2019. március 18. | 10:16

Ha külföldre utazol, a legtöbb autópálya használatáért fizetned kell. Összeszedtem, hogy 2019-ben mennyibe kerül a gyorsforgalmi autózás az egyes országokban.

Márciusban már talán tervezgeted, hogy hova utazol az év folyamán. A nyaralás kiadásainak egyik fontos tétele az útiköltség, amit autós utazásnál főként az üzemanyagköltség és az úthasználati díjak tesznek ki. A cikkből kiderül, hogy a népszerűbb célországokban milyen módon és mennyit kell fizetned a külföldi autópályák használatáért.

Ausztria

A téli hónapokban a magyarok legnagyobb számban az osztrák síterepeket özönlik el. Bár a síszezonnak lassan vége, de hamarosan kezdődik a túraidőszak, meg hát Bécsbe mindig jó kiugrani, szóval mindig aktuális, hogy mennyibe kerül a nyugati szomszédunk autópályáin autózni.

Ausztriában matricás rendszer él, tehát hasonlóan, mint itthon, előre választott időtávra az egész ország területén érvényesek a megvásárolt vinyetták. A szélvédőre ragasztható matrica mellett 2018 óta online is vásárolhatsz digitális „matricát” az autód rendszámának megadásával.

A legolcsóbb a legrövidebb érvényességi időre, 10 napra szóló matrica, ami személyautókra 9,20 euróba kerül, azzal már megjárod oda-vissza a hegyeket.

Szlovákia

A szlovák sípályák és hegyi túraútvonalak szintén népszerűek a honfitársak körében. Nemcsak a Magas-, de már az Alacsony-Tátra leggyorsabb eléréséhez is szükséged lesz autópályadíj fizetésére, amit Szlovákiában e-matrica vásárlásával tudsz megtenni. A legszűkebb időtávra a 10 napos digitális vinyetta szól, ára 10 euró egy személyautóra. 

Szlovénia

Szlovénia közelsége, szépsége, csodás hegyei és hangulatos városai miatt ugyancsak kedvelt úti cél Magyarországról. Arról nem is beszélve, hogy Olaszország felé is általában célszerű Szlovénián keresztül autózni. A szélvédőre kiragasztandó autópálya-matricából 7 napos a legrövidebb, 15 eurót kell érte fizetni.

Olaszország

Télen-nyáron az egyik kedvenc országunk üdülésre Olaszország. Itália kiváló síterepeket, csodás strandokat és elképesztő kulturális sokszínűséget kínál, ezért szinte elképzelhetetlen, hogy időnként ne vezess az ottani autópályákon. Az olasz rendszerben használatarányosan kell fizetni a megtett útért a fizetőkapuknál.

Franciaország

A francia Alpok havas csúcsai télen, a fantasztikus tengerpartok nyáron majdnem ugyanennyire vonzzák a magyarokat, nem is beszélve a hangulatos francia kis- és nagyvárosokról. A francia rendszer hasonló az olaszhoz, itt is fizetőkapuknál egyenlítheted ki az úthasználatért kirótt díjat (néhány jellemző szakasz 2019-es díja is megtalálható az autoroutes.fr honlapján).

Svájc

Bár kevésbé jellemző, de azért a hosszú szezont kínáló svájci hegyoldalak is vonzó úti célnak számítanak a magyar síturisták és a túrázók számára. Az autópályák és autóutak használatához sajnos éves matricát kell vásárolni, mert nem árulnak annál rövidebb ideig érvényes vinyettát. Az éves díj 40 svájci frank (36,50 euró).

Horvátország

Magyarországról a legnépszerűbb nyaralási célpont Horvátország. Nem véletlenül: közel van, kiváló minőségű autópályákon gyorsan eljuthatunk a gyönyörű tengerpartra. Az ehhez szükséges összeget használatarányosan szabják meg, fizetőkapuknál kell kiegyenlíteni az díjat. A horvát autópálya-kezelő honlapján minden szakasz díja megtalálható, így előre kiszámolható, hogy mennyit kell fizetnünk készpénzben vagy bankkártyával a kapukhoz érve.

Görögország

Bár a nagy távolság miatt Görögországot leginkább repülővel érdemes megközelíteni, ha mégis az autózást választanád a Balkánon keresztül, a görög autópályáknál is fizetőkapus rendszert találsz, ahol a megtett út függvényében határozzák meg az útdíjat.

Spanyolország

Nem sokan közelítik meg autóval Spanyolországot itthonról, már csak az odáig átszelt országok gyorsforgalmi útjainak borsos használati díjai miatt sem. De azokon felül még a spanyol autópályákon is fizetőkapuk várnak, ahol további összegektől szabadítanak meg. A pályázást egy külön mobilos alkalmazás is segíti.

Németország

Bár nem kifejezetten nyaralós vagy téli célpont, mégis rengeteg magyar rója a díjmentes német autópályákat, ahol általában nem szembesülsz sebességkorlátozással. Ha meghajtanád az Autobahnon a kocsid, érdemes azt még idén betervezned, mert egyre inkább úgy néz ki, hogy 2020-tól megszűnik az ingyenes úthasználat

Szerbia

Ha nem is elsődleges turistacélpont a magyarok szemében Szerbia, úton pl. Montenegró vagy Görögország felé sok honfitársunk utazik a szerb autópályákon. A kapus rendszerben beszedett autópályadíjat fizetheted a szerb dínár mellett vagy euróban is.

Montenegró

Nagyon népszerű nyaralóhely a magyar turisták számára a vadregényes montenegrói partszakasz és a „fekete hegyek”. Jó hír, hogy egyelőre csak a Podgorica és a tengerpart között vezető úton található Sozina alagúton való áthajtásért kell fizetni, ennek összege 2019-ben 2,5 euró.

Csehország

Ha kiugranál például egy jó sörtúrára Prágába, érdemes szem előtt tartanod, hogy a híresen „rázós” cseh autópályákon matricás rendszerben kell fizetni, 310 cseh koronába kerül a kiragasztandó 10 napos vinyetta.

Lengyelország

Ha síeléshez, túrázáshoz a Magas-Tátra lengyel oldalát céloznád meg, vagy városnézést tervezel Krakkóban, esetleg egészen Gdańskig, a Balti-tenger partjáig autóznál, az autópályák használatáért kapuknál kell fizetned, kilométerenként egységesen 0,1 zlotyt.

Egyesült Királyság

Sok magyar dolgozik az Egyesült Királyság területén, és sokan bevállalják, hogy autóval teszik meg az odafelé vezető, vagy a hazaút jelentős távolságát. Amellett, hogy addig számos országban fizettél már az úthasználatért, mire a Csalagúton keresztül (legalább 30 fontért) vagy komppal brit földre érkezel, ott már örülhetsz, mert díjmentesen autózhatsz a helyi autópályákon, kivéve az M6 sztrádát (személyautóknak 2,8-5,9 font/út), bizonyos hidakat, alagutakat, illetve London egyes zónáit.

Az autós célországként ritkábban felmerülő EU-tagországok személyautókra (3,5 tonna alatti járművekre) vonatkozó útdíjairól a lenti linkeken olvashatsz:

Jó utat!