2 henger: 2011 Piaggio P120

  • Lökettérfogat: 1,2 liter
  • Üzemanyag: dízel
  • Teljesítmény: 35 LE

Az a gyártó, amely a híres olasz kismotorokat és robogókat gyártja az autóiparban is megvetette már a lábát. A Piaggio Porter és Porter Maxxi kisteherautóiba egy 1,2 literes, mindössze kéthengeres Lombardini dízelmotort épített. A mini haszongépjárművek léteztek benzines és gázüzemű kivitelekben is.

Piaggio Porter

3 henger: 1986 Alfa Romeo 33

  • Lökettérfogat: 1,8 liter
  • Üzemanyag: dízel
  • Teljesítmény: 72 LE

Annak ellenére, hogy az Alfa Romeo 33-as elsősorban a fickós négyhengeres boxer benzinmotorjairól híres, szereltek bele egy különleges dízelmotort is. Az 1,8 literes háromhengeres turbófeltöltéses dízelmotor úgy keletkezett, hogy fogták a rendelkezésre álló 2,4 literes négyhengeres motorjukat és levágtak belőle egy hengert. A beavatkozásra azért volt szükség, hogy elférjen a dízel erőforrás a 33-as kicsi és lapos motorterében.

Alfa Romeo 33

4 henger: 1910 Fiat S76 Record

  • Lökettérfogat: 28,5 liter
  • Üzemanyag: benzin
  • Teljesítmény: 290 LE

A legendás autószörny a 28,5 literes motorjával nem csupán a legnagyobb négyhengeresek címét viseli, hanem a világ valaha volt legnagyobb motorjával szerelt sorozatgyártású autója címét is. Igaz, mindösszesen 2 példány látott napvilágot. Azért építették a 20. század elején, hogy megdöntsék vele a szárazföldi sebességrekordot. 1913-ban nem hivatalosan ez lett a világ leggyorsabb autója, amikor a bátor pilóta, Arthur Duray 213 km/h-s sebességgel száguldott a rendkívül nehezen vezethető és kontrolálható járművel.

Fiat S76 Record

5 henger: Hummer H3

  • Lökettérfogat: 3,7 liter
  • Üzemanyag: benzin
  • Teljesítmény: 242 LE

Sajnos mára az öthengeres motorok végleg kihaltak, a Volkswagen, a Volvo és a Ford voltak az utolsók, amelyek életben tartották a kellemesen érces hangú konstrukciót itt Európában. A gyártási költségek sajnos a négyhengeresek felé billentették a mérleg nyelvét. Egykoron a GM is készített soros 5 hengeres motorokat, amelyek a legnagyobb lökettérfogattal rendelkeztek hengerszámukhoz képest. A 3,7 literes motort például a Hummer H3-ba is szerelték.

Hummer H3

6 henger: 1913 Pierce-Arrow Model 66

  • Lökettérfogat: 13,5 liter
  • Üzemanyag: benzin
  • Teljesítmény: 140 LE

Az 1900-as évek elején favorizálták a soros motorokat az egyszerű felépítésüknek köszönhetően. A korabeli autók azért rendelkeztek olyan hosszú orrésszel, hogy a soros 8, 10, és akár 12 hengeres motorok is elférjenek bennük kényelmesen. Ez a Pierce-Arrow Model 66 ugyan csak 6 darab hengerrel rendelkezik, de legalább azok szép nagyok: hengerének darabja több, mint két literes. Az erőforrás literteljesítménye 10 lóerő volt. Manapság ennek a fajlagos teljesítménynek a tízszeresénél járunk.

Pierce-Arrow Model 66

8 henger: Chevrolet 572/720R crate engine

  • Lökettérfogat: 9,4 liter
  • Üzemanyag: benzin
  • Teljesítmény: 727 – 2 000 LE

Való igaz, hogy ez egy motor, nem pedig sorozatgyártású autó, de mindenképp említést érdemel ezen a listán. Amerikában lehet kapni csupasz versenymotorokat, hogy aztán azokat a vállalkozó kedvű amatőr versenyzők mindenféle szerkezetbe beépítsék a fűnyírótól a dragsterekig. Ez is egy ilyen erőforrás, amely alapból 727 lóerőt tud, de megfelelő mennyiségű feltöltőkkel nem ritkán hoznak ki belőle 2 000 lóerő körüli teljesítményt is.

Chevrolet 572/720R

10 henger: 2013 Dodge Viper

  • Lökettérfogat: 8,4 liter
  • Üzemanyag: benzin
  • Teljesítmény: 640 LE

Amikor a Dodge Vipert – Amerika legikonikusabb sportautóját – 1991-ben mutatták be, akkor a V10-es motorja még „csupán” 8,0 liter űrtartalommal rendelkezett és 400 lóerős teljesítményre volt képes. Mire a típus az utolsó ötödik generációjához érkezett (2013-2017), motorjának hengerűrtartalma 8,4 liter volt, ereje pedig 640 lóerőre nőtt.

Dodge Viper SRT

12 henger: 2003 Pagani Zonda C12 S 7.3

  • Lökettérfogat: 7,3 liter
  • Üzemanyag: benzin
  • Teljesítmény: 550 LE

A Pagani Zonda akkor született, amikor még az autógyártók hittek a nagy lökettérfogat erejében („no replacement for displacement”) és nem használtak minden áron valamilyen feltöltést a nagyobb teljesítmény reményében. A Pagani Zonda V12-es, 7,3 literes pörgős motorját az Mercedes-AMG készítette. A ma is kapható Pagani Huayra már „csak” 6 literből gazdálkodik.

 Pagani Zonda

16 henger: 2005 Bugatti Veyron

  • Lökettérfogat: 8,0 liter
  • Üzemanyag: benzin
  • Teljesítmény: 1 001 LE

Volt egy időszak a Volkswagen-konszern életében, amikor Ferdinand Piech, a cégcsoport vezére - jó mérnökemberhez méltó módon – igyekezett kitolni a motorfejlesztőket a határukig. Akkoriban születettek olyan motorok, mint az 5,0 literes V10 TDI vagy a 6,0 literes W12 benzines erőforrás. Ekkoriban készítették el a Bugatti Veyron W16 hengeres, 4 turbóval lélegeztetett motorját is, amely a mai napig egy mérnöki csodának számít. Érdemes tudni, hogy ugyanez a motor szolgál a mai Bugatti Chironokban is, jelenleg a legerősebb verziója képes 1 600 lóerő leadására is.

 Bugatti Veyron

+1: Wärtsilä-Sulzer RTA96-c hajómotor

  • Lökettérfogat: 25 340 liter
  • Hengerek száma: 14
  • Üzemanyag: olaj
  • Teljesítmény: 109 ezer LE

Jól tudjuk, hogy ha valaki igazán nagy motort akar látni, akkor tekintetét a hajók felé kell fordítania. Ez a több emelet magas monstrum jelenleg az Emma Maersk nevű konténerszállító hajóban szolgál. Fogyasztása óránként 13 600 liter. Ezért ne rendelj semmit Alibabáról!

Wärtsilä-Sulzer RTA96-c hajómotor