Olvasónk családi autó vásárlása előtt áll, amelyet hosszabb távokon használnának. Kell tartani a modernebb AdBlue-s gázolajosoktól.
„Tisztelt Felkai Gábor!
Kényelmes családi autó, Peugeot 308 illetve 508 HDi vásárlásán gondolkodunk 2015-2018 évjárat között, 1.6 vagy 2.0 dízelmotorral, leginkább 116 LE illetve 508 esetében 140 LE-től. Az éves futásteljesítmény 10-15 000 kilométer, 90%-ban autópályán vagy közúton, városban viszont ritkán használnánk. Viszonylag hosszabb távra tervezünk, 5-7 év időtartamra.
A kérdésem az lenne, hogy mennyire ajánlanád a fenti két típust, a használat függvényében vagy ha van más alternatíva, szívesen veszem. Benzines nem jöhet szóba, dízelpárti vagyok, több HDi-m volt különösebb probléma nélkül, de az újabb típusok nyűgjeit (lásd AdBlue szivattyújának hibája) nem ismerem.
Válaszod előre is köszönettel: Zoltán"
Kedves Zoltán!
Feltétlen egyetértünk abban, hogy a Peugeot 1,6-os HDi motorjai és annak különböző, például Ford modellekben is megtalálható variánsai a legjobban sikerült konstrukciók közé tartoznak a piacon. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy mindig minden körülmények között problémamentesek. A gondok jellemzően a nem megfelelő használati szokások következményei, mint a sok rövid városi út hideg motorral, vagy a hosszú autópályázás utáni azonnali leállítás a turbó visszahűtése nélkül.
Ehhez szükséges a leállítás előtt legalább még 30 másodpercig alapjáraton járatni a motort, sokan ezt nem tudják. Ez pusztán két alapvető ok, ami a motor idő előtti károsodásához vezethet. Ezután kell még megvizsgálni, hogy a rendeltetésszerű használat mellett milyen sűrűséggel és precizitással tartották karban az autót. Ha egy használt autónál ez nem visszakövethető, akkor el kell felejteni bármilyen csábító ajánlatot!
Itt el is érkeztünk a javaslatom további részéhez. Sajnos én sem merültem el minden típus összes típushibájában, ehhez az adott márka/típus/motor gurujait kellene megkérdezni. Általánosságban azonban mindenképpen elmondható, hogy minél újabb és korszerűbb egy típus, annál több segédberendezés található benne, amik egyrészt a vezető és az utasok kényelmét és biztonságát szolgálják, és többségében rendkívül hasznosak.
Másrészt az egyre szigorodó környezetvédelmi normáknak való megfelelést biztosítják, ilyen az AdBlue adalék és az annak adagolásához szükséges szivattyú is. Több segédberendezés minden esetben több hibalehetőséget is hordoz magában, több tervszerű karbantartást is igényelhet, ezért jellemzően drágább is az újabb, korszerűbb típusok szervizelése. Ezek esetleges hibáit a gyártók gyakran visszahívási akciók keretében is orvosolják, emiatt különösen fontos a szervizmúlt ellenőrzése, itt arra is választ kaphatunk, hogy az adott gépkocsi részt vett-e ezekben az akciókban.
A 308 abszolút alkalmas lehet családi autónak, minden attól függ, hogy jellemzően hány fő és milyen mennyiségű csomaggal használja. A több kisebb gyerekkel rendelkezők szoktak attól tartani, hogy a babakocsi és a többi, kis gyermekekkel való utazáshoz szükséges dolgok miatt nem lesz elegendő egy átlagos alsó-középkategóriás autó csomagtatója.
Ez a ferdehátú Peugeot 308 esetében kb. 400 liternek felel meg. Az utastere a mai modellek többségének - így a 308-asnak is - már bőven elegendő helyet nyújt akár négy felnőttnek is, akár hosszabb utazásokra, ebben a méretkategóriában. A 308 SW hossza lényegesen nagyobb. Ez az utastérben minimális, 1-2 centiméteres többletet okoz, csomagtere azonban sokkal nagyobb az ötajtósénál.
Az 508 egy kategóriával nagyobb autó, már a felső-középkategóriába tartozik. Ennek megfelelően nagyobb a belső tér kínálata is, de a csomagtartója nem nagyobb a 308 SW-énél, csak ha itt is az SW, azaz kombi változatot nézzük. Ott is inkább a plafonig pakolva van csak több hely, az autó övvonala alatt, vagy ha úgy tetszik a csomagtérroló szintjéig nincs lényeges előnye a csomagtér terén.
Más a helyzet a motorokkal. A 308-asban elérhető 99 és 120 lóerős változata is az 1,6-os motornak. A kettő közül én mindenképp az utóbbit választanám, a 99 lóerő kicsit gyengécske lehet egy ekkora autóban, de ez elvárás függvénye, a nyomatéka ennek is elegendő. Ezek a verziók már euro 6-os besorolásúak. Ugyanez igaz a 150 lóerős, 2,0 literes motorra is.
Az AdBlue adalékot ezek a motorok éppen a korszerűbb környezetvédelmi besorolás miatt igénylik a kipufogógáz tisztításához, adagolását a rendszer automatikusan végzi. A mennyiség csökkenésére időben fiigyelmeztet a fedélzeti számítógép az üzemanyagszinthez hasonlóan, ettől a használat során nem kell különösebben tartani.
Hasonló családi autó megszámlálhatatlan mennyiségű van, ami alternatíva lehet, lehetetlen vállalkozás mindet felsorolni. Egy márkát mégis kiemelek, mert elterjedtek és kedveltek a hasonló méretű típusai. A Ford Focus és Mondeo gyakorlatilag ugyanezekkel a motorokkal is kapható. A Focus C-Max ráadásul rendelekezik két oldalsó hátsó tolóajtóval, ezt sokan kedvelik, bizonyos helyzetekben nagyon megkönnyíti a használatot. Szűk parkolóhelyen vagy ha kisebb gyerekeket kell beültetni-kivenni, óriási előny lehet.
Felkai Gábor
Felkai Gábor: ötven éve az autók körül!
Közel harminc éve foglalkozom autókkal legalább hobbiszinten, illetve kereskedőként. Valójában azonban már két éves koromban is elsősorban az autók érdekeltek, ha így nézem, inkább ötven éve. Több mint 50 saját autóm volt, amióta jogosítványt szereztem, ehhez adódik jó néhány további típus, amelyeket rendszeresen használtam rövidebb-hosszabb ideig, és lassan 20 éve veteránozom is.
A számok talán soknak tűnnek, pedig valójában érteni nem lehet az autókhoz, legfeljebb az átlagosnál kicsit több ismerettel rendelkezni róluk. Ezt a kis pluszt szívesen megosztom bárkivel, ha megírja vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdését az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.