James Hunt, avagy a hőskori Forma-1 Kimi Räikkonenje

Közzétéve:
2019-06-15, 05:49

Az F1 legendás alakja egy olyan korban versenyzett, amikor még a vezetői képességek domináltak

Társszerző: Hajdu Balázs

Ha egy forgatókönyvírót megkérnének, hogy hozzon létre egy elképzelt autóversenyzőt, akkor az eredmény nagyon közel lenne ahhoz, amilyen James Hunt volt. Olyan volt, mint egy filmsztár, az életstílusa egy Playboy-éhoz hasonlított, mindeközben a versenypályán veszélyt nem ismerve száguldott. Életének és pályafutásának végül tragikus vége lett.

A legtöbb F1 rajongó még túl fiatal, így nem láthatta élőben James Hunt pályafutását, így nem maradt egyéb, mint a mások által elmesélt hihetetlen történetek. Ron Howard Hajsza a győzelemért című filmje kiválóan bemutatja Hunt pályafutását. Ezzel a filmmel sikerült őt közelebb hozni a fiatal rajongókhoz is.

James Hunt egy F1-es Hesketh autóban

James Hunt: A kezdetek

James Simon Wallis Hunt 1947. augusztus 29-én született egy Belmont nevű faluban, körülbelül 15 kilométerre London központjától. Tinédzserkorában Hunt minden sportot szeretett, kifejezetten ügyes teniszező volt. Még a wimbledoni teniszbajnokságon is indult, az ifjúsági mezőnyben. A tenisznek köszönhetően fedezte fel magában az autóversenyzés szeretetét. Akkori páros partnere, Chris Ridge elvitte az otthonába egy hétvégére. Hunt itt megismerkedett Ridge bátyjával, Simonnal, aki Mini autókkal versenyzett. Ezen a bizonyos hétvégén kilátogattak Simon versenyére Silverstoneba, Hunt innentől kezdve pedig a versenyzés megszállottja lett.

A verseny után James Hunt elhatározta, hogy világbajnok lesz, ezt az ambíciót a szülők azonban nem támogatták. Huntnak így meg kellett találnia azokat az utakat, melyeken keresztül közel kerülhet a sportághoz. Számos furcsa munkát végzett, kölcsönkért, és szép lassan beszerezte a szükséges felszereléseket. Két éven át készítette fel az első autóját a versenyzésre – egy Minit, melyet a roncstelepről mentett meg. Az ellenőrzésen végül megbukott a járgány, mivel a vezetőülés helyén egy kerti szék szerepelt. Amikor végre engedték versenyezni, nem voltak túl jók az előjelek. Számos látványos balesetet okozott – az egyik versenye egy tó kellős közepén ért véget. Szinte biztosan életét vesztette volna a balesetben, ha lett volna az autóban – az egyébként kötelező – biztonsági öv.

Ez a baleset tökéletesen jellemzi, mennyire más volt akkor az autóversenyzés világa. Sokkal letisztultabb, egyszerűbb volt minden. A vezetési stílus, a versenyek szervezése egyáltalán nem hasonlított a maira. Azokban az autókban nem volt fedélzeti számítógép, nem ismerték a csapatutasítás fogalmát. A szurkolók nem tudták követni a versenyeket, nem tudtak kapcsolatban lépni más szurkolókkal, és – talán ez a legfontosabb – nem tudtak fogadni a versenyekre. Az ismétlődő balesetek ellenére James Hunt egyre feljebb lépett a ranglétrán. Szerepelt a Formula Ford és a Formula 3-as bajnokságokban. Nagy kérdés, hogy vajon miként alakult volna a pályafutása, ha nincs egy bizonyos Lord Hesketh.

James Hunt a Forma 3-ban

Irány a Forma-1!

Lord Hesketh komoly vagyont örökölt, melyet szeretett volna nőkön és pezsgőn kívül másra is elkölteni, így kötött ki az autóversenyzés világában. Az alacsonyabb szériákban kevés sikerben volt része, így a Forma-1-be is szeretett volna betörni. A költségek nagyjából azonosak voltak, a pénzdíjak viszont jóval magasabbak. Az 1973-as idénytől kezdve James Hunt – a szupersztár, ahogy ő nevezte – támogatása mellett döntött.

Az új szponzor viccesen azt mondogatta, hogy a csapatnál több pezsgő fogy, mint benzin, és több csinos hölgyet alkalmaznak, mint szerelőt. Ezzel együtt, a csapat teljesítményére felfigyeltek a rajongók. Hunt az első évében kétszer is a dobogóra állhatott, beleértve a szezonzáró versenyen elért második helyezést.

A következő szezonban már a saját tervezésű Hesketh 308-assal indult, és még jobban teljesített. A csapatnál dolgoztak a legjobb mérnökök és szerelők, ám nem ezzel, hanem a csapatot jellemző laza stílussal hódították meg a rajongóik szívét. Hunt ebben az évben már háromszor is a dobogóra állhatott, köztük egy futamgyőzelem is összejött számára, a nem világbajnoki versenynek számító BRDC Nemzetközi Versenyen – melyen a Forma-1-es mezőny nagy része elindult.

Az 1975-ös év aztán elhozta az első hivatalos F1-es győzelmet Hunt számára. A Holland Nagydíjon, Zandvoortban látta meg elsőként a kockás zászlót. Ebben az évben még háromszor láthatták őt a dobogón, az idény végén pedig az összetett 4. helyén végzett. Lord Hesketh forrásai elapadtak, így Hunt hirtelen autó és versenyzési lehetőség nélkül maradt. 1976-ban – némi meglepetésre – Emerson Fittipaldi elhagyta a McLarent, és átigazolt testvére csapatához. Az ő helyét vette át James Hunt. A kezdet elég nehézre sikerült, hiszen Huntnak nehezére esett követni a csapat visszafogottabb irányelveit. Nagyon gyakran jelent meg a paddockban mezítláb, pólóban és farmernadrágban.

James Hunt az 1975-ös Holland Nagydíjon nyert először
James Hunt az 1975-ös Holland Nagydíjon nyert először

Mégis ez a szezon lett a sportág történetének egyik legizgalmasabb és legellentmondásosabb idénye. A kétkedők azt állították, hogy Hunt nem rendelkezik azokkal a képeségekkel, és azzal a kitartással, ami egy bajnoki cím elnyeréséhez szükséges. James ettől feltüzelve, rögtön az első versenyen megszerezte az első rajtkockát. Az első győzelemre sem kellett sokáig várni: 3 versennyel később, a Spanyol Nagydíjon a brit pilótát intették le elsőként. Ezt a győzelmet először elvették tőle, mivel az autóját 1,8 centiméterrel szélesebbnek találták a megengedettnél. Fellebbezést követően aztán Hunt visszakapta az elsőséget, ami megadta a szezon alaphangját.

Az erős kezdés után aztán megbízhatósági problémák jelentkeztek. Hunt jóbarátja és legnagyobb ellenfele, Niki Lauda 35 pontos előnyre tett szert a Brit Nagydíjat követően. Ez a verseny is tele volt vitás helyzetekkel: rögtön az első körben összeakadt a két pilóta, Hunt autója megsérült. A versenyt megállították, és új rajtot rendeltek el. Hunt nem vehette igénybe a tartalékautót, az eredetit viszont annyira jól összerakták, hogy megnyerte a versenyt. A Ferrari panaszt tette az FIA-nál, szerintük Hunt nem volt jogosult, hogy visszatérjen a versenybe. A szövetség az olaszoknak adott igazat, így Huntot megfosztották a győzelemtől.

A következő versenynek a legendás Nürburgring adott otthont. Niki Lauda ezen a futamon szenvedett borzalmas, majdnem halálos kimenetelű balesetet. A versenyt újraindították, Hunt győzött. A brit pilóta következő két versenyt is meg tudta nyerni (egy újabb óvásnak köszönhetően Brands Hatchben), mellyel mindössze 14 pontra csökkentette lemaradását osztrák ellenlábasával szemben. 6 héttel azután, hogy majdnem bennégett az autójában, Lauda visszatért az Olasz Nagydíjon. Huntot a rajtrács végére sorolták, a McLaren által használt Texaco Fuel üzemanyagszállító jogi problémái miatt. Hunt mindent megtett, hogy átverekedje magát a mezőnyön, ám az egyik manőver rosszul sikerült, és kicsúszott a pálya szélére. Lauda a 4. helyen ért célba, ezzel tovább növelte előnyét a pontversenyben.

Niki Lauda és James Hunt, a két nagy F1-es vetélytárs
Niki Lauda és James Hunt, a két nagy F1-es vetélytárs

Hunt szoros csatában megnyerte a következő két futamot, ezzel három pontra csökkentette hátrányát az utolsó, Japán Nagydíj előtt. A versenyt szakadó esőben, rendkívül veszélyes körülmények között rendezték. Lauda túlságosan kockázatosnak ítélte meg a helyzetet – élénken éltek benne a németországi baleset emlékei – és néhány körrel a rajt után kiállt a versenyből. Huntnak innentől kezdve egyetlen feladata maradt, hogy az első 3 hely valamelyikén érjen célba. Az egyre szárazabb körülmények azonban megtréfálták: Hunt defektet kapott, ki kellett mennie kerékcserére. Az 5. helyre tudott visszajönni. Innentől azonban ellenállhatatlanul versenyezve megelőzte Alan Jonest és Clay Regazzonit, és 3. helyen ért célba, ezzel pedig övé lett a világbajnoki cím.

Hunt lelkesedése alábbhagy

Miután beteljesült az álma, lelkesedése kezdett alábbhagyni. A hátralévő két és fél idényében csak három futamgyőzelmet könyvelhetett el. Az utolsó versenyére – stílszerűen – Monacóban került sor, ott, ahol az első versenyét futotta 6 évvel azelőtt.

James Hunt rója a köröket az F1-ben 1978-ban

Az F1 után kommentátornak állt

A következő 13 évben Hunt lett az egyik legkedveltebb – és egyben legszókimondóbb – kommentátor volt. A BBC kötelékében, Murray Walker társaságában közvetítették a versenyeket.

45 éves korában, 1993. június 15-én, wimbledoni otthonában súlyos szívrohamot kapott, és elhunyt. Történt ez mindössze órákkal azután, hogy eljegyezte kedvesét, Helent. Az autóversenyzés világa ekkor vesztette el az egyik legszórakoztatóbb, karizmatikus egyéniségét.

További autós hírek

Igencsak parás dologgal szerzett egy kis extra bevételt és hírnevet egy Ohio államban működő autómosó – szúrta ki a hvg.hu Nemsokára itt a...

Egy egyszerű balra kanyarodásnak indult, aztán… Beakadt a kormány fogasléc? Megszédült a sofőr? Az autóvezető hirtelen rájött, hogy gyalogos? Várjuk a megfejtéseket kommentben…...

Október 20-án, vasárnap vadgázolás történt az M3-ason, a kisbagi pihenőnél. A gázolónak hatalmas szerencséje volt, hogy ennyivel megúszta!Írt néhány sort az esetről: “Sziasztok!Én...

Olvasónk András küldte nekünk a felvételt. Annyit írt hozzá: Dunaharasztin az 51-esen készült a felvétel tegnap este. Még a lovas nézett rám csúnyán...

Meglepő tartalomra hívta fel a figyelmünket olvasónk. Egy 14 éves kissrác (Matesz), állítása szerint magánterületen készít videókat a YouTube-ra “Tanuljatok velem autót vezetni”...

Kapcsolódó írások

James Hunt cigarettázik
2016. június 15.
Nem volt még egy olyan résztvevője a Forma-1-nek, aki versenyzőként és kommentátorként is maradandót alkotott. 1976 világbajnoka örökké fennmarad a sportág rajongóinak emlékezetében
Kallakis az üzletember és a Brown GP ünneplése
2019. október 06.
A pókeres berkekben is jól ismert üzletember, Achilleas Kallakis is bejelentkezett anno a Brawn GP megvásárlásért.
Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!
2018. december 16.
11 kérdés a szezon második feléről olyan kérdésekkel, hogy min sértődött meg Bottas Magyarországon, mennyi ideig nem nevetne Oconnal Verstappen, és milyen állathoz hasonlította magát vajon Hülkenberg?