Több, eddig ingyenesen is használható gyorsforgalmi szakasz lesz fizetős országszerte, ebből pedig 150 milliárdos plusz bevételre számít a kormány.
Magyarország gyorsforgalmi úthálózatának túlnyomó része fizetős, ám vannak ingyenes szakaszok is. Logikusan a városok elkerülői ingyenesek helyenként, ezzel csillapítva a település forgalmát, bár ez nem mindenhol van így.
Az M0-s autóút Budapestet kerüli meg (majdnem), ám ennek is csak bizonyos szakaszai ingyenesek. Nem árt ennek utánanézni, mielőtt igénybe vesszük. Nemrég kiderült, hogy több, eddig ingyenesen használható utat is fizetőssé tesznek.
Erről az Építési és Közlekedési Minisztérium legújabb tervezetében lehetett olvasni, amelyet társadalmi egyeztetésre bocsátottak szeptember elsejéig. A tervek szerint ezen utak fizetőssé tételével a kormánynak éves szinten 150 milliárd forint plusz bevétele lehetne.
Ennek része, hogy az M0-s autóút is végig fizetős lesz, hiszen innentől az M1 és M5 közötti szakasza, illetve M4 és M3 közötti szakasza is elveszíti ingyenes jellegét. Az utolsó ilyen darabkája a Megyeri híd marad.
Ezen felül az ország számos részében vannak kisebb-nagyobb ingyenes gyorsforgalmi szakaszok, ezek most fizetőssé válnak. Ilyen a Kecskemét és Békéscsaba között húzódó M44-es is, amely utóbbi pontig fizetős lesz Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól.
Az M30-as elkerülő gyorsforgalmi út is fizetőssé válik a Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakaszon. Emellett az M6-os autópálya Bátaszék és az M6-M60 csomópont között is hasonló sorsa jut.
Továbbá fizetős lesz az új szabályozás szerint az M4-es autópálya is Jászberénytől Abony-északig, míg ingyenes csak Abony-kelettől Szolnok-nyugatig, tehát már csak egy egészen kis darabkáján lesz. Végül az M76-os gyorsforgalmi út is fizetőssé válik a Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig tartó szakaszán.
A módosítás persze nem csak a fizetős és nem fizetős szakaszokat érinti, hanem a rajta közlekedőket is, és most kiemelten a buszokra és teherautókra gondolok. A buszoknak innentől nem kell e-matricát venniük, hanem a teherautókhoz hasonlóan kilométeralapú e-útdíj rendszert kapják meg.
A teherautóknál viszont komolyabb változás, hogy bevezetik a külsőköltség-díjat. Mértékét a levegő- és zajszennyezés, illetve CO2-kibocsátás határozza majd meg járművenként, ennek megfelelően kell fizetni.
A módosítást lehetővé tévő törvény egyébként lassan 10 éve létezik, viszont eddig közel 0 forintban határozták meg, ezt emelik most fel. A másik változás, hogy a teherautók útdíja emelkedni fog kis mértékben a főutakon, a gyorsforgalmi utakon azonban csökken.