2022. július 16. | 09:35

Pastor Maldonado és Baumgartner Zsolt hozzájuk képest klasszis versenyzők.

Minden Forma-1-es pilóta célja, hogy valamilyen eredményt, sikert tudjon felmutatni pályafutása végeztével. Vannak olyan versenyzők, akik negatív okok miatt maradnak meg az emberek emlékezetében. Manapság sokan mondogatják, hogy Pastor Maldonado katasztrofálisan rossz pilóta volt, vagy, hogy Lance Stroll csak apuci pénze miatt szerepelhet a Száguldó Cirkuszban. A most következő listán található 10 versenyző történetét megismerve biztosan átértékelődnek ezek a vélemények.

1. Alex Yoong

A HRT egyik versenyzője sem kvalifikálta magát a 2011-es és 2012-es idény első futamára az autó elképesztően gyenge teljesítménye miatt. Alex Yoong volt az utolsó olyan pilóta az F1-ben, aki ezt saját hibájának köszönhetően érte el.

Malajzia első – és mai napig egyetlen – Forma-1-es versenyzője a 2001-es idény utolsó három futamán kapott lehetőséget a Minardi csapatától. Yoong korábbi autóversenyzői pályafutása során mindössze egy dobogót tudott felmutatni a Brit Forma-3-as bajonokság 1999-es szezonjából. Ezek alapján egyáltalán nem meglepő, hogy teljesítménye messze elmaradt csapattársától, egy bizonyos Fernando Alonsóétól. 2002-ben azonban ismét szerződést kapott az olasz istállótól, ezúttal Mark Webber oldalán. Yoong számára teljesen mindegy volt, ki a csapattárs, stabilan hozta az 1-2 másodperces lemaradásokat az időmérőkön.

Alex Yoong - Minardi
Forrás: Mark Thompson / Getty Images

Az Ausztrál Nagydíjon Yoong a 7. helyen ért célba, és elég közel került az elképesztő szenzációt jelentő pontszerzéshez, hisz akkoriban még csak a legjobb 6-ot jutalmazták. Ez jelentette pályafutása csúcspontját. Innentől kezdve minden versenyen az utolsó rajtkockába kvalifikálta magát, kivéve akkor, amikor Imolában, Silverstoneban és Hockenheimben még a rajtrácsra sem állhatott fel. Paul Stoddart csapatfőnök pár futam erejéig az oldalvonalon kívülre helyezte Yoongot, helyére a SkySports jelenlegi szakértője, Anthony Davidson ülhetett.

A kényszerszünet alatt úgy tűnt, Yoong összekapta magát. A maláj pilóta a szezon utolsó három futamára visszatért, mindhárom versenyre könnyedén kvalifikálta magát, sőt, egész tűrhető eredményeket ért el az időmérőkön. A Japán Nagydíjon egy ideig Webber előtt haladt, majd sajnálatos módon kicsúszott. Alex Yoong hiába mutatott javuló tendenciát, az idény végén a Minardi végül elköszönt tőle.

Alex Yoong - Minardi
Forrás: Mark Thompson / Getty Images

2005-ben az A1GP sorozatban tűnt fel, ott három szezont töltött el, ez idő alatt négy futamgyőzelmet ünnepelhetett. Annak a mezőnynek tagja volt többet között Nico Hülkenberg, Jos Verstappen és Sebastian Buemi is. Yoong később több GT bajnoki címet zsebelt be Ázsiában. A Forma-1-ben ugyan gyenge teljesítményt nyújtott, ám ettől még nem volt rossz autóversenyző.

2. Taki Inoue

Ha csak az eredményeit nézzük, Taki Inoue gyenge teljesítményt nyújtott. 1994-ben, a Simtek színeiben mutatkozott be a Forma-1-ben, a ’95-ös idényt pedig a Footwork csapatánál kezdte meg. A csapattársához képest is másodperces lemaradása volt az időmérő edzéseken. A szezon 18 versenyéből mindössze ötször ért célba, a kiesések okai között egyéni és technikai hibák is sorakoztak. Taki Inoue F1-es pályafutása azonban nem csak ezek miatt mondható siralmasnak.

Taki Inoue - Footwork
Forrás: Mike Hewitt / Getty Images

A japán versenyző gyakran találta magát komikus és egyben érthetetlen helyzetekben. Az egyik szabadedzésen Monacóban Inoue kicsúszott a Mirabeau-kanyarban, autója lefulladt, ő pedig a korláton kívülről szemlélte az eseményeket. Az edzés végén aztán visszaült az autóba, és visszavontatták a boxutcába. Mindeközben a franciák ralilegendája, Jean Ragnotti egy Renault Clióval körözött a pályán. Ahogy elhagyta az uszodát, észrevette, hogy Inoue kocsiját vontatják, ám ekkor már túl késő volt – Ragnotti belecsapódott a Footwork hátuljába. Inoue rántott egyet a kormányon, nehogy nekimenjen az őt vontató teherautónak, ettől azonban az autója fejre állt. A japán pilóta fején volt sisak, ám a biztonsági övet nem kapcsolta be. Csodával határos módon egyetlen karcolás nélkül megúszta az esetet.

Nem ez volt az egyetlen kabaréba illő jelenet Inoue pályafutása során. Az 1995-ös Magyar Nagydíjon éppen a 18. helyen haladt, amikor a Footwork füstölni kezdett alatta, ezért a pálya szélére húzódott. A pályabírók lassú reakcióját látva Inoue maga kezdte meg az oltást. Miközben a porral oltó készülékkel az autója felé igyekezett, a helyszínre érkező segítőkocsi elütötte a japán versenyzőt. Inoue az esetet követően a földre rogyott, ám komolyabb sérülés nélkül megúszta az incidenst.

Taki Inoue - Footwork
Forrás: Steve Etherington - EMPICS / Getty Images

Az 1996-os szezonra Inoue a Minarditól kapott szerződésajánlatot, ám a főtámogatója kihátrált mögüle, így nem jött össze a lehetőség. A Forma-1-et régebb óta követők minden idők egyik legrosszabb, egyben legkomikusabb pilótájaként emlékezhetnek rá.

3. Jean-Denis Deletraz

Deletraz összesen három Forma-1-es futamon állhatott rajthoz, az 1994-es Ausztrál Nagydíjon a Larrousse színeiben, az 1995-ös Portugál és Európai Nagydíjakon pedig a Pacific versenyzőjeként. Mindhárom alkalommal kiábrándítóan szerepelt. Deletraz nem tudott igazán kiugró eredményt felmutatni az alsóbb kategóriákban, a Larrousse csapatához konkrétan egy bőrönd pénzzel a hóna alatt, fizetős pilótaként került. Az ausztrál időmérőn 3,2 másodperccel volt lassabb csapattársánál, a futamon pedig egészen elképesztő, 10(!) körös hátrányt szedett össze az éllovassal szemben, mielőtt kiesett volna.

A Pacific csapata is komoly pénzhiánnyal küzdött az 1995-ös idény vége felé, így Deletraz kapott egy újabb lehetőséget. A portugáliai kvalifikáción 12 másodperccel maradt el a legjobb köridőtől, de még a második leglassabb időhöz képest is 5 másodperc volt a hátránya. A futamon mindössze 7 kör elteltével körhátrányba került, a 14. körben begörcsölt a lába, és feladta a viadalt.

Jean-Denis Deletraz - Larrousse
Forrás: Mike Hewitt / Getty Images

Deletraz utolsó versenyére a Nürburgringen került sor, ám ott sem sikerült maradandót alkotnia. Másodpercekkel gyengébb köröket autózott a többieknél, a versenyen az utolsó helyen végzett, hét kör hátrányban befejezve a futamot. Forma-1-es karrierje itt véget ért, ám teljesítménye történelmi lépést indukált: miatta vezették be a 107%-os szabályt a Száguldó Cirkuszban.

Az F1-ben megmosolyogtató teljesítményt nyújtott, ám Le Mansban kétszer is meg tudta nyerni a saját kategóriáját. Ha a név ismerősen cseng, nem véletlen: Jean-Denis Deletraz fia, Louis Deletraz 2017 és 2020 között a Forma-2 mezőnyében versenyzett, és a Haas F1-es csapatának tesztpilótájaként tevékenykedett.

4. Ide Júdzsi

Ide 31 éves korában, viszonylag későn debütált a Forma-1-ben, amikor 2006-ban csatlakozott a Super Aguri csapatához. A japán pilóta komoly eredményekkel érkezett a királykategóriába. A japán Forma-3-as bajnokságban második helyen végzett, nyert futamokat a Super GT és a francia F3 mezőnyében, ötödik lett a Makaói Nagydíjon – tehetségben tehát nem volt hiány. Sajnos ebből sokat nem tudott kamatoztatni F1-es pályafutása során.

Ide Júdzsi - Super Aguri
Forrás: Clive Rose / Getty Images

A 2006-os szezonnyitó Bahreini Nagydíjon alig tudta a pályán tartani az autót. Csapattársához, Szató Takumához képest közel három másodperces hátrány szedett össze az időmérőn, az első helyezett Michael Schumachertől hét másodperccel volt lemaradva. A versenyt 33 kör után, motorhiba miatt kényszerült feladni.

Malajziában egy kicsit jobban mentek a dolgok, javult Ide időmérős teljesítménye, a futamot viszont ismételten nem tudta befejezni. Ausztráliában már a szabadedzéseken csúszkált alatta az autó, az időmérőn pedig leginkább csak feltartotta a többieket. Ha érvényben lett volna a 107%-os szabály, akkor nem is állhatott volna rajthoz. Melbourne-ben a 13., utolsó helyen ért célba, még csapattársa is lekörözte. Ide napjai meg voltak számlálva a csapatnál. Imolában 1,6 másodperccel gyengébben teljesített Szatónál, a futam első körében pedig úgy ütközött neki Christijan Albers Midlandjének, hogy a holland pilóta autója többször is átfordult, majd Albers a feje tetején landolt a kavicságyban. Ez volt az utolsó csepp a pohárban.

Ide Júdzsi - Super Aguri
Forrás: Mark Thompson / Getty Images

Az FIA tanácsára a Super Aguri a következő versenyre Ide helyett már Franck Montagnyt ültette be az autóba. Néhány nappal később a japán pilóta szuperlicenszét is elvették, gyakorlatilag eltiltották a Forma-1-től. Visszatért Japánba, ám hazájában sem aratott sikereket, sőt a 2006-os Super GT sorozatból is kizárták. Pályafutása vége felé még megnyerte a 2010-es Suzukai 1000 kilométeres versenyt, ám összességében elég dicstelen karriert mondhat magáénak.

5. Al Pease

A Forma-1-ben viszonylag ritkán fordul elő, hogy kizárnak valakit, ám ha ez megtörténik, akkor annak oka valamelyik szabály megsértésében keresendő. Al Pease esetében egészen más vezetett a kizáráshoz. A kanadai pilóta háromszor állhatott rajthoz hazája futamán, egyik próbálkozás sem végződött sikeresen. 1969-ben azért zárták ki a versenyből, mert túl lassú volt – F1-es versenyzőként ez az elképzelhető legnagyobb szégyen.

Pease mindössze 22 kört teljesített, amíg az éllovas Jackie Stewart több mint kétszer annyit. A kanadai mozgó akadályként közlekedett, leszorított másokat a pályáról, állandóan az élen haladók útját keresztezte. Miután majdnem kiütötte az első helyen álló Stewartot, Ken Tyrrell a versenybírókhoz sietett, és kérvényezte Pease kizárását. A 48 éves kanadai a Forma-1 történetének egyetlen olyan pilótája, akit azért intettek ki fekete zászlóval, mert túl lassan haladt.

Erről azonban nem csak a versenyző tehetett. Al Pease autója – egy Eagle Mk1 – a futam előtt pár hónappal még múzeumi kiállítási tárgy volt. A kocsi nem volt megfelelően felkészítve, megbízhatatlan volt, a problémákat pedig nem sikerült maradéktalanul kijavítani. A futamon veszélyesen lassúnak bizonyult, így a kizárás teljesen jogosnak és ésszerű döntésnek mondható.

6. Ricardo Rosset

Rosset pályafutása kiválóan indult. 1995-ben második lett a Forma-3000-es sorozatban, mely akkor az F1 előszobájának számított. Eredményeinek köszönhetően szerződést kapott a Footwork csapatától a következő szezonra. Bár csapattársa, Jos Verstappen minden időmérőn jobb teljesítményt nyújtott nála, Rosset lemaradása egy másodpercnél kevesebb volt, ami elfogadhatónak mondható. A brazil versenyző a futamokon gyakran az utolsó helyen végzett, vagy balesetbe keveredett, és nem tudta befejezni a versenyt.

Ricardo Rosset - Footwork
Forrás: Michael Cooper / Getty Images

1997-ben a tiszavirágéletű Mastercard Lola csapatához igazolt. Az istálló nem tudta magát kvalifikálni a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjra, majd csődöt jelentett, és eltűnt az F1-es térképről. A következő idényre a Tyrrell kínált szerződést a brazil versenyzőnek. A csapat érdekes helyzetbe került, mivel éppen az év elején vásárolta fel őket a British American Tobacco dohányipari vállalat. Ken Tyrrell csapatfőnök Jos Verstappent akarta szerződtetni, ám a BAT vezetősége inkább a Rosset támogatói által felajánlott pénz elfogadása mellett döntött. Tyrrell annyira nem értett egyet a választással, hogy elhagyta a csapatot – fájt neki, hogy a pénz többet jelent a tehetségnél.

Ha megnézed Rosset teljesítményét, te is Ken Tyrrell véleményére jutsz. Az első öt versenyre nem tudta kvalifikálni magát – az öt esetből egyszer egy szabadedzésen szenvedett sérülés állta útját. Csapattársa, Takagi Toranoszuke eközben sikeresen harcolt az alsóház többi csapata ellen. Amikor rajthoz állhatott, Rosset kevésbé vonzotta a baleseteket, mint korábban. Azért erre az idényre is jutott pár kellemetlen pillanat. Az esős Belga Nagydíjon történt emlékezetes rajtbalesetben 14 autó tört össze, ám ez könnyedén eggyel kevesebb is lehetett volna, ha az eseményeket pár másodperc lemaradással követő Rosset időben reagál, és nem csapódik bele az előtte keresztbeálló roncsokba.

Ricardo Rosset - Mastercard Lola
Forrás: Pascal Rondeau / Getty Images

Ez azonban még mindig nem Rosset legkellemetlenebb élménye. Az 1998-as Monacói Nagydíj időmérő edzésén előbb a Mirabeau-kanyarban csúszott ki, majd a pálya második szakaszán, az uszodánál is hibázott. Szerencsére nem talált el semmit, sőt, a motor sem fulladt le, így Rosset megpróbált ismét a helyes irányba fordulni. Ez annyira nem sikerült, hogy autójával a korlátnak ütközött, ahonnan már nem volt visszaút. Miközben a pályabírók Rosset kocsiját tolták arrébb az útból, az angol kommentátorok, Murray Walker és Martin Brundle között az alábbi párbeszéd zajlott le:

„Sajnálom, hogy ezt kell mondanom, de sokan vitatják, hogy Ricardo Rosset alkalmas a Forma-1-re” - mondta Walker.

„Murray, ez egy nagyon rövid vita” - válaszolta Brundle.

Rosset a ’98-as idény végén felhagyott az autóversenyzéssel. 10 évvel később, hazája GT-sorozatában tért vissza, ahol a Forma-1-gyel ellentétben sikeres időszakot mondhatott magáénak.

7. David Walker

Minden Forma-1-es pilóta első feladata, hogy legyőzze csapattársát, és megmutassa, ki az úr a háznál. Ha ez nem sikerül, az kellemetlen, csalódást keltő érzés – főleg, ha a kolléga világbajnoki címet ünnepelhet. David Walker ismeri a helyzetet, ő volt 1972-ben Emerson Fittipaldi csapattársa, amikor a brazil minden idők legfiatalabb világbajnoka lett. Walker ezzel szemben egyetlen pontot sem gyűjtött, ami a maga nemében egyedülálló produkció.

David Walker - Lotus
Forrás: Bernard Cahier / Getty Images

Az ausztrál versenyző 1971-ben mutatkozott be a Lotus színeiben, majd a Forma-3-as sikereket követően teljes idényre szerződést kapott a csapattól. A szezonban 10 verseny jutott Walkernek, legjobb időmérős eredménye egy 12. hely volt, ám általában a 20., vagy annál rosszabb pozícióból rajtolhatott. Fittipaldi eközben három pole pozíciót szerzett, és nem foglalt el 9. helynél rosszabbat a rajtrácson. Walker a futamokon sem teljesített sokkal jobban, rendszeresen több körrel csapattársa mögött végzett.

Ebben az esetben is érdemes hozzátenni, hogy nem csak Walker okolható a gyenge teljesítményért. Colin Chapman, a Lotus csapatfőnöke híres volt arról, hogy mindig egyik versenyzőjét favorizálta, a másik pilóta kárára. Az ausztrál is bekerült ebbe az ördögi körbe – minél gyengébben teljesített, annál kevesebb figyelmet kapott, ettől pedig még rosszabbá vált a helyzet. David Walker az 1975-ös év végén végleg visszavonult az autóversenyzéstől.

8. Claudio Langes

A nyolcvanas évek végén és a kilencvenes évek elején számos olyan F1-es pilóta szerepelt a sorozatban, akik több egymást követő futamra sem tudták kvalifikálni magukat. Akkoriban péntek reggel még előkvalifikációt is tartottak, hogy a rengeteg indulni kívánó csapat közül kiszűrjék az arra alkalmatlanokat. Ebből az etapból a négy leggyorsabb versenyző vehetett részt a rendes időmérő edzésen, a többiek versenyhétvégéje korán véget ért.

Claudio Langes - EuroBrun
Forrás: Pascal Rondeau / Getty Images

Claudio Langes teljes Forma-1-es pályafutása előkvalifikációs edzésekből állt. Az olasz pilóta egy közepes F3000-as teljesítményt követően az 1990-es idényben kapott lehetőséget az EuroBrun csapatánál, mely az előző évben egyetlen versenyen sem állhatott rajthoz. Langes nagyon szenvedett, messze ő volt a selejtező leglassabb résztvevője. Csapattársához, Roberto Morenóhoz képest átlagosan (!) 5,7 másodperces lemaradást szedett össze.

Való igaz, hogy az EuroBrun csapatának alig volt pénze arra, hogy akár egy versenyképes autót is fenntartsanak. A közel 6 másodperces időkülönbséget így is nehezen lehet magyarázni. Moreno ötször is átjutott az előkvalifikációs rostán, sőt, egyszer a futamon is rajthoz állhatott. Ez a tény azt bizonyítja, hogy még egy gyenge autóval is lehet szép eredményeket elérni, ha megfelelő pilóta ül a volán mögött - Langes azonban nem ilyen versenyző volt. A csapat a ’90-es bajnokság vége előtt összeomlott, ezzel az olasz versenyző sikertelen F1-es pályafutása is véget ért. Langes negatív csúcstartó: ő vett részt a legtöbb versenyhétvégén úgy, hogy egyetlen futamon sem állhatott rajthoz.

9. Chanoch Nissany

Nissany abból a szempontból kilóg a sorból, hogy Forma-1-es futamon soha nem indult, ám egyetlen 1. szabadedzésen való részvétele túlságosan szórakoztató ahhoz, hogy lemaradjon a listáról.

Nissany 2002-ben, 38 éves korában kezdte autóversenyzői pályafutását. A Forma-2000-es Magyar Bajnokságban aratott sikereit követően támogatókra talált, az ő segítségükkel pedig nemzetközi sorozatokban is kipróbálhatta magát. Néhány F3000-as lehetőséget követően, 2004-ben a Jordan F1-es autóját tesztelhette Silverstoneban, ahol több mint 18(!) másodperccel maradt el a leggyorsabb kört teljesítő Kimi Räikkönen idejétől.

Chanoch Nissany - Minardi
Forrás: Clive Mason / Getty Images

A 2005-ös év elején Nissanyt hivatalos tesztpilótának szerződtette a Minardi csapata. Támogatói meggyőzték Paul Stoddart csapatfőnököt, hogy részt vehessen a Magyar Nagydíj 1. szabadedzésén, mely éppen a pilóta 42. születésnapjára esett. A szponzor kiváló PR-lehetőséget látott abban, hogy a sportág első izraeli versenyzőjét egy F1-es nagydíjhétvégén szerepeltessék. Nissany nem felelt meg a felé támasztott elvárásoknak.

Néhány kör megtételét követően Nissany azt jelentette a csapatrádión, hogy kiáll a boxba, mert az autóján túl sok (!) a tapadás. A szerelők visszaküldték a pályára, az izraeli pilóta azonban kicsúszott. Nissany nem emlékezett rá, hogyan kell kivenni a kormányt a helyéről, így a darus vontatás közben is az autóban maradt. Ezen a gyakorláson összesen 8 kört teljesített, legjobb ideje közel 13 másodperccel volt gyengébb Alexander Wurz összesített legjobbjától.

Chanoch Nissany - Minardi
Forrás: Vladimir Rys / Getty Images

Chanoch Nissany a sikertelen F1-es kalandot követően visszatért a magyar sorozatba, ahol ötször is elhódította a bajnoki címet. Fia, Roy Nissany jelenleg a Williams Forma-1-es csapatának fejlesztőpilótájaként tevékenykedik.

10. Otto Stuppacher

Otto Stuppacher hegymászóként és autóversenyzőként vált – mérsékelten – ismertté a hatvanas-hetvenes években. Az Osztrák Sportautó Klub az 1976-os Forma-1-es idényben, egy régi Tyrrell volánja mögött kivánta rajthoz állítani. Első versenye az Osztrák Nagydíj lett volna, ám a hazai pálya ellenére a szervezők nem engedték elindulni Stuppachert, az osztrák pilóta tapasztalatlanságára hivatkozva.

Stuppacher nem adta fel, próbálkozott a szezon utolsó három versenyén is. Sem Olaszországban, sem Kanadában, sem pedig az Egyesült Államokban nem járt sikerrel. Hátránya minden alkalommal meghaladta a 10 másodpercet, a Watkins Glenben rendezett Amerikai Nagydíjon pedig 27,4 másodperces lemaradást szedett össze. Az Osztrák Nagydíj szervezői tudtak valamit, amikor nem engedték rajthoz állni Stuppachert.

Az osztrák versenyző történetének volt egy kifejezetten mókás pillanata. Miután Monzában sikertelenül próbálta magát kvalifikálni a versenyre, három pilóta – köztük James Hunt – idejét szabálytalanság miatt törölték, így Stuppacher is helyet kapott a rajtrácson. Akadt azonban egy apró bökkenő: hősünk addigra már hazament, és nem is maradt elég ideje, hogy visszaérjen a helyszínre. Ez lett volna Stuppacher egyetlen F1-es versenylehetősége – távolmaradásának köszönhetően James Hunt mégis elindulhatott az Olasz Nagydíjon.

Nyitókép: Michael Cooper / Getty Images

  • Címkék:
  • F1