Leleményes embereknek biztosan eszébe jut néhány megoldás, viszont egyik-másik több kárt okoz, mint hasznot, ezért érdemes először végiggondolni.
Jön a tél és hamarosan a fagyokkal is számolni kell. Persze ennek is megvan a jó oldala, kivéve autózás során, ott jellemzően csak bosszúsággal jár. Ilyen például, amikor egy fagyos reggelen lemegyünk autóhoz és annyira befagyott az ajtaja, hogy nem jutunk be.
Ez sokakat érint, mert nem mindenki garázsban tárolja az autóját. Távirányítós központi zárral ellátott kocsiknál a kilincs vagy az ajtó gumikédere fagyhat be. Legrosszabb esetben egy ónos eső után olyan jégpáncél van az egész autón, amitől a kilincset sem tudjuk megfogni. Most ezekre a problémákra gyűjtöttem össze pár megoldást.
Befagyott az autó zárja
Mivel a kulcs bedugásával történő ajtónyitási forma van jelen az autóiparban a legrégebb óta - már-már ki is kopott - az évek során erre született a legtöbb megoldás, így széles a skála. Kezdhetjük például a legegyszerűbbel, ami a kulcs gyufával vagy öngyújtóval való melengetése. Ilyenkor fontos, hogy a kulcsnak csak a fém részét érje láng óvatos távolságból, hogy a többi részét ne tegye tönkre a meleg.
Miután betoltuk a forró kulcsot a zárba, érdemes várni 10-30 másodpercet, hogy biztosan minden fontos rész megmelegedjen és finoman tekerhetjük is el a zárszerkezetet. Hasonló megoldás lehet a WD-40, ami mindenre jó, aminek mozognia kéne, de nem mozog. Itt a jégoldó hatása miatt lehet alkalmas a megfejtésre, lényegében a jégoldó spray műhelylakó helyettese. Hasonló formában jók lehetnek még erős alkoholok, vagy akár kézfertőtlenítő is.
Bár kissé mókásan nézhet ki külső szemmel, de megoldás lehet, hogyha egy szívószál egyik végét becélozzuk a zárba, a másik végét pedig fújjuk. A meleg levegő megolvaszthatja a befagyott jeget. Hasonló elven működik a hajszárító, ami már a befagyott kilincsre is megoldás lehet, persze csak ha tudunk magunkkal vinni áramot az álló autóhoz.
Bár kézenfekvő megoldásnak hangzik, hogy juttassunk forró vizet a zárszerkezetbe, ez nem ajánlott megoldás. Olyan helyekre is bejuthat, ahonnan többet nem jön ki. A következő fagy alkalmával ezért olyan helyeken fagy meg, ahol a jég szétrepeszt kulcsfontosságú alkatrészeket, és akkor végképp nem lehet kinyitni.
Befagyott az autó kilincse
Itt már óvaintéssel kezdenék, mert saját tapasztalat, hogy kellemetlen, ha egy kilincs eltörik. A Ford Ka típushibája, hogy ilyen korban, esetleg nagy hidegben a kilincs egy belső alkatrésze hajlamos eltörni és akkor csak a másik oldalról lehet bejutni. Tehát nem érdemes feszegetni és ez nem csak a Kára igaz, hanem a legtöbb autóra. Elszakadhat a bowden, eltörhetnek mechanikai elemek és mag a zárszerkezet is tönkre mehet.
A műanyagok hidegben ridegebbek, így ha még feszegetjük is, nagyobb eséllyel törik el, így érdemes a fagyás eltüntetésére koncentrálni. Ehhez használhatnánk forró vagy langyos vizet, de itt sem ajánlott, ha rámegy az ablakra, az akár meg is repedhet miatta. A hirtelen hőváltozás nem tesz jót az ilyen felületeknek.
Ha van rá lehetőség, akkor hajszárítóval szintén megoldás a finom melegítés vagy a WD-40 használata. Ha nem adja magát, megpróbálhatunk bejutni valamelyik másik ajtón. Ezután már beindíthatjuk az autót, felfűthetjük az utasteret és minden gond elszáll.
Vannak olyan kilincsek, amik nem éppen a szokványos megoldással nyitják az ajtókat. Jellemzően elektromos autóknál szokták ilyen módon megoldani a kilincset, persze a gyártók sem felejtik el a hideg, fagyos teleket. Például a Tesla esetében azt javasolja a kézikönyv, hogy pár határozott, de erős ökölütéssel kell a kilincsre vágni, ezzel megreped rajta a jég és máris használható.
Volt, aki azt mondta, hogy a Tesla nem Barbie baba, hogy simogatni kelljen, tisztességgel oda kell vágni. A tulajok azóta sorra töltik fel videókat ilyen sikersztorikkal kapcsolatban, de azért itt is érdemes óvatosan hozzáállni a dologhoz, és nem horpadtra ütni a Tesla ajtaját.
Befagyott az autó ajtaja
Ez az a dolog, amit jobb megelőzni, mint átélni és szenvedni vele. A gumikéder ugye körbefut a váz ajtóüregén, és amikor becsukjuk az ajtót, akkor tökéletes szigetelés nyújt - jó esetben. A pára képes ráülni erre a kéderre és ráfagyni, amitől azt tapasztaljuk, hogy az ajtó és a váz összefagyott.
Ilyen esetekben is megoldás lehet a WD-40, ha az ajtó és a lemezek között van akkora rés, hogy betoljuk a kis piros fúvócsövét. Van, aki szerint elég párszor erőből megnyomkodni az ajtót, hogy a vékony réteg fel tudjon töredezni és elengedjen. Ha egyik sem segít, akkor itt is kereshetünk másik ajtót, hátha valamelyik nyitható állapotban van és egy kis belső fűtés már oldja is a dolgokat.
Megelőzni azzal lehet ezt a problémát, ha a megfelelő szerekkel ápoljuk a gumi peremet. Vannak direkt ehhez való vegyszerek, de sokan esküsznek az egyszerű szilikon spray-re. Nem kell ráborítani az egész flakont, elég befújni és utána ronggyal egyenletesen eloszlatni rajta.
Ezzel egyfelől hosszabb életű lesz maga a gumi is, de télen sem fog fenyegetni a befagyás veszélye. Ha olyan éghajlaton élünk, ahol akár több hónapig is tartanak a fagyok, akkor 1-2 havonta érdemes megismételni ezt a műveletet.
Az egész autó egy jégkocka
Van az a kellemetlen ónos eső, ami semmit sem kímél, egy ilyen után egybefüggő jégpáncél boríthatja az autót. Ezzel sokszor nehéz mit kezdeni, főleg, ha sérülésmentesen akarjuk kiszabadítani a járművet. Érdemes lehet mindenféle jégoldó praktikával türelmesen átmászni a jégrétegen - újra előjön a WD-40 -, amihez használhatunk téli ablakmosó folyadékot is, hiszen annak is van jégoldó hatása.
Lehet hajszárítózni is és nekieshetünk a jégpáncélnak egy keményebb dologgal. Ebben az esetben kell a legóvatosabban eljárni, mert bár lassan, de fel lehet törni a jeget, közben érdemes ügyelni arra, hogy az autót ne törjük fel. Ilyenkor inkább a peremeken érdemes kopogtatni, nem az üvegeken. Ha egyszer megindult a jég, óvatosan elkezdhetjük lehámozni. Van, aki fém kalapáccsal esik neki és van, aki gumikalapáccsal is megoldja. Utóbbi lehet, hogy lassabb, de talán biztonságosabb is.
Egy módszer viszont minden probléma ellen megoldást jelenthet, az pedig a garázs használata. Bár tudom, hogy ez sokak számára nem megoldható, így érdemes tudni az ilyen egyszerűbb praktikákról. De ha ezekből mind elegünk van, akkor mindenképpen megéri elfutni a helyi autósboltba egy szilikon- és egy jégoldó spray-ért.