2017. február 06. | 14:12

Előző részben a marihuána vezetésre gyakorolt hatását olvashattad, a második részben az amfetaminokról és származékairól lesz szó.

Az amfetamin és származékainak története

Az amfetamin és különböző származékai mesterséges vegyületek és a vegyészet fejlődésével már 1887-ben sikerült először előállítania Lazar Edelenau román vegyésznek. Az amfetamin a vegyület teljes nevének (alfa-metil-feniletilamin) rövidítéséből származik, és az 1910-es években kezdték el kutatni az élettani hatásait, amikor az adrenalinhoz hasonló hatású szert kerestek.
Az amfetamin alapból kristályos anyag, ám a fogyaszthatóság érdekében porítják

Hatására nő az agyban a szerotonin, dopamin és noradrenalin mennyisége, emiatt a használóban fokozott érdeklődés, izgalmi állapot alakul ki, sokkal kreatívabbnak érzi magát az illető. Emellett csökken a fáradtság- és éhségérzet, nő a fizikai állóképesség, valamint a testhőmérséklet és az erek összehúzódása miatt a vérnyomás is. A szívverés felgyorsul, enyhén szabálytalan lesz és megnövekszik a légzésszám is. Hatása alatt az energiatermelő folyamatok magasabb szinten működnek, így ez komolyabb terhet ró az izmokra, májra, gyorsabban használja fel a test a zsírtartalékokat.   A 20-as évekre már hörgőtágító hatása miatt gyógyszerként használták, Benzedrin néven került forgalomba, majd 1938-ban a Temmle Werke német gyógyszercég elkezdett dolgozni a Pervitinen, egy metamfetamin tartalmú szeren, amit aztán a III. Birodalom katonái kaptak 3 milligrammos kiszerelésben. Azért a másik oldalt se kellett félteni, ők Dexedrine-t adagoltak a katonáiknak, aminek a használata a légierő pilótáinál mai napig bevett, és a civilekhez is eljutott, mint figyelemhiányos zavarok tökéletes ellenszere.
A németek csodagyógyszere, a Pervitin, amitől a katonák, és kifejezetten a légierő hatékonyságának javulását várták

Talán nincs még egy ilyen drog („gyógyszer”), amit ilyen nagy mennyiségben használtak volna, a Lengyelország elleni Blitzkrieg-siker csak növelte a „koffeintabletták” vagy „tankcsokoládék” (ahogy a hadseregben nevezték) termelését és fogyasztását. Használata során fokozta a katonák éberségét, koncentrációképességét, kitartását és a harci morált, így 1940 áprilisa és májusa között 35 millió Pervitin-tablettát fogyasztott a német hadsereg. A hosszútávú használat során viszont kiderült a csodagyógyszer hátránya is, ugyanis nyugtalanságot, álmatlanságot és étvágytalanságot okoz, mivel teljesen kimeríti a szervezet erőtartalékait. Emellett a folyamatos használata miatt (mivel a katonák nem érzékelték, de a szervezetüknek szükségük lett volna pihenésre) előfordultak hallucinációk, valamint gyengítette az ítélőképességüket. Ezért is fordulhatott elő, hogy Leningrád ostrománál egy csapat megadta magát a szovjeteknek, ugyanis éles harci helyzetben a kelleténél több Pervitint vettek be, és az ettől való pszichózisuk miatt kilőtték az összes töltényüket.

Az amfetaminfogyasztás veszélyei vezetés közben

És ez ékesen be is mutatja, mi a legnagyobb baj az amfetaminnal és egyéb származékaival, ha hatásuk alatt vezetsz. Használója a megváltozott ítélőképessége miatt könnyebben kezd bele veszélyes manőverekbe, előzésekbe, az eufórikus hangulat és a felgyorsult látásmód miatt nagy eséllyel hajtanak gyorsan, így jelentősen megnő a balesetveszély. Mivel azonban az amfetamin és származékai partidrognak számítanak, alkohollal keverve a használója nem érzi az alkohol negatív hatásait, de attól az még kifejti hatásait.
Leggyakrabban orrba szippantva fogyasztják, de ha túl nagy tolerancia alakul ki, vagy az orrnyálkahártya sérült, akkor ritkábban vénásan

Mivel a szervezetből változatlan formában ürül ki, nagyon egyszerű a kimutatása a vizeletből, emellett a közúti ellenőrzés során feltűnhet a rendőrnek az alany izgatottsága. Ha már az ellenőrzéseknél tartunk, ma Magyarországon nincs a rendőröknél kéznél drog kimutatására alkalmas drogteszt, ha hitelt érdemlően akarnak utánajárni, milyen befolyásoltság alatt áll az illető, azt vizeletmintával (amire az alany nem kötelezhető) illetve vérminta vizsgálatával ellenőrizhetik.

Hogyan próbálja a rendőr kiszúrni a bódult állapotú sofőrt

Ha egy közúti ellenőrzés során furcsán viselkedik a delikvens, akkor a helyszínen csináltathatnak vele a rendőrök egy Romberg-próbát, amely során vizsgálják az alany egyensúlyérzékét és koordinációs képességét. A tesztnek több változata van, köztük könnyített és nehezített próbák, az egyik nehezített próba során a vizsgált személy csukott szemmel az egyik lábát a másik elé teszi úgy, hogy egy vonalban maradjanak, és legalább 30 másodpercig kell így megállnia anélkül, hogy kibillenne az egyensúlyából. De ott a klasszikus ujjbegy-teszt is, amikor is az alany széttárja a kezeit, csukott szemmel előbb az egyik, majd a másik mutatóujjával megérinti az orra hegyét. Ezek mellett végeztethet a rendőr a közúti ellenőrzések alkalmával sétálós feladatokat is, az egyik bújtatott teszt során megkérik az alanyt, hogy nyissa ki az autó csomagtartóját, de közben úgy helyezkedik el a rendőr, hogy az alanynak minél nagyobb utat kelljen megtennie a csomagtartóig, így a járás sebességéből és stabilitásából megállapíthatja, hogy áll-e bármilyen befolyásoltság alatt az alany. Az egyre elterjedtebb drogfogyasztás miatt lassan a nagy autógyártók is beszállnak a drogellenes-kampányba. A Ford például a német Meyer-Hentschel Intézettel közösen kifejlesztette a Drog Driving Suit-ot, ami egy virtuális valóság szemüvegből, és a kezekre és lábakra szerelt kiegészítőkből áll.
A Ford Drug Driving Suit-ja hatékonyan mutatja be, hogy még egy tapasztalt vezetőnek is szinte lehetetlen megfelelően vezetnie, ha szimulálják a bódult állapotot

A szemüveg csőlátást okoz, valamint fényekkel zavarja a sofőrt, a karokra szerelt kiegészítő vibrál, a lábakra szerelt kiegészítő pedig kibillenti a viselőjét az egyensúlyából. A Ford ezzel is szeretné felhívni a figyelmet, hogy mennyire veszélyes és kerülendő drog hatása alatt vezetni. A videó itt megtekinthető, angolul van, de egyértelmű a képkockákból is, miről van szó. A végére pedig, hogy kicsit vidámabb is legyen a hangulat, ez a paródia jól bemutatja, mit ne használj vezetés közben: [embed]https://www.youtube.com/watch?v=oriFWxeW6ic[/embed]   Forrás: