A láthatósági mellény megléte a gépjárműben sokszor generál vitákat, érdemes néhány dolgot tisztázni ezzel kapcsolatban. Ha másért nem, akkor amolyan prevenciós jelleggel arra az esetre, ha úgy hozná a magyar balsors, hogy esetleg a rend őrével kellene vitát nyitni a kérdésben.

Mint ahogy sok más – például a hólánc vagy a téli gumiabroncs - esetében, itt is talán az az állítás festi le legjobban a helyzetet, hogy a láthatósági mellény megléte a gépjárműben ugyan nem kötelező, viszont erősen ajánlott. Legalábbis idehaza, mivel az európai országok ezzel kapcsolatos előírásai igen változékonyak. Magyarul: az a tuti, ha az autóban tartunk láthatósági mellényt, méghozzá annyit, amennyien a gépjárműben utaznak. Az autózás költségeihez képest filléres dologról van szó, ráadásul meglehetősen kis helyigényű tartozék, aminek minden autóban találunk valami fix helyet – hogy az a hely hol legyen, arra mindjárt rátérek.

Kerékcsere az út szélén

Nézzük először, mit mond a hatályos jogszabály: lakott területen kívül az úttesten, a leállósávban, az útpadkán tartózkodó gyalogosnak – kivéve a zárt csoportban való közlekedést – éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie.

Ennyi a vonatkozó rész, ebből kell összerakni azt, hogy hol és mennyi mellényt kell tartanunk, és mikor kell azt viselni.

Mint látható, a KRESZ nem írja elő, hogy a megfelelő számú fényvisszaverő mellény a gépjármű kötelező tartozéka kell, hogy legyen – sőt, egy szóval sem említik a gépjárművet–, ami azt jelenti, hogy pusztán azért, mert egy közúti rendőrségi igazoltatás során nem tudjuk felmutatni a mellényt, még nem jár semmilyen büntetés. Ez fontos, mivel ezzel kapcsolatban számtalan tévhit él, és fel-felbukkannak olyan sztorik a közösségi médiában, hogy bírságot kapott egy autós azért, mert nem volt a gépjárműben láthatósági mellényt. Magyarország területén ezért azonban nem szabható ki bírság, egyszerűen azért, mivel semmilyen jogszabályt nem sért az a gépjárművezető, akinek nincs az autójában láthatósági mellény.

De: abban a pillanatban, amikor a fentebb idézet körülmények között – lakott területen kívül, éjszaka vagy rossz látási viszonyok esetén – egy pillanatra is kiszállunk a gépjárműből láthatósági mellény nélkül, azonnal jogszabályt sértünk. Ilyen esetben ugyanis gépjárművezetőből szempillantás alatt gyalogossá válunk, így már ránk is érvényes fentebb citált jogszabály. Ugyanez igaz a többi velünk utazóra is.

Márpedig bármikor előfordulhat olyan esemény, amikor megvalósul a fenti tényállás: defektet, után kell tölteni a szélvédőmosó folyadékot, megállunk másoknak segíteni stb. A rossz látási viszonyok megfogalmazás adhat okot eltérő jogértelmezésre, de a köd vagy az eső biztosan korlátozza a látási viszonyokat, márpedig mindkettő meglehetősen gyakori időjárási jelenség itthon is. Nem árt tudni, hogy természetesen kijelölt parkolóhelyeken, vagy például benzinkutaknál lakott területen kívül sem kötelező a mellény viselése semmilyen körülmények között.

Az elsőre nem túl magvasnak tűnő jogszabályban szinte megbújik a „lakott területen kívül” megfogalmazás, holott ez szintén fontos részlete a dolognak: lakott területen belül – bármilyen furcsa – vaksötét éjszaka sem kötelező az autóból kiszállva a mellény viselése – persze azt sem tiltja a jogszabály, hogy saját magunk érdekében, amennyiben indokoltnak ítéljük, felvegyük azt. Ilyen lehet például egy közvilágítás nélküli lakott területen belüli útszakasz, ahol sokat javíthatunk saját túlélési esélyünkön, ha egy defekt esetén inkább magunkra húzzuk a mellényt.

A láthatósági mellényekről érdemes tudni, hogy jelentősen, 2-3 szorosára növelik az észlelhetőséget még fényes nappal is, rossz látási viszonyok, különösen éjszaka pedig 5-10 szeresére is nőhet az észlelhetőségünk, akár több száz méterről is észlelhet minket a másik gépjárművezető.

A fentiek alapján talán egyértelmű, hogy jobb, ha tartunk az autóban néhány fényvisszaverő mellényt (meg még pár dolgot), és értelemszerűen legalább egyet érdemes az utastérben elhelyezni úgy, hogy a sofőr szükség esetén azonnal hozzáférjen és fel tudja venni, mielőtt kiszállna az autóból. A többi mellény akár a csomagtartóba is kerülhet – mondjuk érdemes valami oldalrekeszbe, nem pedig a pótkerék alá rejteni – hiszen a „felmellényezett” sofőr ki tudja venni onnan, és szét tudja osztani a „mentőmellényre” váró utasoknak. Az sem baj persze, ha az utastérben találunk helyet az összes mellénynek, de kétségtelen, hogy az autógyártók minden törekvése ellenére gyakran bizonyulnak szűkösnek az utastéri tárolóhelyek.

Egy mellény azonban biztosan elfér akár a kesztyűtartóban, akár az ajtózsebben vagy a könyöklő alatti rekeszben, de több gépjárműben a kormány alatt, mellett is gyakran bukkanhatunk apró kis rekeszekre, ahová egy fényvisszaverő mellényt szépen be lehet hajtogatni.