2021. február 24. | 15:46

Az ADAC a legnépszerűbb, R16-os abroncsokat vizsgálta.

A téli gumik vizsgálata után Német Autóklub (ADAC) közzétette legfrisseb nyárigumi-tesztjét, ezúttal a legelterjedtebb, R16-os abroncsokat vizsgálták. A tesztelt gumik összességében jól vizsgáztak, de ahogy mindig, most is akadt néhány meglepetés.

Lassan kitavaszodik idehaza is, időszerű elkezdeni megtervezni a téli gumik lecserélését nyárira – bár mifelénk van egy furcsa néphagyomány a nyáron is téli abroncs használatát illetően -, illetve ha szükséges, akkor megvásárolni az új szett nyári abroncsot. Az ADAC legfrissebb tesztje ad némi segítséget a választáshoz, legalábbis azoknak, akik a 205/55 R16-os méretben keresgélnek. A 15 vizsgált modellből három „jó”, további 11 „kielégítő” minősítést kapott, mindössze egy – egy újrafutózott abroncs – kapott „elegendő” minősítést.

A tesztet egy Golffal végezték – mi mással?! –, és ennek megfelelően egy kis reklámot sem sajnáltak a hazai autógyártól (amely egyébként ha minden igaz, előrukkolhat egy igen izmos Golf-modellel is) nemes egyszerűséggel a Golf-osztályra passzoló abroncsoknak nevezve az aktuális tesztet, ez azonban nem von le semmit az eredményekből, amit szokásukhoz híven németes precizitással végeztek, különböző útviszonyok között, rengeteg szempontot figyelembe véve.

Ezek voltak a vizsgált abroncsok:

  • Continental PremiumContact 6
  • Semperit Speed-Life 3
  • Bridgestone Turanza T005
  • Goodyear EfficientGrip Performance 2
  • Kumho Ecsta HS51
  • Apollo Alnac 4G
  • Hankook Ventus Prime 3 K125
  • Fulda EcoControl HP 2
  • BF Goodrich Advantage
  • Maxxis Premitra 5
  • Nokian Wetproof
  • Pirelli Cintorato P7
  • Uniroyal RainSport 5
  • Petla Imperium PT515
  • King Meiler Sport 1

A legjobb minősítést három abroncs kapta meg, a Continental, a Semperit és a Bridgestone gumijait jó szívvel ajánlják mindenkinek, minden körülmény között jól teljesítettek. A Continental PremiumContact 6 esetében kiemelték, hogy esőben és nedves útfelületen messze a legjobb minősítést kapta, az élmezőnyhöz képest egyedül a valamivel magasabb fogyasztási értéket jelölték meg.

A szintén a Continental-csoporthoz tartozó Semperit Speed-Life 3 nedves úton picit elmaradt a testvérmárkától, cserébe viszont a fogyasztás terén kedvezőbb mutatókkal rendelkezik, nem mellesleg pedig olcsóbb is, igazi titkos favoritnak tűnik a mezőnyből.

A Bridgestone Turanza T005 szintén jól szerepelt minden körülmény között, az ADAC tesztelői fontosnak tartották kiemelni, hogy ennek volt száraz körülmények között a legrövidebb féktávja, ami szintén fontos választási szempont lehet az nyári gumi megválasztásakor.

A középmezőnyben végzett a legtöbb tesztelt abroncs, egy-egy paraméterükben elmaradva a legjobbaktól, de összességében nagyon kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtva. Jellemző, hogy a 11 „kielégítő” minősítést kapó nyári gumi közel hasonló tulajdonságokkal bír, vásárláskor jelenthetnek némi támpontot az ADAC által kiemelt előnyök/hátrányok.

A Goodyear EfficientGrip Performance 2 állt legközelebb az élmezőnyhöz, nedves úton kitűnt a rövid féktávolságával és remek irányíthatóságával, de – meglepetésre – száraz úton csak átlagos teljesítményt nyújtott, cserébe viszont az egyik legkevésbé kopó gumi, ami a sokat autózók számára jelenthet fontos opciót. A Goodyear egyébként nemrég egy érdekes kísérletbe kezdett, amelynek lényege, hogy a futófelület képes lenne megújítani önmagát, akit érdekel a téma, itt olvashat róla bővebben.

A koreai Kumho Ecsta HS51 esetében szintén kiemelték az átlag feletti viselkedését nedves úton, a vizsgált abroncsok közül az egyik legjobban teljesítő volt esőben, csak szélsőséges esetben fordult elő az aquaplaning jelenség, azaz a gumi felúszása az úton lévő vízre. Száraz úton azonban messze nem teljesített ennyire kiemelkedően, cserébe viszont ez a gumi volt a legspórolósabb, esetében volt a legalacsonyabb a tesztautó fogyasztása.

Gyanakodva személhetik legtöbben a török Petlas Imperium PT515 gumit, pedig az összeredménye nem lett rossz, erős átlagos teljesítményt nyújtott. Ugyanakkor az ADAC szükségesnek tartotta megjegyezni az abroncs – viszonylagosan – alacsony oldalmerevségét, száraz úton kevésbé meggyőző tapadását, nedves úton pedig a hosszabb féktávot. Összességében abszolút vállalható, de ennél azért akad jobb választás a mostani mezőnyből.

A Vredestein-csoporthoz tartozó, idehaza is ismert Apollo márka Alnac 4G esetében például nem fogalmaztak meg negatívumot, átlagosan erős mutatókat produkált minden „versenyszámban”, az élmezőnytől inkább a nedves környezetben maradt el kissé, ezért került a középmezőnybe.

Hasonló a helyzet a Hankook Ventus Prime 3 K125 típussal, amely nedves úton kissé bizonytalanabb, viszont száraz időben abszolút versenyben van az élmezőnnyel, sőt, néhány szempontból jobb is náluk: ez volt a teszt egyik legjobb tapadást és irányíthatóságot nyújtó abroncsa – száraz időben.

Ugyanígy a nedves körülmények között nyújtott a legjobbaktól kissé elmaradó teljesítményt a Goodyear almárkája, a Fulda EcoControl HP 2, vizes úton csökkent a tapadás mértéke, ugyanakkor takarékosan bánik az üzemanyaggal és szintén kiemelkedik kopásállósága.

Hogy utóbbi mennyire fontos, azt jelzi, hogy több tesztelt nyári gumi éppen ezért végzett hátrébb a mezőnyben annak ellenére, hogy más területeken remekül teljesítettek.

A Maxxis Premitra 5, Nokian Wetproof és Pirelli Cinturato P7 C2 modellek száraz és nedves úton egyaránt jó és kiegyensúlyozott tulajdonságokkal rendelkeznek, azonban az átlagosnál gyorsabban kopnak. Mivel az ADAC tesztjei figyelembe veszik a környezettudatosságot is, így az összesített értékelésben ez lerontotta eredményüket. Extrém sokat közlekedőknek nem ajánlják, de aki kevesebbet autózik, azoknak megfontolandó választás lehet bármelyikük.

A mezőny egyetlen, csak „elegendő” minősítést szerző abroncsa egy picit kakukktojás: a King Meiler Sport 1 volt az egyetlen újrafutózott gumiabroncs, amely éppen a környezetvédelmi szempontok alapján reménykedhetett jobb értékelésben, azonban ezen kívül szinte minden szempontból leghátul végzett. Az ADAC kiemelte, hogy a tesztpályán, főleg magasabb hőmérsékleten gyorsan elvesztette tapadását, nedves úton pedig nem csak hosszú féktáv miatt szerzett kevesebb pontot, hanem azért is, mert nedves úton gyorsan felúszott a vízre.

Mindent összevetve, az újrafutózott gumit leszámítva a legutóbbi téli abroncsok vizsgálatához hasonlóan nem szerepeltek rosszul a tesztelt autógumik, de egyes eltérő erősségeik/gyengeségeik miatt érdemes alaposan átgondolni, hogy milyen körülmények között és főleg milyen éves futásteljesítményhez keresünk nyári abroncsot az R16-os kategóriában.