A Forma-1 legjobb versenyzői: Alain Prost

Közzétéve:
2018-12-23, 21:06

Alain Prost a sportág egyik legnagyobb párharcának résztvevője, a Forma-1 igazi legendája

Társszerző: Hajdu Balázs

Az apró termetű, göndör hajú francia versenyző négy világbajnoki címet nyert. Ha a sor másképp alakítja, könnyedén lehetett volna hétszeres bajnok is. Nagyszerű pályafutás az övé, mely természetesen többféle megítélés alapján értékelhető. Kritikusai azt állítják, hogy amikor a puszta sebességről volt szó, csak másodhegedűs volt Senna mögött.

Ki volt a jobb, Prost vagy Senna?

Igazság szerint Senna mindig Prost tehetségéhez mérte magát, ő azért próbált jobb lenni, mert Prost inspirálta őt. Prostnál többször senki nem győzte le Sennát. Ha Senna minden idők legjobb pilótája, akkor Prost az a kortársa, aki a legközelebb jutott hozzá.

Totális ellentétei voltak egymásnak. Prost szinte észrevétlen volt a versenypályán, puhán, finoman és precízen vezetett. Nagyon korán fékezett, kiválóan érezte a kanyarok csúcspontját, ezáltal rakétaszerűen tudott kigyorsítani. John Watson, Keke Rosberg, Jean Alesi, Damon Hill – mind Prost korábbi csapattársai mindannyian csak csóválták a fejüket, hogyan tudott Prost a határon – vagy éppen azon túl – autózni. Még Nigel Mansell is nehezen tudta kezelni a helyzetet, amikor csapattársak voltak a Ferrarinál 1990-ben.

Prost pályafutását viszont igazán az Ayrton Sennával folytatott párharca határozta meg. A dicsőségért folytatott küzdelmük – 1988-ban és 1989-ben még a McLarennél, majd Prost Ferrarihoz való szerződését követően is – új magasságokba emelte őket, és az egész sportágat. Soha nem volt annyira éles a küzdelem, mint akkor. Mindketten messze kiléptek a komfort zónájukból, küzdelmük egyszerre volt lenyűgöző, és félelmetes.

Amikor a két kivételes tehetség egymásnak feszült 1988-ban, Prost már kétszeres világbajnok volt. Az elsőt domináns stílusban nyerte 1985-ben. 1982-ben is nyerhetett volna, ha a Renault nem lett volna annyira megbízhatatlan. 1983-ban látszólag behozhatatlan előnye volt négy versennyel a vége előtt, majd közbeszólt a Brabham-BMW és Nelson Piquet. Ezenkívül Prost könnyedén nyerhetett volna 1984-ben is. Hét futamgyőzelmet szerzett, csapattársa Niki Lauda ötöt, melyből négyet Prost műszaki hibájának köszönhetett. A pontversenyt végül fél (!) ponttal veszítette el.

Prost 1985-ben a Német Nagydíjon

Sikerek a McLarennel

Az 1980-as évek közepén volt a Forma-1 első turbókorszaka, 1984-től pedig bevezették az üzemanyag-korlátozást. Prost pedig kitűnően alkalmazkodott a körülményekhez. Visszatérő jelenet volt, ahogy Prost kíméli a gumikat, és spórol az üzemanyaggal, és közben mégis mindenkit maga mögé utasít. A TV képernyőjén egyfolytában a „Leggyorsabb kör” felirat és Prost neve villogott. A kerékcserék után pedig szépen visszaállt az élre, és irányította a versenyt.

Prost egyik legnagyszerűbb világbajnoki címe az 1986-os idény végén született. A Williams-Honda gyorsabbnak bizonyult, Prost azonban tökéletes teljesítményének köszönhetően elvitte a trófeát Nigel Mansell és Nelson Piquet orra elől. Ez volt a sportág történetének egyik legizgalmasabb idénye.

1988-ban a McLaren összeállt a Honda motorszállítóval. Ron Dennis csapatfőnök kereste a megfelelő társat Prost mellé. A francia pilóta Piquet ellen tiltakozott, Sennára viszont áldását adta. A sors furcsa pikantériája, hogy semmi nem bontotta meg jobban a McLaren csapaton belüli harmóniát, mint Senna természete. Két hatalmas tehetség került egy istállóba, mindketten rendkívül versenyképesek voltak, mindemellett intelligensek és okosan helyezkedtek. Csupa problémaforrás. Senna azzal a nem titkolt szándékkal érkezett a McLarenhez, hogy legyőzze Prostot. Kettejük közül a brazil volt a jobb pilóta, ám azért Prost is rengetegszer került ki győztesen a csatából.

Prost 1988-ban a Kanadai Nagydíjonn

Jo Ramirez, aki a McLaren csapat koordinátoraként dolgozott, úgy foglalta össze kettejük párharcát, hogy Senna volt a gyorsabb pilóta egy tökéletesnél rosszabb autóval. Azokon az alkalmi napokon, amikor Prost is egyenlő beállításokkal indult, Senna a közelébe sem érhetett. A két versenyző kapcsolata hűvös, mégis elfogadható volt a '88-as szezon nagy részében. A dolgok akkor fordultak rosszabbra, amikor Senna szinte felpasszírozta a falra Prostot, miközben a francia próbálta megelőzni a Portugál Nagydíjon. Senna megnyerte a világbajnokságot az év végén, majd csökkent a feszültség a páros között.

1989-ben, Imolában aztán megint jöttek a gondok, amikor Senna figyelmen kívül hagyta a verseny előtti megállapodást, mely szerint nem harcol csapattársával az első kanyarban. A szezon közepén Prost bejelentette távozási szándékát, és a szezon végén a Ferrarihoz igazolt. Senna egyrészt az autója megbízhatatlansága, másrészt pedig a brazil pilóta kizárása miatt maradt alul. A Japán Nagydíjon meg nem engedett úton tért vissza Senna a pályára, miután ütközött Prosttal.

Átigazolás a Ferrarihoz

1990-től Prost a Ferrari színeiben indult, Gerhard Bergertől vette át a stafétabotot, Mansell lett a csapattársa. Japánban Senna az első kanyarban kilökte Prostot, nem titkoltan azzal a szándékkal, hogy behozhatatlan előnyre tegyen szert a franciával szemben. Megkérdőjelezhető húzás volt, mindenesetre nem szankcionálták.

1991-ben aztán a Ferrari képtelen volt futamot nyerni, az olasz istálló pedig története egyik legrosszabb döntéseként kirúgta Prostot, aki egy kamionhoz hasonlította az autót egy interjúban.

Prost a Ferrarival

Visszatérés a Williams színeiben

Mivel nem maradt szabad ülés, egy éves kényszerpihenő után csak 1993-ban térhetett vissza, a Williams versenyzőjeként. 38 évesen is uralta a mezőnyt, hét futamgyőzelmet aratott, és 13-szor indulhatott az első rajtkockából, meg is nyerte a világbajnokságot. Prost kétéves szerződéssel rendelkezett, ám amikor a Williams bejelentette Senna leigazolását, inkább a visszavonulás mellett döntött. Nem akart mégegyszer keresztülmenni ezen a rivalizáláson.

Alain Prost Adelaideben 1993 november 7-én

Csapatot alapított, ám ezt az időszakot jobb elfelejteni. Alain Prostra úgy érdemes emlékezni, mint egy pilótára, aki úgy vezetett, mint egy angyal, és kihozta a legjobbat minden idők egyik legnagyobb versenyzőjéből, Ayrton Sennából. 

Forrás:

További autós hírek

A telegraph írt róla, hogy angliai farmerek vetették fel az ötletet, mivel a földjeik közelében lévő gyorséttermek szemete valósággal elárasztja…

Napjainkban a leggyakrabban felmerülő téma az autózásban az elektromos autózás. Előnyei és hátrányai egyarán vannak, mert tény, hogy egyelőre még…

Gyalogátkelőhelyen gázolt el egy idős asszonyt egy negyvenöt éves Nógrád megyei nő. Mivel a baleset körülményei miatt elrendelt pályaalkalmassági vizsgán…

A HVG egyik olvasóját nem kicsi meglepetés érte ma. Egy kapuvári parkolóban, fizető övezetben hagyta autóját, miután parkolójegyet vett és…

Már a rendszámnál akadtak gondok a fejben: Alfagirl!??? Nyilván akár lehetett valami “izomagy reklám” megrendezett videó, amit sejtet a rendszám,…

Kapcsolódó írások

Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!
2018. december 16.
11 kérdés a szezon második feléről olyan kérdésekkel, hogy min sértődött meg Bottas Magyarországon, mennyi ideig nem nevetne Oconnal Verstappen, és milyen állathoz hasonlította magát vajon Hülkenberg?
2019. február 10.
2019-től a McLaren kiszáll a díjkiosztásból
2019. március 06.
A világ egyik legnagyobb Autószalonjára több gyártó is kihozta a jelenlegi Formula 1-es versenyautóját