5 emlékezetes pillanat a Holland Nagydíjak történetéből

Közzétéve:
2019-06-04, 06:07

2020-ban visszatér a Száguldó Cirkusz Zandvoortba. Nézd meg, milyen legendás pillanatokat élt meg korábban a holland versenypálya!

Társszerző: Hajdu Balázs

A Holland Nagydíj utoljára 1985-ben szerepelt a versenynaptárban. 2020-ban ismét visszatér a mezőny Zandvoortba, arra a pályára, mely számos különleges pillanat helyszíneként szolgált. Következzen az öt legemlékezetesebb. 

1. James Hunt első Forma 1-es győzelme – 1975 

„A Forma-1 nem más, mint egy üveg pezsgő, amit alaposan fel kell rázni” - mondta Lord Hasketh, amikor 1973-ban elindult csapatával a mezőnyben.

Az 1975-ös Holland Nagydíjon sikerült feje tetejére állítaniuk a megszokott sorrendet. A Hesketh 308B volánja mögött egy bizonyos James Hunt versenyzett, aki elég jónak bizonyult ahhoz, hogy aznap legyőzze a Ferrarikat.

Amikor kommentátorként dolgozott, kiválóan tudta olvasni a versenyeket. Azon a bizonyos napon is alkalmazta hatodik érzékét: a 7. körben száradni kezdett a pálya, Hunt pedig mindenkinél gyorsabban felismerte, hogy száraz aszfaltra alkalmas gumikra kell váltani. A negyedik egymást követő győzelmére hajtó Niki Lauda például csak a 13. körben cserélt kereket. A 75. körben mindössze 1 másodperc különbséggel értek célba – ezzel Hunt megszerezte élete első Forma-1-es győzelmét. 

2. Gilles Villeneuve három keréken – 1979 

Gilles Villeneuve zseniális manőverrel szerezte meg a vezetését az 1979-es Holland Nagydíjon, miután a Tarzan kanyarban megelőzte a Williams pilótáját, Alan Jonest. Aztán a bal hátsó gumija lassú defektet kapott, ennek köszönhetően kétszer is megcsúszott. A második esetnél a gumi megadta magát, ám Villeneuve visszatért a pályára, és elindult a boxutca felé. Egyik kezét felemelte, hogy a mögötte haladókat figyelmeztesse, így gyakorlatilag egy kézzel és három keréken ment körbe, hogy a sérült abroncsot lecseréljék. Lenyűgöző teljesítmény volt. Villeneuve többek között ezért is örvendett akkora népszerűségnek a Ferrari csapatánál. A szerelők éppen úgy veregették a vállát, mintha megnyerte volna a versenyt.

Az 1979-es Holland Nagydíj összefoglalója:

Villeneuve három keréken:

3. Hunt és Andretti csatája – 1977 

1977-ben James Hunt regnáló világbajnokként érkezett Zandvoortba, ezúttal már a McLaren pilótájaként. Az időmérő edzésen a harmadik rajtkockát szerezte meg, a rajt azonban olyan jól sikerült számára, hogy Mario Andrettivel fej-fej mellett érkeztek meg az első kanyarba. Hunt át is vette a vezetést, ám öt körrel később az angol és az amerikai ismét egymásra találtak… 
Andretti nagy lendülettel közeledett Hunt felé, minden ovális pályákon szerzett versenyzői tapasztalatát latba vetve. Hunt ezúttal is bezárta az ajtót Andretti előtt, ám ennél az esetnél összeértek – az angol pilóta autója a levegőbe emelkedett, Andretti Lotusa pedig megpördült. 

Hunt rendkívül idegesen pattant ki az autóból, és rögtön a Lotus garázsába sietett, hogy elmondja Colin Chapman csapatfőnöknek a velős és markáns véleményét Mario Andretti versenyzői képességeiről. A 14. körben az amerikai pilóta is feladni kényszerült a futamot, mivel Cosworth motorja felmondta a szolgálatot. De kinek a hibája volt a baleset?

„Ez egy egyszerű versenybaleset volt, két született versenyző között. Jó volt látni, hogy van még a Forma-1-ben lelkesedés és szenvedély” - reagált a Motor Sport legendás F1-es kommentátora, Denis Jenkinson

A verseny összefoglalója:

4. Niki Lauda utolsó F1-es győzelme – 1985 

A közelmúltban elhunyt Niki Lauda kivételes versenyzői képeségekkel és éles elmével volt megáldva. Mindent latba vetve sikerült elérnie pályafutása 25. – egyben utolsó – F1-es győzelmét az 1985-ös Holland Nagydíjon. A verseny nem indult könnyen az osztrák pilóta számára, hiszen csak a 10. rajtkockából indulhatott. Az 1. kör végén már az ötödik helyen haladt. A 33. körben aztán megörökölte a vezetést, miután csapattársa Alain Prost egy rosszul sikerült kerékcsere miatt visszaesett a harmadik pozícióba. „A Professzor” azonban gyorsan ledolgozta 15 másodperces hátrányát. A 62. és a befejező 70. kör között mindössze egy másodperc választotta el a küzdő feleket. Lauda megőrizte első helyét – a célvonalon 0,232 másodperc különbséggel haladtak át. 

Az 1985-ös futamon történtek ebben a videóban – 1:27-től – megtekinthetők:

5. Alain Prost és Nelson Piquet csatája – 1983 

Az 1983-as idény 12. futamát Zandvoortban rendezték. Négy versennyel a vége előtt a Renault versenyzője, Alain Prost 14 ponttal vezetett a Brabham pilótája, Nelson Piquet előtt. 
A 72 körös viadal 40. körében Prost megérkezett a versenyben vezető Piquet mögé. A 41. körben bekövetkezett az elkerülhetetlen esemény: a Tarzan-kanyar bejáratánál Prost – rá jellemző módon – nagyon későn vágott ki Piquet szélárnyékából, de túl sokat kért a fékektől. Prost megcsúszott, a két autó ütközött, Piquet pedig a gumifalnak csapódott. A brazil pilóta azonnal, francia riválisa pedig fél körrel később adta fel a versenyt. A futamgyőzelem így a Ferrari pilótája, René Arnoux ölébe hullott.

„És ezzel Prost nagyjából meg is nyerte a világbajnoki címet” - mondta a BBC kommentátora, James Hunt.

Piquet szerencséjére az angol szépfiúnak ezúttal nem lett igaza: Prost mindössze egyetlen versenyen ért célba ezután, így a szezon végén a brazil pilóta ünnepelhetett. Prost és Piquet csatája az alábbi videóban látható, 0:15-től:

Várod már, hogy a mezőny ismét Hollandiában körözhessen?

Forrás:

Kapcsolódó írások

Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!
2018. december 16.
11 kérdés a szezon második feléről olyan kérdésekkel, hogy min sértődött meg Bottas Magyarországon, mennyi ideig nem nevetne Oconnal Verstappen, és milyen állathoz hasonlította magát vajon Hülkenberg?
2019. február 10.
2019-től a McLaren kiszáll a díjkiosztásból
2019. március 06.
A világ egyik legnagyobb Autószalonjára több gyártó is kihozta a jelenlegi Formula 1-es versenyautóját