A magas üzemanyagárak mellett egyáltalán nem mindegy, hogy mennyit fogyaszt egy autó, előtérbe kerültek hát a kisebb fogyasztású modellek. Ha a 1,5-2 millió forintos árkategóriában nézelődsz, de nem szeretnél dízelt, mégis fontos a fogyasztás, akkor megmutatjuk, mely modellek közül érdemes válogatni. Következzen a német spritmonitor adatai alapján összeállított legkevesebbet fogyasztó, maximum 2 millió forintba kerülő benzinesek listája. A cikksorozat előző részeiben egymillió forintos határig vizsgáltuk a benzines és dízel modelleket.

7. Honda Jazz II 1.2

A második generációs Honda Jazz megőrizte elődje praktikusságát, beltere valamivel nőtt is. 2007-es bevezetésekor Japánban elnyerte az év autója címet - másodjára, ugyanis az elismerést az előd is begyűjtötte korábban. Az eladások 2008-ban indultak Európában, a motorkínálat két tagból állt: a 90 lóerős 1,2-esből és a 99 lóerős 1,4-esből.

A kisebb motor a német felhasználók tapasztalatai alapján mindössze 5,93 litert fogyaszt száz kilométerenként. 2011-ben a motorpaletta hibrid verzióval bővült, ami még jobb fogyasztásra képes, ám az nem fér bele a kétmilliós keretbe.

Honda Jazz
A benzines Jazz praktikus utastere mellett keveset eszik (Kép: Honda)

Mit mond róla Balló Marci autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

A Honda Jazz második generációja nem csak erősebb, hanem nehezebb is lett. Ezáltal az 1,2 literes motor érzésre ugyanúgy megy, mint az előző generáció egynégyese, tehát leginkább sehogy. Az 1,4 literes, 99 lóerős verzió viszont már képes legalább a forgalom ritmusával tempót tartani. A használtpiacon hasonló sláger, mint az első generáció volt, de az első példányok már komolyan tudnak rozsdásodni. Az utastér olcsó, igénytelen anyagokból készült, a kormány morzsálódik.

6. Smart Fortwo II 1.0 mhd

A Smart kétszemélyes kivitelének alaposan átdolgozott második generációját 2006-ban mutatták be. Az autó 20 centivel lett nagyobb elődjénél, a Tridion fantázianevű biztonsági utascellát pedig 50%-ban nagyszilárdságú acélból készítették. A motorpalettát ezúttal a korábbinál megbízhatóbb, Mitsubishi-eredetű 1,0 literes, háromhengeres benzines adta az örökölt 0,8 literes Mercedes-dízel mellett.

2008-ban csatlakozott a kínálathoz a „Micro Hybrid Drive” modell, amelyben az egyliteres motort egy indítógenerátor egészítette ki a jobb fogyasztás érdekében. Ez a kivitel a német felhasználók tapasztalatai alapján átlagban beéri 5,92 liter benzinnel.

Smart Fortwo
A Smart Fortwo II 1.0 mhd keveset fogyaszt, de nem a legjobb vétel | Kép: Smart

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

Nem sok ilyet adunk el, akkor is nehézkesen, mert hazánkban a Smartnak nincs meghatározó szerepe. Volt már néhány mhd Smart a telepen, semmilyen érzést nem váltott ki belőlem vagy a kollégáimból. Ha nem létezne, nem hiányozna senkinek.

5. Mitsubishi Space Star 1.0

A Mitsubishi Space Star eredetileg egy egyterű kisbuszt takart, amely 1998 és 2005 között volt gyártásban és elsősorban az európai vásárlókat célozták vele. A nevét a japán gyártó később újrahasznosította, a máshol Mitsubishi Mirage néven ismert, éppen a hatodik generációnál tartó kisautójukat illették vele egyes európai piacokon.

Az 1,0 és 1,2 literes háromhengeresekkel elérhető modell főleg az előbbi motorral takarékos, a német felhasználók tapasztalatai alapján átlagosan 5,84 liter benzint fogyaszt száz kilométerenként.

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

Nincs jelenléte a magyar használtpiacon, sosem láttunk még élőben Space Start, pedig évi ezer autó fut át a kezeink alatt. Alapvetően a Mitsubishi márkanév is egyre inkább kezd a használtpiacon visszaszorulni, leszámítva azt a néhány EVO-t és az utóbbi években slágernek számító, majd mára már lefutott Outlander PHEV-et. Akinek van ilyen, majd mondja el, hogy milyen.

4. Toyota Yaris II 1.0

2005 végén érkezett meg az európai piacokra a Toyota Yaris második generációja. Felszereltségén és még inkább a biztonsági szintjén sokat javítottak. A második Yaris volt az első a kategóriájában, amelyhez 9 légzsákot is kínáltak. A választható motorok egy része a korábbi generációtól érkezett, de ez nem volt igaz a belépő 1,0 literes benzinmotorra. A korábbi négyhengerest lecserélték egy háromhengeresre, amely a német felhasználók tapasztalatai alapján 5,80 liter benzint igényel száz kilométerenként.

Toyota Yaris
A benzines Yaris alacsony fogyasztású autó (Kép: Toyota)

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

A Yaris európai piacra szánt második generációját ötféle motorral szerelték. 1.0, 1.3, 1.33, 1.8 benzin és 1.4 dízel volt belőle. Az 1,8 literes sport verzió felesleges a hétköznapokra, az 1,33-as pedig annyi olajat képes fogyasztani, hogy a végén már keverékkel üzemel, mint egy Simson.
Az 1,3 literes motorral nincs semmi probléma, leszámítva azt, hogy ritka és megbízhatósága okán drágább is, míg az ezres alapmotor olcsó, de kizárólag városi használatra ajánlott. A használtpiacon a kismotoros Yarist nem keresik, hanem rábukkannak véletlenül egy jó állapotúra és megveszik. Manapság senki se akar szívből egy 69 lőerős libakergetőt, de a többség képes kompromisszumot vállalni, ha szembe jön egy ár-érték arányban jónak tűnő példány.

3. Volkswagen Up!/Skoda Citigo/Seat Mii 1.0 MPI

A Volkswagen Up! és a két átemblémázott testvére, a Skoda Citigo és a Seat Mii a 2010-es évek elejéről származnak, abból az időből, amikor még nem hitték a gyártók, hogy a két tonna feletti önsúllyal rendelkező, zöld rendszámos szabadidő-autók „mentik majd meg” a Földet és vele az emberiséget a pusztulástól.

A három- és ötajtós kivitelekben bemutatkozó négyszemélyes kisautók tökéletesen alkalmasak a zsúfolt városokba. A német felhasználók tapasztalatai alapján a 60 lóerős MPI motorral 5,31 litert fogyasztanak száz kilométerenként. A szintén 1,0 literes, de már közvetlen benzinbefecskendezéses, 75 lóerős turbós TSI motorral - amellyel később szerelték a modelleket - már 5,56 litert gurítanak le.

Volkswagen Up!
Az Up! alacsony fogyasztás mellett minőségi belteret kínál (Kép: Volkswagen)

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

Az eddig értékesített példányok mind remek autók voltak. Minden alkalommal meglep, hogy mennyire csendes, feszes és komoly autó hatását kelti egy ilyen német miniautó. Az óriási ajtók halkan puffannak, a kezelőszervek mind tökéletesek, remekül kilátni belőlük a forgalomra, egyedül a motorerő kevés, bár a célcsoportot nem igazán érdekli a teljesítmény.
El tudnék képzelni olyan élethelyzetet, hogy beüljek tartósan egy Up-ba, Citigóba vagy Mii szuperminibe. Nyugodtan meg lehet venni, minőségérzetre kenterbe veri az összes japán vagy koreai kihívóját, ráadásul a lemezek alatt se NASA technika dolgozik, tehát a fenntartásától sem kell megijjedni.

2. Honda Civic 1.3 Hybrid

A nyolcadik generációs Civic - az ufó-Civic - 2005 és 2012 között volt gyártásban. Létezett azonban a modellnek egy sokkal konszolidáltabb kiadása is Európában, a hagyományos szedán. A modell itthon a 125 lóerős 1,6-os és a jól ismert 140 lóerős 1,8-as benzinmotorokkal volt elérhető, ám ezeknél jóval népszerűbb volt a hibrid változat.

Ebben a verzióban egy 95 lóerős, 1,3 literes benzines dolgozott össze egy 20 lóerős villanymotorral, az erőátvitelről pedig egy fokozatmentes automata váltó gondoskodott. Ez meglehetősen takarékos, a német felhasználók tapasztalatai alapján csupán 5,42 litert igényel átlagosan.

Honda Civic
A hibrid Civic ugyan keveset fogyaszt, de az akkumulátorral lehetnek gondok (Kép: Honda)

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

Egy ideig árultunk ilyeneket, de aztán több példánnyal is megszívtuk és százezreket költöttünk rá később, amikor a vevők elkezdték vissza hurcibálni őket a telepre. A hibrid rendszer akkupakkja nem javítható úgy, mint a Prius esetében, ezért meghibásodás esetén csak a csere jöhet számításba. Utolsó, 2-3 éves adataim szerint a gyári új Panasonic egység ára 800 ezer forint körül alakul, bontott pedig vagy nincs vagy nem érdemes megvásárolni.
A hiba először a generátor töltéslámpájának kigyulladásával kezdődik, majd gyorsan követi az IMA (integrated motor assist) hibajelzése is, de ilyenkor már felesleges IMAdkozni. Szerencsére vannak már cégek, akik titkos forrásokból szereznek megfelelő akkumulátort és garanciával, valamint beépítéssel 450 ezer forint környékén megoldódhat a probléma. Felesleges lenne húzogatni a cica bajszát, aki Civic, Insight, illetve Jazz hibridben gondolkozik, az vegyen inkább Priust vagy Yarist hasonló, mégis megbízhatóbb hajtáslánccal.

1. Toyota Prius II 1.5 HSD – 5,23 l

Az első generáció 1997-es megérkezésekor ez volt a világ legelső sorozatgyártású hibrid autója, a második generáció hihetetlen népszerű lett, közel 1,2 millió példány fogyott belőle világszerte 2003 és 2009 között.

Az autó mozgatásáról egy 1,5 literes Atkinson-ciklusú benzinmotor gondoskodik, amelyhez egy 400 Nm forgatónyomatékú villanymotor kapcsolódik. Az energiát egy 1,3 kWh kapacitású nikkel-fém-hibrid akkumulátor tárolja, amellyel tisztán villanyüzemre is képes az autó. Az alacsony fogyasztás nem meglepő, a német felhasználók tapasztalatai alapján a kettes Prius 5,23 litert fogyaszt átlagban.

Toyota Prius menet közben
A Prius keveset eszik, a körítést meg meg kell szokni (Kép: Toyota)

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

A Nimbusz 2000. A Millenium Falcon. A Szent Grál. Amelyiket megvesszük, az már el is van adva. Nem számít a kilométerfutás, nem számít a korábban megosztó, mára már elfogadott formavilág, nem számít a felszereltség. A jó állapotú példányok lassan húsz évesen is kétmillió forint felett találnak gazdára, a tulajdonosok pedig egy Prius után már sosem vesznek sima dízelt vagy hagyományos benzinest sem.
A rozsdásodásra kell figyelni és az akkumulátor időnkénti rendbetételére, amelyre már cégek szakosodtak országszerte. Vannak típushibák, de semmi komoly, ráadásul a Priusnak olyan összetartó és segítőkész közössége van Facebook felületén, mint semmi másnak.