2019. szeptember 01. | 14:50

A legfontosabb információk dióhéjban a magyar car sharing piac szereplőiről.

Az utóbbi években gombamód elszaporodtak az autómegosztással foglalkozó vállalkozások Budapesten. Ha a fővárosban élsz, dolgozol vagy jársz néha, biztosan találkoztál már az autóikkal. Az autómegosztással foglalkozó cikksorozat előző részében részletesen leírtam, hogy mi ez, hogyan működik, mi szól mellette és mi ellene. Ebben a cikkben pedig a magyar piacon előforduló nagyobb cégeket és a hozzájuk kapcsolódó legfontosabb tudnivalókat szeretném megosztani veled.

Cikksorozatunk 1. részéből megtudhatod, hogy miként is működnek az autómegosztók.

GreenGo

Magyarországon a GreenGo volt az első cég, amelyik elektromos autómegosztó szolgáltatást kínált a budapestieknek. Sőt, Európában is az előkelő negyedik helyen kezdte meg működését. A szolgáltatás 2016 november 22. óta elérhető, flottájában csak környezetbarát elektromos autók sorakoznak. Az Alapjárat készített egy interjút a GreenGo ügyvezetőjével, amiben szó esik a vállalkozás terveiről és jövőjéről. A szolgáltatás részleteinek megismerése és a regisztráció a GreenGo honlapján lehetséges.

Autók:

  • VW e-Up 18 kWh
  • VW e-Up 36 kWh
  • Skoda Citigo e iV
  • Renault Kangoo ZE

Működési terület: Budapest belső kerületei

Árak magánszemélyeknek

Regisztrációs díj: váltózó, jelenleg 1490 Ft

Kaució bérlés megkezdésekor: nincs

Bérlés indításának díja: nincs

Bérlés lezárásának díja:

  • Budapesten zónán belül: ingyenes
  • Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér - 1680 Ft (Green Premium előfizetéssel 840 Ft)

Díj:

  • Green Plus előfizetés: 990 Ft/hó
  • Green Premium előfizetés: 4990 Ft/hó
  • Percdíj előfizetés nélkül: 80 Ft/perc
  • Percdíj Green Plus előfizetéssel: 65 Ft/perc
  • Percdíj Green Premium előfizetéssel: 45 Ft/perc
  • Napidíj 18 kWh-s kategória: 9490 - 12 490 Ft (előfizetéstől függ)
  • Napidíj 36 kWh-s kategória: 10 990 - 13 990 Ft (előfizetéstől függ)
  • Napidíj GreenGo Cargo kategória: 12 990 - 15 990 Ft (előfizetéstől függ)

Autó várakoztatása: 5 - 40 Ft/perc (az ár előfizetéstől függ és a zónán kívüli kedvezményes parkolási zónákban érhetők el a legjobb tarifák)

Extra kilométerdíj: nincs

Autópálya-matrica:az autókon Pest megyei autópálya-matrica van

 

Mol Limo

A Mol Limo 2018 elején szállt be az autómegosztó bizniszbe Budapesten. A Mol olajtársaság egyik jövőbemutató szolgáltatásaként komoly flottával és hatalmas tervekkel kezdte meg működését. Kezdetben 300 autóból állt az autópark, mely jelenleg már 450 tagot számlál, szolgáltatási területüket idővel szeretnék kibővíteni Budapest teljes közigazgatási határig. A szolgáltatás részleteinek megismerése és a regisztráció a Mol Limo honlapján lehetséges.

Autók:

  • Smart EQ fortwo
  • Smart EQ forfour
  • VW e-Up
  • VW Up
  • KIA Picanto
  • Mercedes-Benz A200
  • Mercedes-Benz CLA200
  • BMW i3
  • Hyundai Kona Electric
  • Fiat 500
  • Opel Combo Cargo

Autók száma: 450 db

Működési terület: Budapest belső kerületei

Árak magánszemélyeknek

Az árak autókategóriánként eltérőek, részletek a szolgáltató honlapján.

Regisztrációs díj: váltózó, jelenleg 2490 Ft

Kaució bérlés megkezdésekor: nincs

Bérlés indításának díja: nincs

Bérlés lezárásának díja:

  • Budapesten zónán belül: ingyenes
  • Lupa Beach - 490 Ft
  • Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér - 1990 Ft

Díj:

  • Előfizetés: 990 Ft/hó
  • Percdíj előfizetés nélkül: 75 - 129 Ft/perc
  • Percdíj előfizetéssel: 60 - 103 Ft/perc
  • Napidíj előfizetés nélkül: 12 499 - 24 999 Ft
  • Napidíj előfizetéssel: 9999 - 19 999 Ft

Autó várakoztatása: 20 Ft/perc (előfizetés nélkül 25 Ft/perc)

Extra kilométerdíj: 63 Ft/km a csomagban foglalt kilométerkorlát átlépésekor (előfizetés nélkül 75 Ft/perc)

Autópálya-matrica: az autókon Pest megyei autópálya-matrica van

 

A Mol Limonál lehetőség van Mercedes-Benz A200-asok kibérlésére is. Az 1,3 literes 4 hengeres turbó benzinmotorral szerelt autók 163 lóerősek, nyomatékuk pedig 250 Nm. Ennyi erővel már meggyőzően mennek, 100-ra 8,2 másodperc alatt gyorsulnak, végsebességük pedig 225 km/h. Az alábbi videóban láthatod, hogy gyorsul állóhelyből végsebességig egy ilyen:

Share Now

A Share Now megjelenésével egy nemzetközi autómegosztó cég is betört a magyar car sharing piacra. A szolgáltató komoly tapasztalattal és háttérrel rendelkezik ezen a területen, flottájuk elsősorban magasabb kategóriájú személyautókból áll és ezzel a szegmens felsőkategóriájába pozícionálhatók, ügyfeleit a vezetés élményével igyekszik magához csalogatni. A szolgáltatás részleteinek megismerése és a regisztráció a Share Now honlapján lehetséges.

Autók:

  • BMW i3
  • BMW 1-es sorozat
  • BMW X1
  • BMW X2
  • MINI Cooper 3/5 ajtós
  • MINI electric
  • MINI Cabrio
  • Fiat 500
  • Peugeot 3008
  • Smart EQ fortwo
  • Mercedes-Benz A200
  • Mercedes-Benz GLA200

Autók száma: 270 db

Működési terület: Budapest belső kerületei

Árak magánszemélyeknek

Az árak autókategóriánként eltérőek, részletek a szolgáltató honlapján.

Regisztrációs díj: váltózó, jelenleg 1990 Ft

Kaució bérlés megkezdésekor: nincs

Bérlés indításának díja:

  • Budapesten zónán belül: 79 - 129 Ft
  • ShareNow külső zóna - 890 Ft  (pl. Lupa Beach)
  • Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér - 890 Ft

Bérlés lezárásának díja:

  • Budapesten zónán belül: ingyenes
  • ShareNow külső zóna - 1590 Ft (pl. Lupa Beach)
  • Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér - 1590 Ft

Díj:

  • Előfizetés: 990 Ft/hó (Share Now Pass)
  • Percdíj előfizetés nélkül: 79 - 129 Ft/perc
  • Percdíj előfizetéssel: 60 - 97 Ft/perc
  • Óradíjas csomagok 3190 - 5090 Ft/órától
  • Napidíj 12 490 - 22 990 Ft/naptól

Autó várakoztatása: ennek költsége nem elérhető információ a szolgáltató honlapján

Extra kilométerdíj: 79 Ft/km a csomagban foglalt kilométerkorlát átlépésekor

Autópálya-matrica: az elektromos autókon Pest megyei, a többi járművön országos érvényességű autópálya-matrica van

 

Oszkár

A statisztikák szerint egy átlagos személyautóban egy átlagos út során csak 1,2 ember ül, függetlenül attól, hogy a jármű 2, 4, 5 vagy több személyes. Statisztikailag (és gyakorlatilag is) előfordul tehát, hogy szinte azonos kiindulópontról szinte azonos úti célra sok ember megy sok autóval. Ez pedig egyáltalán nem hatékony, mindenkinek sokba kerül és rettentően környezetszennyező. Az Oszkár telekocsi szolgáltatást pont ennek a problémának a kiküszöbölésére találták ki.

Az alkalmazás vagy a honlap segítségével bárki bejelentheti, hogy mikor honnan hová tart és hány szabad helye van, az utazópartnerek pedig szintén az említett platformokat használva jelezhetik utazási szándékukat. Az utakat érdemes legalább egy héttel a tervezett dátum előtt meghirdetni, hogy a potenciális utasoknak legyen idejük csatlakozni. A rendszer ezután lehetővé teszi, hogy sofőr és utasai felvehessék egymással a kapcsolatot.

A rendszer rugalmasan kezeli a különböző igényeket mind az utas, mind pedig az autós oldaláról. Utasként beállíthatod például, hogy csak olyan autósokat és utakat mutasson a rendszer, akik vállalják kisállatok szállítását, esetleg akik tudnak csomagot is szállítani vagy akiknek az autójában lehet dohányozni. Akik viszont utakat hirdetnek, szintén sok beállítás közül választhatnak, felvehetnek például köztes megállókat vagy az automatikusan kalkulált útdíjakat módosíthatják lefelé és felfelé is.

Az Oszkár telekocsi működéséről már született egy remek cikk az Alapjáraton. Ha utasként vagy autósként szeretnéd igénybe venni a szolgáltatást, akkor az Oszkár honlapján regisztrálhatsz, ahol további részleteket is találsz a pontos működéséről.

Uber

Frissítés: kormányzati döntés értelmében az Uber szolgáltatása nem érhető el Magyarország területén

Az Uber egy olyan fuvarszervező szolgáltatás, amellyel bárki pénzt kereshet a saját autójával, kvázi taxisként dolgozhat, amikor csak kedve tartja vagy ideje engedi.  A potenciális utasok egy telefonos alkalmazáson keresztül jelzik az utazási igényüket, melyet a közelben lévő (esetleg éppen az úti cél felé igyekvő) sofőrök szolgálhatnak ki. Sajnos 2016 július 24. óta a szolgáltatás nem elérhető Budapest területén egy fővárosi rendelet miatt, melyet a helyi taxistársaságok védelmében alkottak meg.

Pedig a kaliforniai cég megreformálta a közösségi közlekedést illetve a szolgáltatásuk remekül működik jelenleg is a világ számos pontján. Az Uber átlátható készpénz nélküli rendszere jó irányba terelte a személyi fuvarozás területén állandósult átveréseket és lehúzásokat, illetve ellehetetlenítette a szintén jellemző adó meg nem fizetést. Talán pont ez nem tetszett a magyar taximaffiának…

Mindenesetre a budapesti taxisok és a kormányrendelet védelmében el kell mondanom, hogy az egyetlen baj az Uberrel pont az a tény, hogy bárki felcsaphat sofőrnek. Nincs tehát komoly alkalmassági szűrés (PÁV), se pedig az autót ellenőrző szigorúbb műszaki vizsga. Ily módon kockázatosabb beülni egy olyan valaki mögé, aki nem rendelkezik erre képesítéssel és nem hivatásszerűen vezet, nincs akkora rutinja (vagy helyismerete) autója esetleg nincs megfelelő műszaki állapotban.

A szolgáltatás pontos működésének megismerése és regisztráció utasként vagy sofőrként az Uber honlapján lehetséges.