Az egykori Északi Járműjavító helyén, a Dízelcsarnokban újranyitott a Műszaki és Közlekedési Múzeum időszakos kiállítása. Mivel a múlt héten a csarnokban jártunk egy konferencián, körbesétáltunk, hogy nektek is megmutathassuk, mik azok a kiállítási tárgyak, amikre számíthattok.
Rögtön fontos hozzátennünk, hogy a csarnokot még éppen előkészítették a nyitásra, így a járművek mennyisége és állapota csak egy szeletét mutatja be a Volt egyszer egy Északi... a történet folytatódik című tárlatnak.
A tárlat a magyar gépipar egyik legikonikusabb darabjával, a 424-es gőzmozdonnyal kezdődik. A Bivaly becenevű gépből 1924-1958 között 514 darabot gyártottakNem volt könnyű munka a gőzmozdonyok vezérléseEsőben ha nem akart elázni a vezér, akkor ennyit látott előre"A munkábajárás eszközei"Csepel és Weiss Manfréd kerékpárokA MÁV-M44-es sorozatú dízel-villamos tolatómozdony szintén fontos típusAz 1954-1971 között gyártott mozgonynak már jóval korszerűbb vezetőállása volt, még fűtőradiátort is kapottTúl sokat azért innen sem lehetett látni, de a dolgozók szerették, mert végig körbe lehetett járni a kocsiszekrényenA Bobo becenevű mozdony Ganz TC 32.44a/14K típusú motorja 600 lóerős névleges teljesítményre képesVan, ami már álló formátumban sem fér bele a képbe. Az áramvonalas MÁV 242-es a leggyorsabb gőzmozdony volt MagyarországonA koporsónak és szellemnek is becézett gőzmozdonnyal 1961-ben 167 km/h-s hazai sebességrekordot állítottak felA MÁV V60-as (becenevén Kandó-mozdony) villanymozdonya, a hazai villanyvontatásos korszak egyik előfutáraEbben a csarnokban vegyes volt a kép, érezhetően előkészítés alatt állt a legtöbb jármű, így a típusok meghatározása is nehézkesebb. Baloldalt előtérben vélhetően egy gyártás végéről származó Ford Model T, mögötte egy Ikarus 66-os faros és egy Ikarus 280-asAz Ikarus 66-osból több mint kilencezret gyártottak 1952-1973 között, itthon a helyközi járatok meghatározó típusa volt a '60-as '70-es évekbenA ráncajtós, BKV-kék 280-as Ikarus, ami több generációt utaztatott Budapesten. Első példányai 1971-ben jelentek meg a budapesti utakon, de használtan még 2002-ben is vásárolt belőle a BKV. 29 év alatt összesen több mint hatvanezer darabot gyártott belőle az Ikarus. Megdönthetetlen ikonLegendák egymás mellett. Háttérben a 30-as és a 211-es típusok sejlenek felElőtérben a francia autógyártás egyik leggyönyörűbb darabja, a Citroën DS. Középen egy hibátlan állapotú Dacia 1300-as, mellette pedig egy nem kevésbé jó bőrben lévő, igazi első generációs Škoda OctaviaSokáig az utcakép része volt a Dacia 1300-as. Ez nem csoda, hiszen a Renault 12 alapú kocsit 1969-től kisebb módosításokkal egészen 2004-ig (!) gyártották, ezidő alatt közel kétmillió darabot készítettek belőle Talán nem mindenki tudja, de ez volt a legelső Škoda Octavia1959-től 1971-ig gyártottákVannak még üres csarnokok, lesz még hely a különleges járművek felhalmozásáraCsepel D-450 teherautóAz 1934-es MÁV Aamot, vagyis az Árpád becenevű gyorssínautóbusz. 275 lóerős dízelmotorjával 3 óra alatt tette meg a Budapest-Bécs távolságot, amit csak a kétezres években sikerült megdönteniIkarus 556 korabeli BKV színekben. 1964 és 1972 között 275-öt vett belőle a budapesti vállalatMTB 62. Ezzel a szovjet gyártmányú trolibusszal indult el a pesti troliközlekedés a 70-es vonalon 1949. december 21-én, Sztálin 70. születésnapjánÉs a közelmúlt: ezt a Bubi kerékpárt a Dunából halászták elő
A kiállítás a nagyközönség számára május 28-án szombaton nyitja meg kapuit és szeptember 30-ig tekinthető meg. A kiállítás időtartama alatt múzeumpedagógiai foglalkozások, integrált múzeumi órák és rendezvények is lesznek az MTI közleménye szerint.
További információk ide klikkelve olvashatók, jegyek pedig erre a linkre kattintva vásárolhatók.