2022. július 16. | 10:50

Az Alpina mellett kevés olyan cég volt, amelyet gyári átalakítóként elismert a BMW, de a Baur közéjük tartozott. Ennek egyik utolsó terméke a TC4 Top Cabriolet, amely az E36-os egyik különleges változata volt.

Mielőtt meghódították volna az autóipart a kabriók, az úgynevezett landaulet stílus volt a menő. Az ilyen autókban általában a hátsó üléssorok fölötti tetőt lehetett lehajtani, miközben a karosszéria többi része többnyire változatlan maradt. A landaulet építési mód a sokkal szabadabb autózást nyújtó kabriók mellett hamar feledésbe merült volna, ha különböző egyházi vezetők és politikusok nem használják egészen a 20. század közepéig.

Landaulet autók azóta csak elvétve, szupergazdagok játékszereként bukkannak fel időnként (például a G-osztályból átalakítva), mivel a politikusok a biztonsági kockázatok miatt leszoktak az autóból integetésről.

A ma ismert kabrió felépítés valamikor a '30-as években kezdett el divatba jönni, ezen belül azonban a négyajtós nyitott tetejű autók szép lassan a landaulet-k sorsára jutottak a nyilvánvaló strukturális gyengeségek miatt. A két megszűnt karosszériaváltozatot a stuttgarti Baur karosszériagyártó cég ötvözte, amely a '30-as évektől kezdve foglalkozott BMW-k gyári minőségű átalakításával.

Konkrétan a BMW egyik megmentőjének tartott 700-as kabriót is ők gyártották, de később a sajátos stlusú autók készítésében látták a jövőt. A Baurnak köszönhetően lett nyitott tetejű változata az E21-es BMW-nek (TC1), majd az E30 Cabriolet kifejlesztésében is segédkeztek, de a maguk landaulet változatával is előrukkoltak TC2 néven.

A napokban megírt mezőkövesdi GTA kapcsán leltem rá a TC4-esre, amit már az E36-os hármas alapjaira építettek. Az érdekesség az, hogy a szedán változatot vették alapul, és elöl kivehető targatetőt, míg hátul landaulet megoldást alkalmaztak. A motorválaszték igen széles volt, az 1,6-os négyhengerestől, a sorhatosokig bármivel lehetett kérni a TC4-et. A Baur végül alig 310 darabot gyártott a típusból, mivel a gyári cabriolet változat sokkal keresettebb és praktikusabb modell volt. Utóbbi miatt hiába a kis darabszám, a Baur modellek ára nem szökött fel úgy az évek során, mint a gyári kabrióké.

A Baur túl sokoldalú cég volt, hogy ez a bukás földbe állítsa, így megalapítása után száz évvel is működik. Ez idő alatt  BMW mellett a Mercedesszel, az Opellel és a Porschéval is együttműködtek.

Wikipedia | Címlapfotó: BMW