érte, így adott volt, hogy folytatják a sikerszériát. Az E28-ban használt erőforrást továbbfejlesztették, az S38-as blokk teljesítménye így már átlépte a 300 lóerős álomhatárt, a ménes egészen pontosan 311-et számlált. Ez már elég volt ahhoz, hogy végsebességét elektronikusan kelljen lekorlátozni 250 km/h-nál. Álló helyzetből 100-as tempóra 6,3 másodperc alatt gyorsult fel, ezt természetesen a sofőr képességei befolyásolhatták, ugyanis az M5-öst kizárólag 5 fokozatú (később 6) kézi váltóval lehetett kérni.

BMW M5 E34

Finom optikai módosítások különböztették meg a mezei 5-ösöktől: elől, hátul és oldalt is kapott egy diszkrét spoilerezést, ami érdekes módon rontott a légellenálláson. De szerencsére plusz kraft is akadt, amivel kompenzálni tudták a csekély többletet. A bajor felső-középkategóriás limuzin csúcsváltozata 1988-tól vált elérhetővé a vásárlók számára. Ekkor még nem sejtették, de egy vérszomjas kihívó volt készülőben, csillaggal az elején.

Mercedes 500E W124

A Mercedesnek eltökélt szándéka volt, hogy letaszítsa a BMW-t a trónról. Csak egy apró bibi volt. Egy másik kategóriában pedig mindenáron a trónon akartak maradni: a luxuscirkálók között. A 80-as évek második felében olyan hatalmas erőforrásokat emésztett fel a W140-es bálna S-osztály fejlesztése, hogy nem maradt kapacitásuk a W124-es csúcsváltozatára. Ezért 1989-ben egy olyan megállapodás született, amihez hasonló alig akadt az autóiparban: a Mercedes összefogott a Porschéval.

Mercedes M119-es motor

Azzal bízták meg a neves sportautó gyártót, hogy alakítsák át a W124-es kasztniját, futóművét és erőátvitelét úgy, hogy bele tudják passzírozni az akkoriban frissen bemutatott M119-es, 5,0 literes V8-as monstrumot.  A Porsche maradéktalanul elvégezte a feladatot, viszont ki kellett szélesíteni a sárvédőket, ami nem volt tervben. Az egésznek az lett a vége, hogy minden egyes 500E kasztnit a Porsche szerelt össze a zuffenhauseni üzemében. Innen visszatértek az autók Sindelfingenbe, ahol a Mercedes fényezte őket. Itt nem ért véget a történet, a frissen fújt autók, ahogy megszáradtak, már utaztak is vissza a Porschéhoz, akik beszerelték a motort és erőátvitelt. Az utolsó simításokat természetesen a Mercedes végezte, így valószínűleg kitalálod…újból megtette minden egyes példány ezt a távot. Hogy hány napot emésztett fel ez a procedúra? 18 nap volt, mire egyetlen 500E teljesen elkészült.

Mercedes 500E W124

De, amikor elkészült, nem kegyelmezett senkinek. 1990-ben, debütálásakor a média csak „báránybőrbe bújt farkasnak” nevezte, minden joggal. A mezei 124-esektől csupán a szélesített sárvédők és az eltérő felnik különböztették meg, holott a menetteljesítményei picit eltértek egy sima 200D-től. 5,0 liter, V8, 326 lóerő, egy egyszerű 4 gangos automatával is képes volt a nagy Merci 5,5 másodperc alatt letudni a 0-100-at, padlógázon 260 km/h-ig meg sem állt. Viszont itt sem az erő, hanem a végáttétel volt a korlát, negyedikben ekkor forogta ki magát a nagy V8-as.

BMW M5 E34

Az 500E debütálása után a BMW érezte, hogy fel kell piszkálnia az M5-öst, hogy kiegyenlített maradjon a küzdelem a ringben. 1991-ben megnövelték a sorhatos hengerűrtartalmát 3,8 literre (S38B38), módosították a gyújtást, javítottak a gázreakción, továbbá kettőstömegű lendkereket kezdtek használni az egyenletesebb járáskultúra érdekében. A végeredmény így 335 lóerő lett, a 0-100-as gyorsulást is sikerült 6 másodperc alá szorítani. Külön finomságnak számított a gombnyomásra keményíthető sport futómű (EDCIII+), ami a korábbi, önmagát terhelés esetén szintbe hozó felfüggesztést váltotta. A késői, 1994 utáni példányokban már 6-os Getrag kézi váltó dolgozott, sőt minimális példányszámban (891 db) Touring, azaz kombi M5-ös is készült.

Mercedes E60 AMG

A W124-es és E34-es párbaja akkor ért véget, amikor az AMG beszállt a játékba és kezelésbe vette az 500E-t. Az amúgy sem kis lökettérfogattal rendelkező erőművet tovább feszítették, utolsó csúcsváltozatában 6,0 literre nőtt a köbcenti. Mindössze 126 darab készült az E60 AMG-ből, ami a korszak messze legbrutálisabb, szalonból vásárolható szedánja volt, 381 lóerős teljesítménye miatt kiérdemelte a „the Hammer” vagyis „a Kalapács” becenevet. De sokan csak „König der Autobahn”-ként ismerték meg.

Mercedes 500E és BMW M5

És ez utóbbi művésznév tökéletesen megfogta a Mercedes szörnyének lényegét, és a két autó közötti legfőbb különbséget. Az 500E (és az E60 AMG) egy túlmotorizált, komótos automatával felszerelt autópályás büntető volt, ami akkorát lépett még 160-ról is, mint a legtöbb akkori autó… álló helyzetből. Nem ijedt meg a szűk szerpentinektől sem, de érezhetően inkább az egyenesekben és a nagytempós kanyarokban érezte otthon magát a kényelemre hangolt futóművével. Ezzel szemben az M5-össel bátran fel lehetett menni egy versenypályára, a pörgős sorhatos, a kemény felfüggesztés és a kitűnő súlyelosztás olyan elegyet alkotott, amit akkoriban egyetlen négyajtós rendszámos kocsi sem tudott. Hogy melyikük győzne egy versenyben? Nehéz kérdés, a válasz mégis egyszerű: amelyik éppen hazai pályán játszik.

Címkék:

További autós hírek

“Nem mindennapi lélekjelenlét kellett annak az autósnak ahhoz, hogy megakadályozzon egy gázolást. A férfi szerda éjjel sétált a forgalommal szemben…

Intézkedéscsomagot tett le a  miniszterelnök és a kormány asztalára Lázár János, a nemdohányzók védelméért felelős miniszteri biztos, amiben többek között…

Ezen pörög a Net 3 napja! Azt fejtegetitek ki volt a hibás. A fő kérdés, hogy itt van-e 2 párhuzamos…

A tegnapi cikkünkre hatással küldte el nekünk ezt a videót olvasónk. Ezúttal a belső sávban, szintén az M3-ason, a betonterelő…

Életét vesztette a Csobánkánál történt balesetben megsérült gyermek – írja a police.hu.  Ahogy arról mi is beszámoltunk, eddig tisztázatlan okból…

Kapcsolódó írások

2018-as Suzuki Vitara elölről
2018. október 23.
Több jeles magyar képviselője is volt az autóiparnak világszerte az idők során, mára pedig számos nagyvállalat van jelen az ország különböző térségeiben.
A német luxus etalonja – Mercedes-Benz S-osztály (W140)
2018. február 09.
A W140-es „bálna” Mercedes hét évig képviselte a márka csúcsát a 90-es években. Grandiózus megjelenésével és műszaki túltervezettségével új mércét állított fel a luxusautók piacán.
Hullócsillag? – Mercedes E-osztály W210
2018. augusztus 25.
A W210-es egy új arculatot és vállalatfilozófiát képviselt a Mercedes palettáján a 90-es évek közepétől. Nem generációkra tervezték, mégis szépen teljesít!
Mercedes-AMG Project One prototípus versenypályán
2018. szeptember 20.
Lencsevégre kapták a Mercedes-AMG Project One-t, álcázva egy angliai tesztpályán. Ha minden jól megy, rövidesen már közútra is felmerészkednek a szörnyeteggel!