Arról, hogy mikor, milyen időjárási körülmények között érdemes téli gumiabroncsra váltani, mennyire más összetételűek a nyárra, illetve télre szánt abroncsok, már sokan, sokszor írtak. Az örök szkeptikusokat – „Régen bezzeg nem volt téli meg nyári gumi, ’oszt közlekedtünk, pedig több hó is volt.” – meggyőzni szinte lehetetlen, végtelen kommentháborúkat kezdeni pedig felesleges.

Viszont a törvényi szabályozás már más tészta, egy közúti igazoltatáskor vagy egy baleset aktív résztvevőjeként keveset ér a vélemény, a – jogos – büntetés viszont komolyan fájhat. Egységes európai szabályozás sem a téli abroncsok, sem a hóláncok használatára nincs, így ha valaki útnak indul – és most ne menjünk bele a koronavírus-járvány miatti korlátozásokba – akkor jobb híján magának kell tájékozódnia arról, hogy mikor és hol kötelező ezek használata.

Ebben próbálok segíteni, összegyűjtöttem néhány európai ország erre vonatkozó aktuális előírásait, ugyanakkor szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy ezek változhatnak, így a cikk inkább csak iránymutató, a pillanatnyi állapotot mutatja.

A szomszédok többsége szigorúan veszi az abroncshasználatot

Ausztriában meglehetősen szigorúak az előírások, ami az ország domborzati viszonyait figyelembe véve érthető is. Nem csak a gépjármű megfelelő téli felkészítését ellenőrzik, de november 1. és április 15. között kötelező a minimum 5 milliméteres profilmélységű téli gumiabroncsok használata, valamint minimum két hajtott kerékre a hólánc megléte. Nem csak előírják mindezt, hanem szigorúan ellenőrzik is, 35-5000 euró közötti bírság járhat a jogszabályok figyelmen kívül hagyásáért.

Szlovéniában a november 15. és március 15. közötti időszakban két opció közül lehet választani. Legalább a két hajtott keréken minimum 3 milliméteres profilmélységű téli abroncsnak kell lennie, vagy pedig hólánccal kell rendelkezni. Utóbbi ráadásul függetlenül a gumiabroncstól kötelező felszerelés, amelyet a táblákkal jelzett útszakaszokon használni is kell.

Hókásás útszakasz
A hókásás utakon életeket menthet a megfelelő gumiabroncs

Horvátországban november 15-től április 15-ig kötelező az M+S jelzésű abroncsok használata, a meghajtott kerekekre szerelhető hólánc megléte, továbbá az autóban szintén kötelező hólapátot is tartani – utóbbi valószínűleg nem sokaknak jutna magától eszébe a napfényes déli szomszédra gondolva.

Szerbiában novembertől áprilisig kötelező a minimum 4 milliméteres profilmélységű téli abroncs használata, valamint a hólánc megléte.

Romániában a téli gumiabroncsok csak a 3,5 tonnánál nagyobb tömegű járművek és az embereket szállító (9-nél több ülőhellyel rendelkező) járművek hajtótengelyén kötelezőek „télies” útviszonyok között, ezeknél a járműveknél kötelező tartozék a hólánc, a hólapát és némi homok is. A személyautók esetében nincs hasonló előírás, valószínűleg nem jelent hátrányt, ha legalább M+S jelzésű abroncsokkal közlekedünk.

Ukrajnában nincs általános téli gumi előírás, hólánc csak a hóval és jéggel borított utakon engedélyezett.

Szlovákiában a téli gumiabroncsok november 15-től március 31-ig a 3,5 tonna feletti tehergépkocsik hajtott tengelyére kötelezőek, az abroncs profilmélysége nem lehet 3 milliméternél kevesebb. Ugyanakkor hóláncot kell tartani az autóban, azok használatát közúti táblákkal jelzik az útviszonyok függvényében.

Mi újság a klasszikus téli célországokban?

A síelni vágyó magyarok a fentieken túl előszeretettel utaztak – bár a mostani szezonban számuk jelentősen csappan majd várhatóan – Németország és Olaszország lankáira, esetleg Csehország vagy éppen Lengyelország romantikus, hegyes-havas vidékeire.

Hólánc a keréken
A hólánc használatát a legtöbb helyen táblákkal jelzik

Németországban az időjárási körülménytől függően kötelező csak a téli gumiabroncs használata, ráadásul 2024 őszétől már nem lesz elég az M+S jelölésű gumik felszerelése. Mégis, aki errefelé veszi az irányt, jobban jár, ha nem rizikózik és téli abronccsal vág neki az útnak, mivel egy esetleges balesetnél Ausztriához hasonlóan itt is komoly bírság járhat, ha bebizonyosodik, hogy az útviszonyoknak nem megfelelő abroncs miatt történt a malőr. 60 euró bírság jár a nem megfelelő gumiabroncsokért; 80 euró a nem megfelelő gumiabroncsok miatt a forgalom akadályozásáért/zavarásáért; 100 euró bírság veszélyes helyzet kialakulásáért nem megfelelő gumiabroncsok miatt; 120 euró bírság, ha nem megfelelő gumiabroncsok miatt balesetet okoztak – szép kis összeg kerekedhet ki mindebből. Ugyanígy érdemes a hóláncot is az autóban tartani, használatát táblákkal jelezve tehetik kötelezővé indokolt esetben. Németországba indulás előtt nem csak erről, hanem az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírások értelmében hozott újabb és újabb szabályozásokról is érdemes tájékozódni, egyes települések mellett az autópályákon is korlátozzák a régebbi gépjárművek közlekedését.

Olaszországban nem kötelező, de erősen ajánlott a téli abroncsok megléte, ugyanis előfordulhat, hogy az útviszonyok függvényében táblák jelzik, hogy azok nélkül nem közlekedhetünk tovább. A hóláncot szintén ne felejtsük otthon, használatára szintén táblákkal figyelmeztethetnek.

Lengyelország jóval megengedőbb ezen a téren, a sofőrök józan belátására bízza a dolgot, nincs általános téli gumi előírás, viszont hólánc legyen az autóban, hiszen indokolt esetben egyes útszakaszokon kötelezhetik az autóst annak használatára.

Hóban haladó autó kereke
A téli gumiabroncs több helyen nem kötelező, de erősen javallott

A Cseh Köztársaságban elvileg nem kötelező a téli gumiabroncsok használata, de az időjárási körülményektől függően november 1. és április 1. között bármikor előfordulhat, hogy egyes útszakaszokon azok nélkül tilos közlekedni, azaz errefelé sem érdemes nyárival útra kelni. A hóláncot se hagyjuk otthon, a fent említett időszakban a gépjármű kötelező alap kelléke kell, hogy legyen.

A mediterrán országok lazábbak, a Baltikumban azonban kötelező a téli gumi

A mediterrán országokban jellemzően nem kötelező a téli gumiabroncs, de akár Portugáliában, akár Spanyolországban kivételek lehetnek bizonyos régiókban, Franciaországban szintén nem kötelező a téli gumik használata, de hóláncot jobb, ha tartunk magunknál. A balti országok már korántsem ennyire elnézőek, Litvániában november 1. és április 1. között, a letteknél és észteknél december 1. és március 1. között kötelező a téli abroncsok használata.

Észak-Európában a sofőrök józan belátásában bíznak

Az észak-európaiak megtanultak együtt élni a téli útviszonyokkal: Svédországban – ahol például autószerető embernek szinte kihagyhatatlan ez az erdei autótemető - és Finnországban december 1. és március 1. között kötelező a téli abroncsok használata, Norvégiában ugyan nem kötelező, minden emberi számítás szerint erősen ajánlott használatuk, ahogyan Dániában is. A skandináv országokban egyébként a szöges gumiabroncsok is használhatók bizonyos körülmények között, erről azonban érdemes utazás előtt az adott régióra vonatkozó előírások felől tájékozódni.

A híresen pedáns Svájcban is inkább az autóvezetők bölcs belátásában hisznek, bármilyen meglepő, nem kötelező a téli abroncsok használata. Ugyanakkor hóláncot készítsünk be, annak használatát ugyanis kötelezővé tehetik, erről közúti jelzőtáblákon tájékoztatják az utazókat.

Azt pedig ne feledjük, hogy bár ezekben az országokban nem kötelező a téli abroncs, amennyiben baleset részese lesz valaki, az útviszonyokhoz nem megfelelő abroncs használata komoly latba esik a felelősség megállapításakor.