2022. október 08. | 08:35

Olvasónk benzines motorral venne használt autót, szóba került a Kia és az Opel modellje is.

„Sziasztok! 

Családi autó vásárlása előtt állok, és ehhez szeretném a segítségeteket kérni. Két gyerekünk van, ami miatt elsődleges a biztonság.  Amit kinéztünk, az egy 2008-as, Volvo V50 1.8 Flexifuel Momentum típusú autó, viszont a benzinesekről nem találok sehol normális információt. Szerintetek jó döntés lenne, vagy van valami más típus, amit ajánlani tudnátok?
Néztünk még első generációs, faceliftes Kia Cee'd modellt is 1,4-es vagy 1,6-os motorral, Opel Astra J szintén 1.4 vagy 1.6, esetleg 1.4T is szóba jöhetne. 

Válaszotokat előre is köszönöm!  

Üdv: Máté"

A kép illusztráció (Forrás: Volvo)

Kedves Máté!

Nem minden Volvo, ami annak látszik!

Messziről kezdem: nagy kedvenceim a nyolcvanas, kilencvenes évek úgynevezett kocka Volvói. A kilencvenes évek végétől azonban nem igazán beszélhetünk már a klasszikus filozófia alapján készült, az autós népnyelvben szinte elnyűhetetlennek vélt Volvokról. Az akkori új típusok ugyan továbbra is önálló stílusjegyeket hordoztak magukon, műszakilag azonban jelentős részben Ford (Focus II, Mondeo III) alapokra épültek.

A különleges imázs miatt újkori áruk a prémium szegmensbe helyezte őket, a műszaki tartalom ugyanakkor ezt nem minden elemében tükrözte vissza. Ennek lehet következménye jelenlegi, használtként igen kedvező árfekvésük. Az alacsony vételárral ellentétben a fenntartási költségek sokszor prémium kocsikéihoz mérhetőek, ezt a sokadik tulajdonosok sok százezer kilométer lefutása után nem honorálják, ebből is fakadhat kedvezőtlen piaci megítélésük.

Megítélésem szerint nem jelent jót, ha egy egykor drága prémium autó 15-20 éves kora körül kategóriáján belül relatíve olcsóvá válik. Ezzel együtt persze mindig lehet találni keveset futott, ellenőrizhetően gondozott, precízen szervizelt példányokat, amik még sok évig megbízhatóan szolgálhatják tulajdonosukat.

Igaz, hogy a Volvo típusai mindig koruk legbiztonságosabb autói közé tartoztak. Nem feltétlenül igaz azonban ez az állítás, ha 5-10 évvel fiatalabb, akár egy méretkategóriával lejjebbi típusokkal végezzük el az összehasonlítást. Az aktív és passzív biztonság éppen az a terület, amiben valóban nagyon sokat fejlődtek az autók az utóbbi két évtizedben.

Nekem a korábbi Cee'd teljesen racionális választásnak tűnik, főleg az 1,4-es benzines, vagy esetleg dízelmotorral. Utóbbi csak akkor indokolt, ha várhatóan sokat fogjátok használni az autót és elsősorban nem városon belül. A J sorozatú Astrák sem állnak problémás autók hírében, megjelenésük is sokaknak tetszik, bár ez elég szubjektív szempont. Ami nem szubjektív, hogy hasonló méretű és kategóriájú autókhoz képest, az akkori tömegcsökkentési láz nem érte még el ezt a modellt, emiatt fogyasztásuk is kicsivel magasabb lehet hasonlóan motorizált típusokkal összehasonlítva. 

Több korábbi tanácsomban is leírtam, neked is figyelmedbe ajánlom a Chevrolet Cruze-t, sokféle karosszéria- és motorváltozat volt elérhető, mai napig is lehet találni viszonylag keveset futott, szép példányokat. Technikája nagyrészt a korabeli Opelekével egyezik, ami viszonylag egyszerű, komoly gondok nem szoktak előfordulni a jól karbantartott autókkal.

Mindegyik típusra igaz, ha nem ismerjük alaposan az előéletét, erősen ajánlott szakértő szemmel átnézetni az autót esetleges korábbi sérülések, korrózió és várható javítások miatt!

Felkai Gábor


Felkai Gábor: ötven éve az autók körül!

Közel harminc éve foglalkozom autókkal legalább hobbiszinten, illetve kereskedőként. Valójában azonban már két éves koromban is elsősorban az autók érdekeltek, ha így nézem, inkább ötven éve. Több mint 50 saját autóm volt, amióta jogosítványt szereztem, ehhez adódik jó néhány további típus, amelyeket rendszeresen használtam rövidebb-hosszabb ideig, és lassan 20 éve veteránozom is.

A számok talán soknak tűnnek, pedig valójában érteni nem lehet az autókhoz, legfeljebb az átlagosnál kicsit több ismerettel rendelkezni róluk. Ezt a kis pluszt szívesen megosztom bárkivel, ha megírja vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdését az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.