Mit kell tenni, ha a hatóság elkobozza a vezetői engedélyt? Mennyibe fáj az embernek a jogosítvány visszaszerzése? A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) most összegyűjtötte a legfontosabb információkat az utánképzéssel kapcsolatban.


Fotó: MTI Fotó/Koszticsák Szilárd

Az utánképzésre történő jelentkezés csak abban az esetben lehetséges, ha a járművezető birtokában van az elkövetett szabályszegés kapcsán megszületett és jogerőssé vált rendőrségi határozatnak, bírósági büntetővégzésnek és ítéletnek, valamint az ehhez kapcsolódóan kiállított kormányhivatali határozatnak, utóbbi rendelkezik az utánképzési kötelezettségről.

Az utánképzés a megfelelő iratok jogerőre emelkedéséhez kötött, nem pedig az eltiltás lejártához, vagyis ajánlott mielőbb megindítani az eljárást, hogy mire az eltiltás lejár, az utánképzés is lezáruljon. Jelentkezéskor a fent említett iratokon kívül a személyi igazolványt és a lakcímkártyát kell felmutatni. Ezen felül meg kell téríteni a feltárás díját, amelynek összege B” kategória esetén jelenleg 18 220 forint, egyébként 10 000 forinttól egészen 30 000 forintig terjed a skála.

A feltárás során egy szakértői csapat határoz arról, hogy az utánképzésre kötelezettnek milyen programon szükséges részt vennie. A megfelelő programba történő besorolás során a „zsűri” figyelembe veszi a közlekedési szabályszegést és annak súlyosságát, illetve a feltáráson nyújtott teljesítményt, eredményeket és járművezetői tapasztalatokat.

A program időtartamát és díját jogszabály határozza meg, írja a KAV, az összeg legkevesebb 40 250 forinttól legfeljebb 143 750 forintig terjedhet. Az elméleti, valamint a gyakorlati foglalkozás vizsgaköteles, aki az első megmérettetésen elbukik, annak az elméleti vizsga esetén 5750, míg a személygépkocsival végrehajtandó gyakorlati vizsga esetén 6720 forint pótvizsgadíjat kell fizetnie.

„A pszichológiai programok elvégzése után is sok pozitív visszacsatolás érkezik hozzánk. A programok tréning jellegűek, a résztvevők megosztják egymással tapasztalataikat, és a foglakozás vezető(k) segítségével vonják le a következtetéseket. Sokan csak ott szembesülnek az alkohol, drog, vagy a fáradság szervezetre gyakorolt hatásaival, illetve ismerik be vagy fel, hogy a szabályokat valóban be kell tartani. Jellemzően azoknak van negatív élménye, akik vizsgaköteles programot kaptak, és csak többszöri próbálkozást követően sikerül megfelelniük. Addig pedig marad a tömegközlekedés okozta kényelmetlenség vagy – ami még nehezebb – a kényszerű munkaszünet” – olvasható a KAV oldalán megjelent cikkben.