2022. december 10. | 07:33

A legsúlyosabb hibák miatt autók millióit kellett visszahívniuk a gyártóknak.

Gyakran előfordul, hogy egy-egy modellnél olyan probléma merül fel, amely nem csak néhány, hanem akár több százezer járművet is érint. Az első sorozatgyártott autó, a Ford T-modelljének néhány száz darabját is vissza kellett hívni, mivel az ülések béléseként használt anyagban apró bogarak éltek, amelyek összecsípték az utasokat.

Azonban vannak olyan esetek, amikor egy konszern több autójánál, vagy akár több márkánál is jelentkezik a hiba, így milliós nagyságrendű hibajelenségről van szó. Következzen a 7 valaha volt legnagyobb autóipari visszahívás.

7. Toyota ablakemelő gombok

2015-ben a Toyota több mint 6,5 millió modell visszahívását rendelte el, mivel az ablakemelő gombok tűzveszélyesnek bizonyultak.

A Yaris, Corolla, RAV4 és Camry modellek ablakemelő paneljébe gyártáskor a megfelelőnél kevesebb kenőanyag került, így könnyebben megmaradt a szennyeződés, amely rövidzárlatot okozott, így a gombok túlmelegedtek és megolvadtak.

A Toyota visszahívta a 2005 és 2010 közötti autókat, több és jóval hőállóbb kenőanyagot tett a panelekbe és szükség esetén ki is cserélte a gombokat.

Forrás: Toyota

6. Chevrolet motortartó

A ’70-es évek elején a General Motorsnak több modelljét vissza kellett rendelnie különböző okok miatt. A nagyobb, 6,68 millió darab, 1965-70 közötti Chevrolet-t érintő hibát a motorblokkot tartó bal oldali bak okozta. A személyautókat, mint a Camaro vagy a Nova és a V8-as motorral ellátott pickupokat is vissza kellett hívnia a cégnek a probléma miatt.

Az alkatrész eltörésével a motor könnyen megemelkedett, egészen addig, amíg a motorháztetőnek nem verődött. Ha ez nem lenne elég, a fékcső is meglazult, emiatt az autók nem tudtak rendesen lassítani. Sőt, néhány esetben a váltó fogaskerekei is elmozdultak, emiatt nem lehetett parkoló állásba rakni az autót.

Végül a GM úgy oldotta meg a problémát, hogy egy biztonsági alkatrésszel és egy kábellel jobban megerősítette a bal oldali motortartó részeket.

Forrás: GM

5. Ford kormánymű

1996-ban a Ford megdöntötte az egyetlen autógyártót érintő legnagyobb visszahívás rekordját, miután három kivételével minden Ford és Mercury, valamint minden Lincoln modelljét vissza kellett rendelnie.

A hiba a gyújtáskapcsolóval volt, amely könnyen rövidre zárta önmagát és ehhez még járó motorra sem volt szükség. A rövidzárlat hatására a kormánymű lángra kapott, majd természetesen az autó is.

Több mint kétezer bejelentés érkezett a Fordhoz a hibával kapcsolatban, 28-an sérültek meg és rengeteg ház és garázs rongálódott meg a kigyulladt kormánymű miatt. Végül 8,7 millió járművet kellett visszarendelnie a gyártónak.

Forrás: Ford Heritage Vault

4. Volkswagen dízelbotrány

Az elmúlt évek legnagyobb visszahívása hatalmas botránnyal is járt, így az Egyesült Államokban Nixon elnök Watergate-ügye után Dieselgate-ként híresült el az incidens, amelynek során a Volkswagen-csoport dízeles járműveinek millióit kellett visszahívni.

Azonban itt nem hibás alkatrészről van szó, hanem előre kigondolt csalásról. 2015-ben az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal nyújtott be vizsgálati kérelmet a Volkswagen ellen azt állítva, hogy a 2009 és 2015 között gyártott dízelmotorral felszerelt modellekbe emissziós értékeket csökkentő rendszert alkottak.

A cég akkori igazgatóját 7 évre börtönre ítélték környezetszennyezési adatok másítása miatt és 11 millió autó visszahívását rendelték el, amelynek nagy része még ma is hatalmas telepeken porosodik. A botrány azóta nagyjából 40 milliárd eurójába került a Volkswagennek.

Forrás: Volkswagen

3. Ford automata váltó

A Fordnak sokszor meggyűlt a baja a visszahívásokkal, amelyek olykor halált is okoztak, mint a híres üzemanyagtartály-probléma a Pinto esetében. Azonban annak másfél milliós visszarendelt modellszáma eltörpül a két évvel későbbi esethez, amikor 1980-ban 23 millió Ford Motor Company-járművet kellett visszavinni a gyártóhoz.

Az ok nem tűz- vagy robbanásveszély volt, hanem egyszerűen a parkolás. Az 1966 és 1980 között gyártott Ford és Mercury modellek automata váltójában egy tervezési hiba miatt az egyik alkatrész könnyen eldeformálódott, emiatt parkoló fokozatból a váltó egyszerűen átcsúszott hátramenetbe.

A probléma 23 ezer bejelentést, 6 ezer balesetet eredményezett, amelyben 1710 ember sérült meg és 98 életét is vesztette. A Ford csak az állammal kötött megállapodás miatt tudta elkerülni a botrányt és csak egy matricát helyezett el a járműveken, amely a hibára figyelmeztetett. Végül a gyártó nem kerülte el a pereskedést és a rengeteg kárvalott miatt több száz milliárd forintnyi jóvátételt fizetett ki a cég.

Forrás: Ford Heritage Vault

2. GM gyújtáskapcsoló

2014 februárjában a General Motors visszahívást rendelt el 800 ezer kompakt autójára, meghibásodott gyújtáskapcsolók miatt. A következő hónapokban azonban összesen 30 millió járművet kellett visszavennie a cégnek, mivel a világon mindenhol jelenlévő márkáik legtöbbjénél hasonló hiba jelent meg.

A Ford 20 évvel korábbi, hasonló alkatrész hibájából adódó incidensénél azonban sokkal súlyosabb problémáról volt itt szó. Itt nem rövidzárlat keletkezett, hanem a kapcsolóban az indulás után a kulcs egyszerűen elfordult a gyújtáskapcsolóban, a jármű pedig leállt.

Ha ez nem lenne elég, gyújtás nélkül sem a légzsákok, sem a szervokormány, sem az ABS-rendszer nem működött, így rengeteg baleset történt, mivel a rendszer bármikor leállhatott, akár csak a garázsban, indulás után, de az autópálya közepén is. 274-en sérültek meg és 124-en meg is haltak a GM ezen hibája miatt, amelynek létezéséről már tíz évvel a visszahívások előtt tudott a gyártó.

Forrás: GM

1. Takata légzsákok

A legtöbb visszahívást eredményező hiba nem egy kifejezett márkához, de nem is egy autógyártóhoz köthető, hanem egy bizonyos alkatrészt készítő céghez. A Takata rengeteg márkával szerződésben állt, majdhogynem A-tól Z-ig, vagyis az Acurától a Fordon, a Jaguaron és a Saabon át a Volkswagenig.

A gyártóval több baj is volt, 1995-ben kellett először autókat visszahívni egy Takata által gyártott, hibás biztonsági öv miatt, de 2013-ban egy sokkal széleskörűbb és nagyobb hibára bukkantak, amelyért szintén ez a cég volt felelős.

A Hondával kapcsolatban merült fel a hiba, amikor balesetkor a kinyíló légzsákok szó szerint belerobbantak az utasok arcába, apró szilánkokkal beterítve mindent. Mindkét cég tudatában volt a problémának, de nem tettek semmit. A legutóbbi eset 2021 januárjában történt, amikor egy balesetben egy Honda Accord felrobbanó légzsákja miatt halt meg az autó sofőrje. Ez a tizenhatodik haláleset az Államokban, amely a Hondához és a Takata légzsákhoz köthető.

Az amerikai Nemzeti Autópálya Közlekedési Biztonságért Felelős Szervezet 27 milliárd forintra büntette a Hondát, a Takatát pedig minden egyes nap után, amikor megszegte a törvényt, 5 és fél millió forintra. Ez akkor pénzösszeget jelentett, hogy a Takata 2017-ben csődbe ment. A 2002 és 2015 között gyártott autók 19 márkát érintettek, így 65-67 millió járművet hívtak vissza a probléma miatt.

Forrás: Honda
Nyitókép: Volkswagen