2023. szeptember 26. | 08:29

Különös módon a nők nagyobb valószínűséggel sérülnek meg egy balesetben azonos körülmények között, mint a férfiak.

Egy tanulmány kimutatta, hogy közúti baleset során azonos körülmények között egy nő sokkal nagyobb eséllyel sérül meg, mint egy férfi. Számszerűsítve ez 73 százalékkal nagyobb esély, ami nem elhanyagolható.

Ezt eddig a töréstesztek sem szűrték ki érdemben. Ezen viszont most változtatna egy svéd kutatócsoport, akik szerint azért ilyen szembetűnő ez az arány, mert a töréstesztbábuk mind az átlagos férfi testalkatot modellezik le.

Így pedig ahhoz viszonyítva vizsgálják egy autónak és berendezéseinek a biztonsági faktorát. Miközben a másik nem jelentős fizikai, felépítési különbségekkel bír, amiket figyelembe lehetne venni.

Ezért csinált a svéd kutatócsoport egy átlagos női testet mintázó töréstesztbábut. Ennek szélesebb csípője, keskenyebb válla és gyengébb nyaka van. Ezekkel a tulajdonságokkal pedig megfelel az átlagos női testnek, és oda lehet tenni az eddig használt férfi sémájú töréstesztbábuk mellé.

Ez fontos adatot fog szolgáltatni az autógyártóknak például az ülések passzív biztonsági rendszerének tervezésekor, hiszen számolniuk kell egy átlagosan gyengébb, tehát rugalmasabb nyakizomzattal is. Az eredmények kiértékelése után jutottak a fent említett konklúzióra a kutatók.

A bábu egyelőre még csak prototípus, de folyamatosan dolgoznak rajta. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy mikor kerül be az olyan töréstesztpontok programjába, mint amilyen például az EuroNCAP-nak is van.

Depositphotos