A kormány nyomására a német autógyártók végül kénytelen-kelletlen ígéretet tettek arra, hogy kedvezményes csereprogramot kínáljanak az Euro 4-es és az Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású dízelautók tulajdonosainak.

Az Euro 5-ös dízelek lecserélése persze aligha evidens, hiszen ezeket 2009 és 2014 szeptembere között gyártották, vagyis vannak köztük egészen újak is. Ezért aztán ezek tulajdonosai választhatják az átalakítást is, amennyiben a jármű alkalmas az úgynevezett SCR-rendszerű katalizátor beépítésére.

Az SCR-katalizátor, azaz a „szelektív katalitikus redukciós” rendszert használó berendezés a nitrogén-oxidokat vízzé és nitrogénné alakítja át (oxidok nélkül). Az SCR-katalizátort az amerikai Engelhard Corporation (ma BASF) vállalat fejlesztette ki 1957-ben. Azóta az ipar az SCR-technológiát arra használja, hogy csökkentse az ipari üzemek, a hajók, a vonatok és számos más ágazat nitrogén-oxid kibocsátását.

A gyártók azonban kaptak egy kis segítséget, ugyanis a program a 14 leginkább szennyezett levegőjű településre vonatkozik csak, köztük van például München, Hamburg, Köln és Stuttgart, vagyis minden olyan település, ahol korlátozzák a dízelek használatát. A csere-, vagy átalakítási programban a helyiek, a környező járások lakói és az adott településen dolgozók vehetnek részt. A program így nagyjából 1,4 millió autót érinthet.

Az egyelőre nem ismert, hogy az autógyártók milyen prémiumokat vagy kedvezményeket kínálnak, és vállalják-e teljes egészében az átalakítás költségét. A piac legnagyobb szereplője, a Volkswagen-csoport közölte, hogy elemzik a kormánypártok megállapodását és később ismertetik lépéseiket.

Az autóhasználati tilalmak megelőzésére több német gyártó már tavaly elindított egy kezdeményezést, amelyben 10 ezer euróig (3,3 millió forint) terjedő kedvezménnyel lehet lecserélni a régebbi dízelüzemű autókat. Ennek révén több mint 200 ezer új kocsi került a német utakra, de ez a kormány szerint nem elég ahhoz, hogy valamennyi településen a köbméterenkénti 40 milligrammos egészségügyi határérték alá süllyedjen a levegő nitrogén-oxid-tartalma.

Az autógyártókat nem lehet kötelezni a részvételre a kormány által kezdeményezett újabb programban, mert az érintett autókat a jogszabályoknak megfelelően gyártották és állították forgalomba. Azonban a kormány arra számít, hogy önkéntes alapon is igen kedvező feltételekkel kínálnak majd csereautót, az átalakítást választó tulajdonosoktól pedig átvállalják a költségeket.

Azzal kapcsolatban, hogy a tervek csak a német autógyártókra vonatkoznak, azt mondta, a piaci viszonyok várhatóan arra ösztönzik majd a külföldieket, hogy a német versenytársakéhoz hasonló konstrukciókat dolgozzanak ki a német dízelautó-tulajdonosoknak.

Az Euro 4-es és az Euro 5-ös osztályba tartozó motorral működő járművek cseréje vagy átalakítása a Volkswagen-csoport 2015-ben kirobban dízelbotránya miatt került napirendre, mert kiderült, hogy több millió gyártmány a hivatalos adatoknál több káros anyagot bocsát ki. A probléma azért vált égetővé, mert a szövetségi közigazgatási bíróság februárban kimondta: az önkormányzatok korlátozhatják az Euro 6-osnál régebbi, korszerűtlenebb dízelmotorral működő járművek használatát azért, hogy a település levegőjének minősége megfeleljen az európai uniós előírásoknak, az Európai Bizottság pedig májusban beperelte Németországot a főleg a dízelmotorok használatával a légkörbe kerülő nitrogén-oxid egészségügyi határértéken felüli kibocsátása miatt.

Kormányzati adatok szerint a szennyezettség 65 településen haladja meg az európai uniós szabályokban engedélyezett szintet. Hamburgban már korlátozzák is a régebbi dízelüzemű járművek használatát, a nagyváros két útszakaszáról kitiltották őket. A szövetségi kormány további korlátozások és behajtási tilalmak nélkül kívánja orvosolni a problémát, ezt szolgálja a kedden bemutatott program.

A dízelbotrány egyébként az egész piacot felforgatta, legfontosabb hatása pedig az, hogy a vásárlók egyre inkább elfordulnak a technológiától, ennek hatására pedig a gyártók közül is egyre többen hagynak fel az ilyen motorok fejlesztéséről.

MTI