Az olvasó kérdez, a szakértő válaszol.

„Kedves Alapjárat!

Az alábbi képet Gödöllőn készítettem a 3-as út és Ady Endre út találkozásánál. Előbb a vasúti síneken kell áthajtani, utána a 3-as úton. Közúti jelzőlámpa piros, vasúti jelző szabadot jelez. A sínek után kb. 1 autónyi hely van a kereszteződés előtt. Akkor oda elvileg behajthat a legelső autós ilyenkor? Persze senki sem mozdult, hiszen piros volt a lámpa. De elviekben megtehetné?"

Az olvasó által említett forgalmi helyzet | Olvasói fotó

Megkérdeztük Pataki Melinda szakoktatót, a Tanulókalauz és Sofőrkalauz könyvek szerzőjét, mi a teendő ebben a helyzetben.

„Kedves Gábor!

Gödöllőn az Ady Endre út és 3-as számú főút kereszteződése összetett forgalmi csomópont, hiszen HÉV-átjáró is van.

A biztonság érdekében nagyon precízen össze kell hangolni a vasúti átjáró fénysorompóját és a három lencsés forgalomirányító lámpát.

A HÉV érkezésekor a fénysorompónak tilosat kell mutatnia, ekkor a három lencsés is kizárólag azt jelezhet. A villogó fehér fény a berendezés működését jelenti, nem szabad jelzés. A közúti járművezetőnek alaposan meg kell győződnie az áthaladás veszélytelenségéről. Ekkor a három lencsés berendezés bármelyik – piros; piros-sárga együtt, zöld, folyamatos sárga – jelzést adhatja.

Az átjáró területére csak abban az esetben hajthatunk, ha a síneket el is tudjuk hagyni; a folyamatos áthaladásunk biztosított.

Az úttest forgalmának irányítására szolgáló fényjelző készülék telezöldes lámpa (ezen a helyszínen), így szemből érkező járműforgalomra is számítani kell. A balra kanyarodás során pedig elsőbbséget kell adni a szemből egyenesen haladó járművek részére. A szemből jobbra kis ívben fordulók – mivel párhuzamos közlekedésre alkalmas úttestre érkezünk – a külső forgalmi sávba kanyarodnak.

A balra fordulás során pedig érkezzünk az úttest középvonala mellé – a záróvonal jobb oldalára, a belső forgalmi sávba, így nincs kontakt a két kanyarodó jármű közt. Azonban, ha szemből nagy testű jármű, illetve szerelvény érkezik, akkor nem biztos, hogy a geometriai méretei miatt képes a külső sávba érkezni, így a bal eleje átlóghat a belső sávra – ekkor előnye van a balra fordulóval szemben. (Megjegyzem, érkezhetnénk a külső sávba is, de ekkor a szemből jobbra kis ívben forduló részére van elsőbbségadási kötelezettségünk. Ez a megoldás nem praktikus.)

Más helyszínen – hasonló helyzetben – irányított (nyilat mutató) zöld jelzés esetén az elvileg velünk kapcsolatba kerülő összes többi forgalmi irány áll, számukra tilos jelzésnél. A szóban forgó helyszínen pedig nincs kijelölt gyalogos-átkelőhely azon az úttesten, ahova rákanyarodunk, tehát gyalogos részére nem kell elsőbbséget adnunk.

Még az elsőbbségadás helye a kérdés. Zöld jelzés esetén első járműként áthajthatunk a megállás – itt a kötelező megállás (STOP) – helyét jelző vonalon, a vágányokon keresztül a járdasziget jobb oldalára és onnan adjuk meg – akár megállással – az elsőbbséget a partner(ek)nek. Még az útkereszteződés középpontjáig is behajthatunk – pláne nagy geometriai méretű járművel –, hogy a jármű hátulja se maradjon a sínek területén.

Amikor sárgára visszavált a lámpa, akkor a szembeforgalom megáll, a balra forduló pedig ez idő alatt befejezi a kanyarodást. A keresztirányú forgalomnak pedig még nem vált zöldre a fényjelző. A csomópont méretétől függően rövidebb-hosszabb kiürülési időt adnak a forgalomszabályozás időzítésében. Az Ady Endre útról másodiknak érkező pedig a zöld jelzés ellenére a STOP-vonalnál kell várja a továbbhaladást mindaddig, amíg az előtte lévő el nem hagyja az elsőbbségadás helyszínét – itt a járdasziget melletti területet.

Figyelmes közlekedést kíván:
Pataki Melinda
szakoktató, a Tanulókalauz és Sofőrkalauz könyvek szerzője
"


Kiknek ajánljuk a Tanulókalauz könyveket?

Azoknak, akik szeretnének a lehető legalaposabban felkészülni az első vezetési órájukra és a forgalmi vizsgára. A Tanulókalauz sorozat első részéből minden elsajátítható, ami az első vezetési óra előtt a jármű technikai kezeléséhez szükséges, a második részben pedig számos fényképpel illusztrált forgalmi helyzet található, amelyek áttanulmányozása hatékonyan segíti a forgalmi vizsgára történő felkészülést.

A sorozat harmadik része, a Sofőrkalauz a kezdő vezetőket segíti. A könyvben található fotósorozatok és QR-kódos videók jó lehetőséget kínálnak arra, hogy a sofőrök elsajátíthassák, mit kell tenniük veszélyhelyzet esetén.