Az ésszerűség vajon felülírhatja a közlekedési szabályokat?

Olvasónk egy olyan kérdéssel fordult hozzánk, amilyen szituációval valószínűleg a legtöbben találkoztak már, akik időről időre közlekednek autópályán.

"Eddig nem volt jogosítványom, utasként azonban megfigyeltem, hogy az autópályán egyes munkavégzések helyszínét megelőzően (pl. sövényvágás, útjavítás) sebességkorlátozó táblát helyeznek ki. A munkavégzést követően azonban gyakran nem tesznek ki „Mozgó járművekre vonatkozó tilalmak vége” jelzőtáblát. Ha történetesen majd a forgalmi vizsgán autópályán kell közlekednem, ilyen esetben mit tegyek? Mert hogy egyetlen autós sem fog kilométereken keresztül 80 km/h-val közlekedni egy elfelejtett feloldó tábla miatt, az szinte bizonyos. Ugyanakkor ha visszagyorsítok 130 km/h-ra, akkor elméletileg megszegem a KRESZ szabályait."

„Kedves Járművezető-jelölt!

A közlekedés szabályait a KRESZ írja elő, azoknak a betartása mindenki számára kötelező. A bizalmi elv alapján bízhatunk abban, hogy ezeket mások is megtartják. Persze vannak kivételek, pl. akiről látjuk, hogy éppen megszeg egy szabályt; vagy bármilyen okból nem képes betartani (pl. szellemi fogyatékossággal élő); vagy nem várható el az illetőtől (pl. gyerek, idős személy, aki a saját biztonságára ügyelni képtelen). Az ő biztonságuk a mi – mint járművezetők – kezünkben van, hangsúlyozta Pataki Melinda szakoktató, a Tanulókalauz és Sofőrkalauz könyvek szerzője.

A szabályok betartása a többi közlekedési partner számára egy kiszámíthatóságot biztosít, könnyebb alkalmazkodás lehetőségét adja.

Azonban csak a szabályok merev, görcsös betartása baleseti veszélyhelyzet forrása is lehet. A jogalkotó lehetővé tette, hogy bizonyos esetekben megszeghetjük az előírt szabályokat. Pl. megkülönböztető jelzésű járművek továbbhaladásának biztosítására behajthatunk a tilos jelzés ellenére az útkereszteződésbe, ha csak ily módon tudjuk lehetővé tenni ezen járművek minél gyorsabb, akadálytalan továbbhaladását.

A szabályok megsértése általában nagyobb baleseti kockázattal jár; hamarabb, könnyebben jöhet létre veszélyhelyzet, illetve baleset.

A szándékos, tudatos szabálysértéseknél az elkövető fokozott figyelmi szinttel jár el, hiszen teljesen tisztában van vele, hogy helytelenül cselekszik. Ezzel törekszik elkerülni a hibázás lehetőségét.

A nem tudatos szabálysértések még ennél is veszélyesebbek, mert nem kíséri a szabályszegő tevékenységet kiélezett figyelem.

A járművezetőknek nincs joga felülbírálni a kihelyezett közúti jelzéseket. Nem mondhatjuk, hogy az ott lévő, adott jelzés felesleges, így figyelmen kívül hagyom, rám nem vonatkozik.

A járművezetőknek persze valamelyest keresni kell a szabályozás okát, mélyebb értelmét: Miért is van az adott helyen sebességkorlátozás? Például mert gyalogosok, egy nyomon haladók közlekedhetnek a közvetlen környezetben, vagy éppen a munkavégzés során („Úton folyó munkák”) személyek megjelenésére kell számítani. Az ilyen helyeken indokolt a kisebb, csökkentett sebesség előírása. Az ember nagyon sérülékeny, nem védi kemény karosszéria egy esetleges fizikai találkozáskor. Ráadásul hatalmas a tömegkülönbség: pl. 70 kg-os ember – 1,5 tonnás személygépkocsi.

Az autó felhalmozott mozgási energiája roppant nagy hatóképességű. A járművezetők felelőssége a sérülékeny, törékeny közlekedési partnerekre való fokozott odafigyelés; megóvásuk. Járművezetőként tulajdonképpen legális fegyvertartási engedéllyel rendelkezünk. Végül is a jármű fegyver. A BTK. szerint minden olyan tárgy annak minősül, amivel emberéletet lehet kioltani. A járművünk nagyon is képes erre.

Az útra engedélyezett sebességet csökkenteni csak lépcsőzetesen lehet 20-30 km/h-s különbségekkel. Pl. 130 km/h – 100 km/h – 80 km/h (sávelhúzás autópályán) – 60 km/h (átvezetés szemközti oldalra autópályán); vagy 90 km/h – 60 km/h – 30 km/h (úton folyó munkák/ árokásás lakott területen kívül).

A „Sebességkorlátozás” jelzőtábla hatálya a táblánál kezdődik és a következő útkereszteződés kezdetéig tart, vagy amíg ellentétes értelmű tábla („Sebességkorlátozás vége” vagy „Mozgó járművekre vonatkozó tilalmak vége”) korábban fel nem oldja.

A szabályozás alapján – feloldó tábla hiányában az autópályán is a következő „kereszteződés” kezdetéig – autópályán pihenőhelyre csatlakozás, autópálya lehajtó/ felhajtó – kell a csökkentett sebességgel haladni.

A forgalmi vizsgán a KRESZ szabályok maradéktalan betartása kötelező, hiszen azonnali sikertelenségi hiba, ha a járművezető-jelölt közlekedési szabályt sért.

Nagy sebességnél a tükrök rendszeres használata még inkább létkérdés, hiszen a hátulról gyorsabban érkezőket figyelemmel kell tartani. Bármilyen szabály megszeghető balesetveszélyes helyzetben – a biztonság érdekében –, ha nem hozunk létre rosszabb szituációt, mint ami van.

A jelzések kihelyezése is szigorú jogszabályokhoz kötött. A közútkezelőt is kötik ezek. Az idejétmúlt jelzéseket kötelesek megszüntetni, eltávolítani a forgalom zavartalansága, folyamatossága és biztonsága érdekében.

Sikeres felkészülést kíván az önálló közlekedésre:
Pataki Melinda
szakoktató, a Tanulókalauz és Sofőrkalauz könyvek szerzője
"

Kiknek ajánljuk a Tanulókalauz könyveket?

Azoknak, akik szeretnének a lehető legalaposabban felkészülni az első vezetési órájukra és a forgalmi vizsgára. A Tanulókalauz sorozat első részéből minden elsajátítható, ami az első vezetési óra előtt a jármű technikai kezeléséhez szükséges, a második részben pedig számos fényképpel illusztrált forgalmi helyzet található, amelyek áttanulmányozása hatékonyan segíti a forgalmi vizsgára történő felkészülést.

A sorozat harmadik része, a Sofőrkalauz a kezdő vezetőket segíti. A könyvben található fotósorozatok és QR-kódos videók jó lehetőséget kínálnak arra, hogy a sofőrök elsajátíthassák, mit kell tenniük veszélyhelyzet esetén.