2022. július 17. | 09:13

Olvasónk elégedett eddigi dízel-Toyotáival, de érzi, hogy ideje volna váltani és kíváncsi, hogy milyen kockázatokat rejthetnek a híres hibridek, ugyanattól a márkától. A válasz nem is annyira egyszerű, mint gondolnánk.

„Kedves Gábor!
Hibrid Toyota vásárlását fontolgatom, maga a típus ismerős számomra, mivel jelenleg egy Avensis Versót vezetek, 2.0 D-4D motorral, az elődje egy T22-es Avensis volt, egyszerű, kétliteres turbódízellel. Mindkét autó remek, kedvezően fogyasztanak, nagyobb ráfordítást nem igényeltek. Ezúttal mégis váltanék, és a hibrid Priusról, illetve Aurisról szeretném kérni a tapasztalatait. Az autók esetében a régebbi, 1,5 literes benzinmotorra épülő és az újabb, 1,8-as köré fejlesztett hajtáslánc is érdekelne, 2005-2015 között. Fontos volna az is, hogy van-e más, hasonló típus a piacon, amit a Toyotákon kívül ajánlana.
Köszönöm Válaszát!
Üdvözlettel,
Sándor”

Toyota Avensis Verso
Kép: Toyota

Kedves Sándor!

Szimpatizálok a választással. A Toyota Prius technikája rendkívül kiforrott tekintettel arra, hogy a gyár éppen 25 éve mutatta be az első ilyen benzin-elektromos hajtáslánccal szerelt típusát, és azóta folyamatosan szerepel a kínálatban, sok millió eladott példánnyal. Ez azzal az előnnyel is jár, hogy a Toyota-féle hibridekre már magánszervizek is szakosodtak.

Gyakorlatilag a Prius lett a 2010-es évek „dízel taxi-Mercije" Magyarországon. Fogyasztása, szervizigénye („igénytelensége") miatt különösen alkalmas erre is, mert a munkaautó-státusz mindig azt jelenti, hogy megbízható típusról van szó. Ugyanakkor az erre való alkalmassága miatt sok használt példánynál találkozhatunk az elhanyagoltsággal, a rendkívül nagy várható futásteljesítmény és az alacsony karbantartási igény miatt, ami miatt a tulajdonosok sokszor csak használni szeretik őket, költeni rájuk kevésbé.

Ez különösen a benzinmotor hűtési rendszere, az esetleg kialakuló hűtési elégtelenség következtében tönkremenő hengerfej, továbbá az akkucellák és azok saját hűtése esetében tudja megbosszulni magát. Ezek javítása vagy cseréje rendkívül költséges lehet, főleg az idősebb autók vételárához viszonyítva.

Toyota Prius
Kép: Toyota

Az ön helyében a 2009 utáni, tehát harmadik generációs Prius-szériából keresnék egy megkímélt, szervizelt példányt. Ha külföldről származik a kiszemelt autó, akkor a márkaszervizben vezetett szervizkönyvet preferálnám, ha régóta itthon fut, akkor pedig talán egy erre a típusra szakosodott szervizben lekövethető múlt még biztatóbb előjel, illetve az, ha ellenőrizhető, hogy mindig az előírt motorolaj-fajtát töltötték bele, foglalkoztak a hűtő állapotával és megkapta az akkumulátornak szükséges karbantartást is. Vásárlás előtt ezért ajánlatos lenne típusismerettel rendelkező szakemberrel átnézni az autót.

Az Auris ugyanezzel az 1,8-as motor köré épülő hajtáslánccal fut, ebből következően hasonló jellemzői vannak, azonban a kínálat lényegesen kisebb belőle, és emiatt az ára sem feltétlen sokkal kedvezőbb egy hasonló korú Prius áránál. Valamivel kisebb is a mérete és a csomagtere, ez lehet még szempont a választásnál.

Más gyártók hibrid-rendszerei szerintem messze nem ennyire kiforrottak, ennél a hajtásláncnál maradva mindenképp a Toyoták közül választanék.

Felkai Gábor

Felkai Gábor: ötven éve az autók körül!

Közel harminc éve foglalkozom autókkal legalább hobbiszinten, illetve kereskedőként. Valójában azonban már két éves koromban is elsősorban az autók érdekeltek, ha így nézem, inkább ötven éve. Több mint 50 saját autóm volt, amióta jogosítványt szereztem, ehhez adódik jó néhány további típus, amelyeket rendszeresen használtam rövidebb-hosszabb ideig, és lassan 20 éve veteránozom is.
A számok talán soknak tűnnek, pedig valójában érteni nem lehet az autókhoz, legfeljebb az átlagosnál kicsit több ismerettel rendelkezni róluk. Ezt a kis pluszt szívesen megosztom bárkivel, ha megírja vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdését az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.