2022. szeptember 04. | 10:05

Egy alacsony költségű tétel az autó karbantartása során, amit nem éri meg elhanyagolni.

Ez persze inkább az autó értékéhez viszonyítva van így, hiszen a levegőszűrők ára típustól eltérően nagy eltérést mutathat. A pontosítás végett jelen esetben a motor levegőszűrőről lesz szó, hiszen a modern autók többféle levegőt szűrő berendezéssel vannak felszerelve. Nem csak a motor működéséhez szükséges levegőt kell megszabadítani a szennyező anyagoktól, hanem az utastérbe áramló levegőt is. Utóbbi a pollenszűrő, ami szerepe szerint élhetőbbé teszi az utasok környezetét.

A belső égésű motor működéséhez oxigénre van szükség, amit a környezetéből beszívott levegőből nyer ki. A bökkenő, hogy a környezetben lévő levegővel rengeteg olyan anyag is is bekerülhet a motorba, ami idő eletti kopást és ezzel meghibásodást okoz, ezért a beszívott levegőt meg kell szűrni ezektől az anyagoktól.

Azonban a légszűrőknek nem csak tisztítani kell a levegőt, az autók fejlődésével egyre több dolognak is meg kell megfelelniük. A legnagyobb helytakarékosság mellett kell nagy szűrési hatékonyságot, hosszú szervizintervallumot tudniuk és természetesen mindezt úgy, hogy a motor tervezésekor meghatározott levegő mennyiséget is átengedje.

A koszos levegőszűrő teljesítménycsökkenést is okozhat (Kép: Depositphotos)

Milyen problémát okozhat a koszos levegőszűrő?

Amennyiben nem kellően tiszta a motorba jutó levegő, idővel számos problémát tapasztalhat a sofőr. Jellemzően közvetlenül a légszűrő mögött helyezkedik el a légtömegmérő, vagyis a levegőmennyiség-mérő szenzor. A motor optimális működéséért felelős érzékelő fontos, mert annak jelei alapján állítja be a motorvezérlő elektronika a levegő és a tüzelőanyag keverési arányát.

Ha a levegőszűrő nem megfelelően szűri a levegőt és a mögötte lévő szenzor elkoszolódik, az teljesítménycsökkenést, megnövekedett fogyasztást és károsanyag-kibocsátást okozhat. Szélsőséges esetben ingadozó alapjáratot vagy akadozó gázreakciót is tapasztalhat sofőr. A megnövekedett fogyasztás miatt dúsuló kipufogógáz eredményezhet növekvő koromlerakódást is, egyes típusoknál szívó és kipufogó oldalon egyaránt.

Nem csak a szenzorok működését zavarhatja meg a légszűrőn áteresztett szennyeződés, hanem a motor belső alkatrészeit is károsíthatja, mivel a precíz illesztésű, finoman megmunkált alkatrészeket koptatja és károsítja, az olajkörbe jutva pedig az égéstéren kívül a motor más részein is súrlódásos kopást idéz elő.

Miért baj, ha vizet szív a motor?

Ha levegőszűrőt nem megfelelően impregnálták, akkor párás időben a szűrő lamelláit deformálhatja a víz, ami többnyire kiszáradás után sem nyeri vissza eredeti alakját. Ilyenkor a szűrési és a légáteresztési képesség is csökkenhet. Jelentős problémát jelent az is, hogy a rossz szűrőképességgel rendelkező légszűrőn keresztül túl párás levegő kerül a motorba. A szívócsatornán beszívott eső vagy befröccsenő víz ha motorba jut, az csökkentheti az égés hatásfokát és korrodálhatja a motor belső alkatrészeit, ami idő előtti kopást eredményezhet.

A légszűrő cseréjét nem szabad elspórolni (Kép: Depositphotos)

Ha azt gondolná valaki, egy kis víz esetleg segít a rossz légszűrő okozta kosz ellen, az nehogy véletlen a slaggal próbálja meg öblíteni a szívóoldalt. A hengerbe jutó víz akár végzetes is lehet, mert a levegővel ellentétben a vizet nem tudja az épp sűrítési ütemet végző dugattyú összepréselni, ezért elhajolhat a nyomórúd - vagyis hajtókar -, sőt akár a hengerfal is megrepedhet.

Persze az is megeshet, hogy a szűrést ugyan elvégzi, de nem képes annyi levegőt átengedni, amennyi az autó adott fordulatszáma és motorterhelése mellett szükséges lenne. Ez talán az egyik jellemzőbb probléma, ami legtöbb esetben akkor fordul elő, ha gyakran használják az autót poros környezetben. Ilyenkor az eltömődött légszűrő idővel feltűnik a sofőrnek is, mert jelentős teljesítmény-visszaesést okozhat.

Rossz minőségű vagy nem megfelelő szűrő esetén az is előfordulhat, hogy hirtelen gázadásra a motor beszívja a levegőszűrőt. Hirtelen gázadásra a szűrő motor felőli oldalán jelentősen csökken a nyomás, ami egyes - leginkább nagyobb teljesítményű - motorok esetében azt eredményezheti, hogy a légszűrő egy részét a vákuum beszívja, ami végzetes károkat okozhat.

A légszűrő csere során mindig a gyárilag előírttal megegyező paraméterekkel rendelkező szűrőt kell használni, ami légszűrőházban kialakított helyre megfelelően illeszkedik. Abban az esetben, ha a légszűrő nem megfelelő méretű, a beszívott levegő egy része megkerülheti a tömítetlen járatokon át a szűrőt, a motorba jutva pedig károkat okozhat.

Milyen gyakorisággal ajánlott cserélni a légszűrőt?

Hogy milyen idő és/vagy kilométer intervallum után érdemes a cserét elvégezni, az nem meghatározható egzakt módon, sokban függ attól, hogy milyen körülmények között használja a tulajdonos autóját. Porosabb földutak gyakori használata indokolttá teszi sűrűbb ellenőrzést, de általánosságban elmondható, hogy napi használat mellett félévente illik rápillantani a az állapotára.

Ha elszíneződés vagy nagyobb mennyiségű koszt látunk, mindenképpen érdemes elvégezni a cserét.