Ezúttal a 19"-os, 235/35-ös méretű gumikat tesztelte a brit Tyre Reviews.
A négy évszakos gumiabroncsok évről évre fejlődnek, ma már több típus is tud olyan teljesítményt nyújtani, mint egy szezonális gumi, legyen szó téli zord körülményekről vagy nyári időszakról. A négy évszakosoknak szinte mindenhol helyt kell állni, akár havas jeges úton is. Utóbbiból Magyarországon egyre kevesebb van, hiszen évről évre kevesebb a havas napok számra idehaza.
A tavalyi évhez hasonlóan idén is tesztelte a Tyre Reviews a 2024-es év legjobb négy évszakos gumijait, a vásárlást megelőzően azonban érdemes mindenkinek mérlegelni, hogy milyen körülmények közt használná az abroncsokat, és ehhez megfelel-e egy négy évszakos.
Ezeket a gumikat elsősorban azoknak érdemes megvenni, akik évente nem mennek 10 ezer kilométernél többet (ez havonta nagyjából egy tankolást jelent), és főleg városban használják járművüket, olykor egy-egy autópályás vagy országúti menettel tarkítva.
A nyugodtabb vezetési stílust kedvelőknek lehet jó választás a négy évszakos gumi, ők akár pénzt is spórolhatnak, hiszen nem kell két szett gumit vásárolniuk. Az azonban tévhit, hogy a négy évszakos gumit csak fel kell szerelni, és utána évekig hozzá sem kell nyúlni. Ezeket az abroncsokat is évente illik centrírozni, valamint az egyenletes kopás érdekében tengelyenként megcserélni, hiszen (főleg orrmotoros, elsőkerék-meghajtású autóknál) elöl sokkal nagyobb terhelés éri a gumikat.
2024-ben 6 modell került be a tesztbe, amelyeket téli és nyári abroncsokkal is összehasonlítottak:
- Bridgestone Turanza All Season 6
- Continental AllSeasonContact 2
- Grenlander GreenWing AS
- Michelin CrossClimate 2
- Pirelli Cinturato All Season SF3
- Vredestein Quatrac Pro Plus
A tesztautó ezúttal egy Volkwagen Golf GTI volt, ami nem tartozik a gyenge autók közé a maga 265 lóerejével. Lássuk hát, melyik négy évszakos gumik teljesítettek a legjobban a 2024-es teszten, ahol száraz, nedves és havas körülmények közt is próbára tették az abroncsokat!
Eredmények havon
Mínusz 5°C-on tesztelték a gumikat, a legjobban a Michelin abroncsa teljesített a havas teszteken. A Pirelli gumija is jól szerepelt, a top kategóriába még a Grenlander került be. A Vredestein terméke pedig mindegyik havas feladatot az utolsó helyen zárta (leszámítva persze a nyári gumit), de a Bridgestone Turanza All Season 6 sem büszkélkedhet az utolsó előtti helyével. Az egyes havas tesztek eredményei az alábbi táblázatokban láthatók:
Eredmények jégen
Jégen is tesztelték a gumikat, itt a Grenlander abroncsa lett a befutó, a Michelinnel egyetemben az átlagos téli gumikat is verték ezen a próbán. A Vredestein megint utolsó lett, de a Bridgestone gumija is csak egy kicsit teljesített jobban, mint havon. A Continental is csak közepes eredményt ért el. Az egyes jeges tesztek eredményei az alábbi táblázatokban láthatók:
Eredmények vizes aszfalton
A vizes felületen mért teszteket többféle külső hőmérséklet mellett végezték el. A köridőt 21,5°C-on, a fékutat pedig két hőmérsékleten is kipróbálták (26,5 és 8°C-on). Természetesen a vizen felúszást (aquaplaning) sem hagyták ki. A vizes teszteken a Grenlander abroncsa teljesített a legrosszabban, mindegyik kihívást a legrosszabb eredménnyel zárta.
A Vredestein utolsó előtti lett, de a Michelin négy évszakos gumija is csak a legnagyobb jóindulattal nevezhető közepes teljesítményűnek vizes aszfalton a Tyre Reviews tesztje szerint. A vizes versenyt a Pirelli Cinturato All Season SF3 nyerte, de a Bridgestone sem teljesített rosszul, a Continental pedig erős közepesnek mondható. Az egyes vizes tesztek eredményei az alábbi táblázatokban láthatók:
Eredmények száraz aszfalton
Itt szintén nem téli külső hőmérsékleten teszteltek, a Grenlander gumija pedig megint utolsó lett. A legjobban a Pirelli négy évszakosa teljesített, ezután a Bridgestone gumija következik. Az egyes száraz tesztek eredményei az alábbi táblázatokban láthatók:
Egyéb mutatók
Komfort tekintetében sem mindegy, hogyan performálnak az egyes gumiabroncsok, valamint hogy milyen értékkel bírnak, hogyan befolyásolják a fogyasztást. Gördülési ellenállás tekintetében ez lett az erősorrend legjobbtól a legrosszabbig: Michelin, Pirelli, Continental, Grenlander, Bridgestone, Vredestein. Megvizsgálták azt is, hogy mennyire zajosak az egyes gumik gördülés közben, ezek a mérési adatok az alábbi táblázatban szerepelnek:
Összegzés
Minden tesztet és szempontot figyelembe véve az alábbi végeredmény született a Tyre Reviews négy évszakos abroncstesztjén:
- Pirelli Cinturato All Season SF3
- Bridgestone Turanza All Season 6
- Continental AllSeasonContact 2
- Michelin CrossClimate 2
- Vredestein Quatrac Pro Plus
- Grenlander GreenWing AS