2023. november 29. | 08:07

A Volkswagen évtizedeken át domináns volt Európában, az utóbbi években azonban vesztett erejéből. Most megtudhatjuk, miként igyekszik költséghatékonyabbá tenni működését.


FRISSÍTÉS (12.21.): A Volkswagen 10 milliárd eurót (aktuális árfolyamon 3,8 billió forint) szeretne megspórolni 2026-ig, ezért többek között rövidebb idő alatt fejlesztené ki az új modelleket, valamint kevesebb tesztpéldánnyal róná az utakat. Jelenleg körülbelül 50 hónapba telik egy új modell (generáció) kifejlesztése, ezt 36-ra igyekeznek csökkenteni a németek.

A 3 éves fejlesztési időszak mellett felére csökkentené a gyártó a prototípusok számát, így bár jócskán kevesebb adat érkezne egy-egy új modell fejlesztéséhez, a VW szerint ez nem menne a minőség rovására. Ez a két intézkedés számításaik szerint éves szinten 650 millió eurós (aktuális árfolyamon 249,1 milliárd forint) megtakarítást jelenthet.

Ezek mellett költséghatékonyabb beszerzés, az értékesítés utáni üzletág fejlesztése, valamint a gyártási idők további optimalizálása hozhat évente 770 millió eurót (aktuális árfolyamon 295,1 milliárd forint), míg várhatóan a HR és munkaerőt érintő kiadások – melyek sajnos elbocsátásokkal is járnak – 20%-kal csökkenhetnek.


A 2020 környéki nehézségek – mint a járvány és az ellátási lánc problémái – szinte minden autógyártót komolyan visszavetettek, ebből a hullámvölgyből pedig kinek jobban, kinek rosszabbul sikerült felállnia az elmúlt években. 

Az egyik ilyen, Európában korábban domináns cégcsoport a VW-konszern, amelyik még mindig keresi a helyes utat ahhoz, hogyan építse be saját folyamataiba az új trendeket. Az utóbbi időben némileg átalakult az autópiac, például komolyan előretört a Tesla az eladások terén, a Model Y a legkelendőbb modell volt 2023 első felében Európában a Jato Dynamics adatai szerint, de a Toyota, a Stellantis és a Renault is erősödött.

Sok évvel ezelőtt stabilan a Volkswagen Golf volt a legtöbbet eladott típus az öreg kontinensen, tavaly azonban épphogy befért a top 5-be, idén pedig a nyár végéig gyűjtött adatok alapján a nyolcadik helyen áll az eladások terén. A VW számára azonban jó hírt jelenthet, hogy egy másik modelljük, a T-Roc sokkal kelendőbb.

2022-ben és 2023 eddig eltelt időszakában is a harmadik helyen áll ez városi crossover a ranglistán. Tavaly a Dacia Sandero és a Peugeot 208, idén pedig a Sandero mellett a Tesla Model Y előzte meg.

A VW még a nyáron jelentett be egy 10 milliárd eurós (aktuális árfolyamon 3,78 billió forintos) költségcsökkentési tervet, amelynek végleges változatát 2023 végén fogadják el. Egy vállalati megbeszélésen a Reuters információ szerint Thomas Schäfer, a márka vezetője komoly kijelentést tett:

„A jelenleg használt struktúráink és vállalati folyamataink, valamint a magas költségek miatt már nem vagyunk versenyképesek, mint márka" - mondta Schäfer.

A gyártónak továbbra is komoly pénzeket kell fektetnie az elektromos átállásba, ha tartani akarja a lépést a vetélytársakkal. Egy teljesen új platform készítésén is dolgoznak, amelyre számos villanyautó épül majd, többek közt a csak elektromos változatban elérhető, kilencedik generációs Golf.

Összességében azonban kicsit túlzónak tűnhet Thomas Schäfer kijelentése, hiszen ha nem modellenként vizsgáljuk az európai autópiacot, hanem márkánként, akkor még mindig az látszik, hogy a VW áll az első helyen. 2022-ben a gyártók által szolgáltatott adatok alapján a Volkswagen közel 1,2 millió autót értékesített Európában, a második helyen álló Toyota pedig közel 770 ezret. Az más kérdés, hogy a VW esetében ez majdnem 7 százalékos visszaesést jelentett az azt megelőző évhez képest, míg a Toyota nagyjából ugyanilyen arányú növekedést könyvelhetett el.

2023-ban már eltérő a helyzet, az első féléves adatok alapján a VW még mindig az első helyen áll, és 2022 azonos időszakához képest jelentős növekedést ért el. Így a helyzet nem tragikus, ám az tisztán látszik, hogy nem elégedettek a helyzetükkel.

Volkswagen