Meghalt Niki Lauda

Közzétéve:
2019-05-21, 04:02

8 hónappal tüdőátültetését követően elhunyt a Formula 1 legendás bajnoka

Társszerző: Hajdu Balázs

Niki Lauda családja megerősítette, hogy 1975, 1977 és 1984 F1-es világbajnoka 70 éves korában örökre megpihent.

"Mély szomorúsággal jelentjük be, hogy szeretett Nikink békében hunyt el családja körében hétfőn" - áll a közleményben.

Az év elején Bécsben influenzával kezelték, 5 hónappal azt követően, hogy tüdőátültetésen esett át. Vakációjáról, a Ibizáról repült közvetlenül az osztrák fővárosba, hogy a súlyos beavatkozásra mihamarabb sort kerítsenek.

Niki Laudán korábban kétszer, 1997-ben és 2005-ben is sikeres vesetranszplantációt hajtottak végre. Az első esetben testvére, Florian, a másodiknál pedig felesége, Brigit volt a donor.

Niki Lauda és felesége, Brigit
Niki Lauda és felesége, Brigit

Elment a nagy túlélő – Niki Lauda emlékére

Andreas Nikolaus Lauda 1949. február 22-én született Bécsben. A család kiváló anyagi körülmények között élt, neki is sikeres üzleti karrierje lehetett volna. Hamar nyilvánvalóvá vált azonban, hogy Nikolaus nem fogja a hagyományos családi utat követni. Amikor a versenyzéshez kellett támogatás, akkor komoly hasznát vette a családi kapcsolatoknak. Az autókért már egészen fiatal korában is rajongott. Első versenyén 1968-ban vett részt. Apja ragaszkodott ahhoz, hogy fia távol maradjon a versenyzéstől, ám a szenvedélynek nem lehetett parancsolni.

A család jó hírnevének, és üzleti kapcsolatainak köszönhetően bevásárolta magát a Forma 2 mezőnyébe. A March csapatánál kapott helyett, társa, Ronnie Peterson fizetett versenyző volt. A következő állomás a BRM volt. Laudának ezúttal is fizetnie kellett a lehetőségért. Komoly adósságot halmozott fel, amikor érkezett Luca di Montezemolo hívása, és a Ferrari ajánlata. 1974-ben megszerezte első futamgyőzelmét. 1975 egy „hihetetlen év” volt számára, komoly fölénnyel nyerte meg a világbajnoki címet.

Niki Lauda az 1974-es Ferrarival
Niki Lauda az 1974-es Ferrarival

Niki Laudával kapcsolatban az a világbajnoki cím marad a legemlékezetesebb, melyet nem nyert meg. Nagyon érdekes tény az élsportban, hogy a valódi verseny kialakulásához valamilyen hiba vezet. A foci is rendkívül unalmas lenne, ha a kapusok mindent kivédenének. Az autóversenyben sincs ez másképp, a különbség annyi, hogy itt elképesztően erős gépekről, illetve erőhatásról van szó, így egy bekövetkező hiba gyakran súlyos sérülésekkel jár. Niki Lauda az 1976-os Német Nagydíjon bekövetkezett balesete örökké emlékezetes marad. Legalább annyira felejthetetlen az a bajnoki versenyfutás, amely az osztrák pilóta és brit riválisa, James Hunt között zajlott.

Niki Lauda és James Hunt
Niki Lauda és James Hunt

A Német Nagydíj idején Lauda előnye 20 pontnál is nagyobb volt. A versenyen változó körülmények uralkodtak. Miután Lauda száraz gumikra váltott, a Bergwerk kanyarban próbált előzni, az autója kisodródott, nekiütközött a korlátnak, és lángra kapott. Az égő autóból versenyzőtársai szabadították ki. Súlyos égési sérüléseket szenvedett a fején, a tűz következtében felszabaduló mérgező gázok pedig roncsolták a tüdejét. Egész életében ettől rettegett. Mindössze 6 héttel a baleset után mégis újra versenyzett, elképesztő bátorságról tanúbizonyságot téve.

Niki Lauda szörnyű balesete
Niki Lauda szörnyű balesete

Lauda kihagyása alatt Hunt felzárkózott a pontversenyben. Az utolsó 9 versenyből 6-ot az angol nyert. Lauda egyre nagyobb nyomás alatt versenyzett, valamint még mindig a szörnyű baleset hatása alatt volt. Elérkezett a szezonzáró Japán Nagydíj, melyet borzalmas esős körülmények között rendeztek. Lauda saját elmondása szerint rettegett, és néhány kör megtétele után kiállt a versenyből. James Hunt pedig éppen annyi pontot szerzett, amivel megszerezte a világbajnoki címet.

1977-ben Niki Lauda megnyerte második világbajnokságát. 1978-ban Bernie Ecclestone csapatfőnök irányítása alatt, és Gordon Murray csapattársaként a Brabham istállónál folytatta. Nem volt túl sikeres az együttműködés, Lauda motivációja pedig kezdett alábbhagyni. 1979-ben, egy edzés közepén teljesen elment a kedve az autóversenyzéstől, és ott helyben visszavonult. Légitársaságot alapított és televíziós kommentátorként tevékenykedett.

1982-ben – saját elmondása alapján pénzügyi okok miatt – visszatért a Forma 1-be. A légitársaság nehéz napokat élt meg. Ron Dennis szerződtette az osztrákot a McLarenhez, ahol egy zsák pénzt, és egy versenyképes autót ígértek neki.

Visszatérését követően a harmadik versenyét megnyerte, majd abban az idényben még egy győzelemre futotta az erejéből. 1983-ban nem tudott futamot nyerni, 1984-ben azonban ismét visszatért a megfelelő ösvényre – sőt, világbajnok lett, fél pont különbséggel megelőzve csapattársát, Alain Prostot. Prost legtöbbször gyorsabb volt nála, ami jellemző volt Lauda egész pályafutására. Próbálta kerülni a szükségtelen kockázatokat. Sokan csodálkoznak, hogyan tudott ennyire sikeres lenni, amikor a csapattársai annyira erősek voltak. Lauda annyira magabiztos volt, elképesztő módon tudott koncentrálni. Mindhárom világbajnoki címét erős akaratának köszönheti.   

„Nagyon sok mindenen mentem keresztül. Rájöttem, hogy a jövőt nem lehet irányítani. Nem aggódom. A nehézségek leküzdését mindig meg lehet tanulni” - mondta Lauda.

„Elfogadod, hogy könnyen véget érhet az élet. Meg kell birkóznod a valósággal” - fejtegetette tovább gondolatait az osztrák bajnok.

2013-ban készült el a Hajsza a győzelemért című film, mely Lauda és Hunt párharcát mutatja be. A filmmel kapcsolatban Lewis Hamilton a következőket írta:

„[…] Csak ajánlani tudom a filmet. Az autóversenyzés nem mindig mutat jól a mozivásznon, így nem túl nagy várakozással ültem le megnézni. A színészek elképesztő munkát végeztek, kiválóan sikerült visszaadni a riválisok személyiségét, illetve a Forma 1 akkori hangulatát. Niki a csapatunk tanácsadójaként dolgozik, így különös érdeklődéssel figyeltem a filmet. […]”

Hamilton és Lauda beszélget
Lauda szoros kapcsolatban volt a Mercedes F1-es csapatánál Lewis Hamiltonnal, annak idején a leigazolásában is nagy szerepet játszott

Niki Lauda 2018 augusztusában tüdőátültetésen esett át. Az állapota sokáig súlyos volt, hosszú ideig kórházban ápolták, kerülte a nyilvánosságot. Végig azt hangoztatta, hogy szeretne visszatérni a Mercedes csapatához, és ismét a helyszínen szeretné követni a versenyeket. Úgy tűnt, sikeresen felépülhet, ám végül a nagy visszatérő szervezete végleg elfáradt. Küzdeni tudása, győzni akarása, bátorsága jó példa lehet a jövő autóversenyzői nemzedékének.

Kapcsolódó írások

Niki Lauda közeli portréja
2018. október 25.
Csaknem három hónap után elhagyta a kórházat Niki Lauda, azonban még hosszú rehabilitáció vár rá
Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!
2018. december 16.
11 kérdés a szezon második feléről olyan kérdésekkel, hogy min sértődött meg Bottas Magyarországon, mennyi ideig nem nevetne Oconnal Verstappen, és milyen állathoz hasonlította magát vajon Hülkenberg?
2019. február 10.
2019-től a McLaren kiszáll a díjkiosztásból