2023. június 29. | 15:42

Egy új szabályozás értelmében B kategóriából azonnal átléphetünk C-be, ezzel egy nagyon drága lépés kimarad a sorból.

Egyre komolyabb a sofőrhiány a buszvezetői ágazatban. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára, Nagy Bálint nemrég elmondta, hogy a dolgozók jelentős része nagyon közel van már a nyugdíjkorhatárhoz.

Emiatt pedig változtatások kellenek, hogy vonzóbbá tegyék a szakmát a fiatalabb rétegek előtt. Eddig viszont nem volt olyan egyszerű megszerezni egy D kategóriás, tehát buszvezetésre feljogosító vezetői engedélyt.

Nem volt ugyanis elég az alap B kategória, hanem előtte le kellett tenni a teherautókra való C kategóriát is, csak innen mehetett tovább valaki buszsofőrnek. Ennek pedig költsége az alap B kategóriához képest is fájdalmas összeget jelentett.

Nagy Bálint azt mondta az üggyel kapcsolatban, hogy manapság egy teherautó vezetői engedély akár 600-800 ezer forintba is belekerül. Innen folytathatták a jelentkezők a tanulmányaikat a D kategóriába, aminek megszerzése további 400-500 ezer forintot jelentett.

Arról nem beszélve, hogy a teherautóhoz való vezetői engedély megszerzéséhez legalább fél év a képzés, tehát nem csak rengeteg pénz, de idő is. Emellett pedig a D kategória megszerzése legalább ennyi idő, így egy év kemény munka, mire valaki buszt vezethet.

A munkaerőhiány pedig olyan méreteket öltött a buszvezetők között, hogy lépni kellett. Ezért hamarosan kivezetik a C kategória meglétének feltételét a buszvezetői engedély megszerzéséhez.

Úgy számolnak, hogy az intézkedés jelenleg 40-50 ezer embert érinthet Magyarországon, akiknek innentől sokkal könnyebb és olcsóbb lenne buszhoz való vezetői engedélyt szerezniük. Ráadásul a könnyítés szerinte további embereket vonzana a pályára.

Az új rendszert egyébként már el is fogadták és hatályba lépett a módosítás. Várhatóan szeptemberben kezdődnek el a szervezett képzések, melyben B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők közvetlenül megkezdhetik a D kategóriás képzést.

Depositphotos