A japánok hibrid modelljét szinte tökéletesre csiszolták, viszont az árát is rendesen megkérik.
Nagyon kíváncsi voltam arra, mit tud az új Prius, hiszen nagyon sok víz lefolyt a Dunán, mióta 1997-ben megjelent az első típus. A több mint két évtizedes intervallum alatt egy nagyon kiforrott autó lett a most már duálmotoros, konnektorról is tölthető hibrid Toyota. Mint szerkezet egy nagyon kifinomult rendszer, a japánok nem véletlenül fektettek ekkora energiát a hibridek fejlesztésébe. Aztán megláttam az árcédulát, és minden egy kicsit átértékelődött. De erről majd később…
A plug-in hibrid kivitel egyértelműen egy célszerszám, mely azoknak való, akik a környezettudatos felfogás miatt vesznek ilyen modellt. Olyan felhasználóknak lehet reális választás, akik naponta nem nagyon tesznek meg 50 kilométernél többet, azt is inkább városi környezetben. Racionális érvet ugyanis elég nehéz találni arra, hogy kinek éri meg egy nem kifejezetten szép, de legalább drága hibridet venni. Az viszont biztos, hogy a Prius megtanít értékelni az energiát, egy nyugodt és átgondolt vezetési stílusra késztet.
Toyota Prius – vannak rajta szép részletek
Az elődjéhez képest hosszabb, szélesebb és laposabb lett, mindezt változatlan tengelytáv mellett hajtották végre. A formavilága egyértelműen megosztó, ha azonban a megfelelő szögekből nézi az ember, akkor egészen szép részleteket lehet látni rajta. Az első LED fényszórók, a hátsó lámpa egybefüggő fénycsóvája mind olyan elem, melyek a jobb megoldások közé tartoznak. Az összhatás azonban erőteljes hunyorgással érthető csak meg, a gyáriak elmondása szerint az aerodinamika miatt ilyen a formaterv, ám a 0,25-ös légellenállási együttható nem világcsúcs, más márkák modelljei valamivel harmonikusabb külsővel is elértek hasonló értékeket.
Ám erre is lehet úgy tekinteni, hogy a Priusnak egy semmivel össze nem téveszthető karaktert adtak, mely egyértelműen jelzi, hogy a hibrid járművek úttörőjéről van szó, mely az egyik legnépszerűbb alternatív hajtású autó a világon.
Toyota Prius – csak négy üléses
Ami a belteret illeti, az összeszerelési minőséggel nincsen gond. A felhasznált anyagok viszont nem mindenhol a legjobbak, főleg a vételár tudatában. A helykínálat terén egyből feltűnik, hogy hátul csak két személy utazhat, a középső ülés helyén ugyanis egy fix könyöklő-pohártartó kombináció pihen. A statisztikák azt mutatják, hogy az esetek döntő többségében amúgy is maximum két személy utazik az ilyen kategóriájú autóban, ám attól még luxus csak úgy eltüntetni egy ülést. Persze ennek technológiai okai vannak, az akkucsomag sok helyet vesz el, így tudták megoldani a dolgot.
Két személy azonban kényelmesen utazhat hátul, a csomagtérbe viszont már nem biztos, hogy mind a négy utas csomagja beférne. Alaphelyzetben a rolóig pakolva 190 literes a csomagtér, ami nagyon kevés. Tetőig pakolva 360 literrel lehet gazdálkodni, arra viszont figyelni kell, hogy nagyon lapos a raktér teteje a lejtős üveg miatt. Az íves hátsó szélvédő érdekes részlet, ám ha a kilógó bojlerre rácsukja az ember a csomagtérajtót, akkor drága mulatság lehet a hullámos üveg cseréje.
A műszerfal letisztult, nem erőltették a túlgondolt vonalakat, a középre helyezett hosszanti műszeregységen pedig minden fontos információ látható, talán még több is. A központi érintőképernyő viszont nem egy fürge példány, a kidolgozása sem eget rengető, ráadásul nincs benne Apple CarPlay és Android Auto sem. Mivel egy felszereltségi szinten érhető el a plug-in Prius (a legmagasabbal), így az olyan funkciók, mint a kulcs nélküli nyitás és indítás, a ráfutásos ütközésmegelőző, a tolatókamera és az adaptív tempomat is szériafelszereltség.
Nagyon hatékony a klímaberendezés is, ráadásul előre programozható a hőmérséklet, ami jól jöhet szélsőséges időjárásban. A hátsó üléseken kánikulában azonban elég forró tud lenni a hangulat, hiszen az akksik szellőzői is ott vannak, ráadásul nem jutott klímaszellőző sem a hátsó utasoknak.
Toyota Prius – a kifinomult hibrid
Az autó orrában egy 1,8-as benzinmotor dolgozik 98 lóerővel, melyet két villanymotor egészít ki 72 lóerővel. A rendszerteljesítmény összesen 122 lóerő, mely nem kifejezetten sok. Nem is mozog túl fickósan a több mint 1500 kilós autó, ám ennek a modellnek nem is a versenyzés a célja. Tisztán elektromos módban a gyári adatok szerint 50 kilométer környékén tud teljesíteni, ez a valóságban inkább 40. Hibrid üzemmódban szépen kapcsolgatja ki-be a benzinmotort, rázkódás és szinte hangmentesen.
A menetzaj sem nagy, a belsőégésű motort persze a fokozatmentes váltó magas fordulatszám használata miatt lehet hallani, de csak nyélgázon tolakodó a hangja, úgy meg amúgy sem „illik” egy ilyet hajtani. A fogyasztás normál használat mellett 3 liter környékén tartható, városban villanyos módban használva, pályán pedig a 130-as tempót autózva. Alapvetően kényelmes haladásra ösztökél, a forgalom gyorsabb ritmusát hibrid módban elég nehéz a benzinmotor használata nélkül tartani, ahhoz simogatni kell a pedált, hogy csak villanyos módban haladjon.
Toyota Prius – a nyugalom szigete
A vezethetőségről felesleges egy ilyen autónál beszélni, a futómű egész jó hangolású, szépen kisimítja az úthibákat, ám mégsem billegős az autó. A menetkomforton egyébként a ránézésre komikusan kicsi, 15 colos felnik és a ballonosabb gumik is javítanak. A kabin alapvetően mentes a vibrációktól, a tetemes súlyt viszont érezni az autó mozgásán. Az rendszer pontozza is a vezetési stílusod, a műszerfalon látható, hogy mennyire gazdaságosan vezetsz, mely egy jó ösztönzésként hat.
Toyota Prius ár és összegezve
A Toyota legfontosabb hibridjének van egy komoly gyenge pontja. Alapára ugyanis 12,8 millió forint, melyhez olyan extrák kérhetők még, mint a tetőbe épített napelem nagyjából egymillióért, vagy pedig a VIP-csomag 900 ezerért a bőr ülésekkel és a parkolórendszerrel. A napelem nagyjából 5 kilométert ad a hatótávhoz, valamint a 12 voltos aljzatokhoz ad még áramot, mely nem nagyon hozza vissza a felárát belátható időn belül. Ha egyik legnagyobb riválisát nézzük, a Hyundai Ioniq nagyjából kétmillióval olcsóbb, mely még felextrázva is kedvezőbb áron érhető el, mint a Prius. Éppen ezért érdemes átgondolni, hogy kinek van szüksége egy ilyen kifinomult célszerszámra, mert egyébként nem kifejezetten rentábilis megoldás.
Toyota Prius 1.8 Hybrid Plug-in e-CVT Executive
- Lökettérfogat: 1798 cm3
- Hengerek/szelepek: 4/16
- Max. teljesítmény: 98 LE (72 kW) 5200/perc
- Elektromotor: 72 LE (163 Nm)
- Max. rendszerteljesítmény: 122 LE (90 kW) /perc
- Max. forgatónyomaték: 142 Nm 3600/perc
- Hossz./szél./mag.: 4645/1760/1470 mm
- Tengelytáv: 2700 mm
- Saját tömeg: 1540 kg
- Városi fogyasztás: 0 l
- Országúti fogyasztás: 4 l
- Vegyes fogyasztás: 1 l
- Tesztfogyasztás: 3 l
- CO2 kibocsátás: 22 g/km
- Végsebesség: 162 km/h
- 0-100: 11,1 s