2021. szeptember 02. | 19:50

Krisztián a Fiat Doblóval és a VW Caddyvel is szemez, de vajon melyiket érdemes megvenni használtan? Marci segít megtalálni a japán igásló utódját.

„Szervusz Marci!

Egy Suzuki Ignis 4x4 tulajdonosai vagyunk. Az autó tizenhat éves, és a karbantartási kötelezettségeinken túl semmi gondunk nincs vele, egy igazi málhás szamár. Állandó cipekedésben vagyunk városon belül és kívül: építőanyag, szerszámok, gyerek, bicikli a tetőn. Ügyes logisztikával meg tudtuk ezeket oldani eddig, de szeretnénk egyszerűsíteni a történetet. Egyszer sem hagyott cserben a Suzuki, ennek ellenére eljött az idő, hogy lecseréljük. „Dobozos" autóban gondolkodunk, hárommillió forintig. Szűkítettük a kört a Volkswagen Caddyre és a Fiat Doblóra. A Caddy fapadosabb, de hát VW...A Doblo kényelmesebb és mellette szól még a MultiJet dízelmotor is. Te melyiket ajánlanád, esetleg lenne más ötleted?

Köszönöm a választ:

N. Krisztián”

Helló Krisztián!

Mindenekelőtt hadd jegyezzem meg, hogy az Ignis, bár elszállt már felette az idő még mindig rendkívül könnyedén fenntartható igásló. Bármit is veszel végül, szinte biztos, hogy a karbantartása többe kerül majd az eddiginél, bár többet fog nyújtani biztonság, helykínálat és kényelem terén is.

Kis történelmi visszatekintésként talán érdemes megemlíteni, hogy a Tofaş Doğant 1977 és 2002 között gyártották a törökországi Bursa városában, a Fiat Regata licencelt változataként. Ő a „török válságszedánok” apukája és aki járt már Törökországban, biztos látott belőlük néhány ezret (esetleg milliót). Ötszemélyes utasterében alkalmanként 7-9 fővel, csomagjaikkal és a karosszériához rögzített állatokkal megrakodva használják ezeket az autókat évtizedek óta kedves türkmén családok. Na, nekik szánták a szintén Bursában, a Tofaş szakemberei által összeszerelt Fiat Doblót.

A meghatározott árkategóriába illeszkedő Doblo második generációját 2010-ben kezdték gyártani. A helyiek számára az új típus olcsó, tágas, valamint a korábbinál lényegesen korszerűbb autót jelent a már eleve ismert márkától, így az újdonságra vágyó egykori Doğan-fanok és családtagjaik könnyedén átültethetők vele a 21. századba, ráadásul a szamaraknak sem kell az kabinon kívül utazniuk többé. Mindez egy használt Doblo esetében igénytelen utasteret, elmálló anyagokat, béna futóművet és kellemetlen vezetési élményt jelent, gyakori elektromos hibákkal súlyosbítva. A típus mentőöve talán olcsósága, valamint a MultiJet dízelmotor, amely általában kifejezetten megbízható a többi Fiat termékhez viszonyítva. Az ilyen dobozos Fiatok gazdái gyakran dicsérik a kiemelkedő hasmagasságot is, amely sokat segít földutakon, pedig ez a gyakorlatban 4 mm-rel jelent többet, mint a Caddy esetében.

A használt kínálatban könnyedén találni sokat futott példányokat, bár a tulajdonosi beszámolók alapján ez gyakran nem a megbízhatóságnak köszönhető, sokkal inkább a gyakori problémáknak, amelyek után a gazdák inkább tovább használják autójukat, ha már ráköltöttek mondjuk negyedmillió forintot, majd szembesültek a használtpiaci értékükkel. Ha mégis a Doblo mellett döntenél, még mindig meg kell majd barátkoznod az értékvesztésével, amit tovább tetéz a jelenlegi nagycsaládos támogatással eladott Doblók használtpiacra érkezésének pillanata.

A felsorolt két típus közül ebben az árkategóriában én egyértelműen a Caddy harmadik generációját választanám ráncfelvarrás utáni kivitelből, amit 2010-2015 között gyártottak, mert ez egy jobb autó. Eredetileg sem egy olcsó járgánynak szánták, az elsődleges célközönség nem a közel-keleti népek voltak, és egy jól felszerelt példány már fapadosnak sem mondható. Tény, hogy ugyanabból a keretből a Caddyben lesz több kilométer vagy ez lesz az idősebb, de a harmadik generációs Caddy jól összeszerelt autó, jó minőségű és tartós utastérrel, és a szerencsére az ekkorra már elhagyott „tapintás javító bevonat” nélkül.

A Caddy tartja az árát, a CR TDI motorok kifejezetten jól sikerültek, és nem is jut eszembe jobb „dobozos egyterű”. Az automata (pontosabban duplakuplungos), ez esetben DSG-s példányokat hanyagolnám, mert könnyen jelenthet komolyabb költséget javíttatásuk, és én az erősebbik, 1,6-os dízelmotorral szerelt darabok közül csemegéznék. A Caddy tragédiája, hogy megbízhatósága és praktikuma okán 10/9 arányban taxinak használták, ami még nem feltétlenül lenne gond, de a legutóbb telepünkre érkező példány tulaja büszkén újságolta, hogy épp most cseréltek rajta jobb első fékbetétet... Ha mégis sikerül találni egy megőrzött és normálisan karbantartott példányt, akkor ne gondolkozz sokat, vedd meg! A használt Caddy kategóriája sztárvendége, és gyorsan elkapkodják őket, kivéve ha benzines, mert akkor nem kell senkinek az ismert TSI problémák okán.