2022. június 12. | 09:52

Dízelellenesség ide vagy oda, elgondolkodtató alternatívávák a kis fogyasztású dízelek. Összeszedtük a legkisebb fogyasztású gázolajos autókat, de vajon meg is szabad ezeket vásárolni? Elmondjuk!

A környezetvédelmi szabályok és a közvetett módon kialakult dízelutálat egyre jobban kiszorítja a gázolajos modelleket az újautó-piacról. A használt dízelek utáni kereslet is érezhetően visszaesett, sokan előítéletből, mások rossz tapasztalat miatt egyáltalán nem hajlandók dízelbe ülni. Ám a magas üzemanyagárak mindent megváltoztatnak, reneszánszukat élhetik a kis fogyasztású dízel autók.

Következzen a német spritmonitor adatai alapján összeállított fogyasztás-bajnok, maximum 1 millióba kerülő olcsó dízel autók listája, és hogy ezek közül melyiket érdemes megvenni. A cikksorozat előző részében a használt benzineseket néztük végig ugyanezen értékhatárig.

7. Nissan Micra III 1.5 dCi

A Nissan Micra harmadik generációja a 2002-es Párizsi Autószalonon mutatkozott be, gömbölyded megjelenésével, az elődjéhez képes forradalmi ábrázatával bombaként robbant köztudatban. Hamar a nők kedvence lett, de a technikára fogékonyakat is meggyőzte az olyan, a kategóriájában egyáltalán nem megszokott extráival, mint a digitális klíma vagy a kulcs nélküli indítás.

Az 1,0 - 1,6 literes benzinesek mellett elérhető volt a Renault-eredetű 1,5 literes dCi dízellel is 65, illetve 88 lóerős teljesítményszintekkel. A német felhasználók tapasztalatai alapján a dCi beéri 4,89 liter gázolajjal.

Mit mond róla Balló Marci autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

A kutyának nem kell. Futároknak csajos, csajoknak meg dízel és azt olvasták, hogy az az ördögtől való. Hangszigetelése hitvány, ezért olyan, mintha az ölünkben járna a négyhengeres dízel. Teljesítménye elegendő és keveset fogyaszt, ugyanakkor az első példányok gyakran csapágyasak lettek, mára pedig az összes öregautós, drága dízelprobléma előfordulhat velük. Akinek ilyen van még, az használja el és dobja ki, aki pedig ilyet venne… ja, olyan már nincs.

Nissan Micra
Kép: Depositphotos

6. Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo 1.4 HDi

A három városi kisautó egy japán-francia nemzetközi együttműködés megtestesítője, amellyel a Toyota és a PSA-konszern a városi emberek kegyeit kívánta megnyerni. Zsenialitásuk, hogy kis méreteik ellenére meglepően nagy belső helykínálattal rendelkeznek, a második sorban helyet foglalók is kaptak saját ajtókat a ki- és beszálláshoz.

Az egyliteres, háromhengeres benzines motor mellett elérhetők voltak a Ford-eredetű 1,4 literes, 68 lóerős dízelmotorral is, amely a német felhasználók tapasztalatai alapján 4,87 liter gázolajat kér átlagosan 100 kilométeren.

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

A spártai kényelem nem kifejezés. A világ egyik legjobban sikerült kis dízelét egy hangszigeteléstől megfosztott aprócska városi autóba tették, mert akkoriban ez volt a módi. A használtpiacon alig van ilyen és nem azért ritka, mert kuriózum, hanem mert már újonnan sem kellett senkinek.

A motor egy ikon és hírből sem ismeri a részecskeszűrőt vagy a kettőstömegű lendkereket. Ez egy régi múmia dízel annak minden előnyével és alacsony fogyasztásával. Nyugodtan vegyetek ilyet, ha nem zavar az érzésre egyszemélyes öreg Ikarus busz életérzés.

A Toyota Aygo az 1,4-es dízelmotorral is keveset eszik (Kép: Toyota)

5. Fiat Panda II 1.3 JTD

A második generációs Fiat Panda 2003-ban debütált, miután véget ért az elődjének igen hosszú, 23 éves pályafutása. A típus 2004-ben elnyerte az év autója címet Európában, és az eladások alapján sikeresnek volt mondható.

A benzines modellre vágyók 1,1 - 1,4 literesek közül választhattak, köztük két CNG-vel hajtott kivitel is elérhető volt, a dízelpártiak számára az 1,3 literes Multijet állt rendelkezésre. Ez utóbbi motor a német felhasználók tapasztalatai alapján egész takarékos, 100 kilométerenként átlagosan 4,86 litert fogyaszt.

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

Csak megjegyzem, hogy 2003-ban olyan autók is indultak az európai év autója díjért, mint a BMW Bangle 5, a Toyota Avensis T25 vagy a Golf V és a Panda nyert, de ettől még senki se gondolja komolytalannak ezt a versenyt, ők is tévedhetnek. A Panda egyébként egy nem rossz autó, ha elhiszed, hogy nem borulsz fel az első kanyarban.

A korai 1.3 JTD motorokról viszont ez már nem mondható el. A gyártó először túl hosszú (50 ezer km) olajcsere periódust határozott meg, amit sokan be is tartottak, ezzel tönkretéve a motort.

Idővel pedig a normálisan szervizelt példányok is elkezdték zabálni az olajat, vagy egyszerűen elszakították a vezérműláncukat és szörnyethaltak. Aki mindent megúszott és a mai napig hibátlanul üzemel a Pandája, az sem lehet teljesen nyugodt, mert az elektromos szervokormány bármikor megadhatja magát és javítása százezer forint feletti összeg. Aranyosak ezek a Pandák, de inkább nézegetném őket az állatkertben, mint a házam előtt.

Fiat Panda
Bár a Fiat Panda II 1.3 JTD egy olcsó dízelautó, de Marci szerint nem érdemes megvenni (Kép: Fiat)

4. Toyota Yaris I 1.4 D-4D

Az 1998-ban bemutatott első generációs Toyota Yaris a benzinmotorjaival sem iszákos, a dízellel pedig egyenes takarékosnak számít. 2000-ben elnyerte Európában az év autója díjat, rátermettségét strapabírósága és mai napig töretlen népszerűsége igazolja. Az autót 68 lóerős 1,0 literes és 86 lóerős, 1,3 literes benzinesekkel lehetett választani, a sportos autózás híveinek ott volt az 1.5-ös 106 lóerővel.

Akik számára inkább a fogyasztás volt fontos, azok 2002-től kérhették az autót az 1,4 literes D-4D dízellel is, amely a német felhasználók tapasztalatai alapján csupán 4,86 litert kér száz kilométerenként.

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

A saját, Svédországból importált, háromajtós fehér ex-TGK Yaris dízelem közel négyszázezer kilométerrel a háta mögött is mindig mindent kibírt. Sosem melegítettem, sosem hűtöttem, állandóan trepnin közlekedtem vele és az olajat is csak ritkán cseréltem, a légszűrőt pedig csak kiráztuk. A legrosszabb bánásmódot kapta, mégis csak szótlanul tette a dolgát fittyet hányva a külvilágra.

Nincs részecskeszűrő, nincs lendkerék, nincs kb. semmi drága, amit elfáradhat, cserébe alig fogyaszt üzemanyagot, tűrhetően gyorsul és olcsó hozzá minden. A Yaris dízel gyenge pontja a vízhűtő, amiből idővel észrevétlenül kiperegnek a hűtőlamellák.

A motor csupán 109 celsius magasságában jelzi a melegedést, de addigra már általban késő. Ha ilyet veszel, akkor a vásárlás előtti nagyszerviz alkalmával mindenképp cseréltesd ki a vízhűtőt is, mert nem drága. Nyugodtan megvehető a Yaris D4D, nem fogsz csalódni, hiszen a világ legjobban sikerült minidíezeleinek egyike, amit még mindig el lehet adni a használtautó-piacon, mert aki ilyet keres, az tudja, hogy az utolsó tartós ikonok egyike.

Toyota Yaris
Az 1,4 literes D-4D dízellel alacsony a fogyasztása a Yarisnak (Kép: Depositphotos)

3. Citroën Saxo 1.5D

A Citroën Saxót 1996-tól 2004-ig gyártották, és nem sok ellentmondásosabb autójuk van, volt vagy lesz. Egyfelől a Saxo olcsó volt, amellyel az egyszerűbb autóra vágyókat célozták meg, de a kínálatban ritka kincsekre bukkanhatott az, aki tudta, mit keres. A kocsit 1,0 - 1,6 literes benzinmotorokkal gyártották.

A legerősebb a VTS kivitel volt, ami a 120 lóerőt produkált. Persze a fogyasztást szem előtt tartók az 1,5 literes, 58 lóerős dízelt keresték, amivel a német felhasználók tapasztalatai alapján átlagban el lehetett járni 4,72 liter gázolajjal.

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

Pályafutásom alatt két-három dízel Saxóval találkoztam, így nincs sok tapasztalatom velük. Az értékesítésre behozott példányokat nem vettük meg, mert a motor hiába járt szépen, ha a küszöbök hiányoztak és a karosszériájuk elrozsdásodott. A Saxo már a múlt ikonja és biztos keveset fogyaszt, de cserébe nem megy jól és manapság már az Árpád-híd ritmusát is nehéz felvenni vele.

Citroen Saxo
Kép: Citroën

2. Smart ForTwo 0.8 Cdi

A Daimler érdekeltségébe tartozó Smart 1998-ban vezette be a rendkívül apró, városba szánt kétszemélyes szuperminijét. Kezdetben az 599 köbcentis, 45, 51 és 61 lóerős teljesítményszintekkel létező háromhengeres, turbós benzinmotorral lehetett megvásárolni.

Később azonban csatlakozott a kínálathoz egy 799 köbcentis, szintén háromhengeres turbódízel is. A 41 lóerős és 100 Nm forgatónyomaték leadásra képes motor a német felhasználók tapasztalatai alapján beéri 4,25 literrel száz kilométerenként.

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni az autókat ezzel a motorral?

A világ egyik katasztrófája, az emberiség ipari szemete. Már a benzines sem volt az autógyártás csúcsa, de esetében még az apró test, a praktikum és a stílusosság kompenzálta a hajtáslánc nyomorúságát, viszont a 0,8 literes dízelre nincs mentség. Konkrétan olyan, mintha egy kapagépen ülne a sofőr. Nem sok ilyenünk volt, de azt a néhányat is kínszenvedés volt eladni. A Smart Fortwo dízelmotorral azért fogyaszt keveset, mert kellemetlensége miatt nem akarsz vele sokat közlekedni.

Smart Fortwo
Bár a dízel Smart fogyasztása alacsony, mégsem a legjobb választás (Kép: Depositphotos)

1. Audi A2 3L/Volkswagen Lupo 3L 1.2 PD TDI

Ha fogyasztás, akkor nincs párjuk VW Lupo 3L és az Audi A2 3L modelleknek. Közös vonásuk, hogy mindkettő rendelhető volt az 1,2 literes, háromhengeres TDI motorral, amivel hihetetlen fogyasztási adatokra voltak képesek. A 3L megnevezés a gyárilag megadott 2,99 literes fogyasztásra utalt, amely bizonyos körülmények között valóban elérhető velük.

Na persze a nagy átlag kicsit magasabb, a német felhasználók tapasztalatai alapján a spúrmodellek 3,60 litert fogyasztanak százon, ami még mindig hihetetlenül jó eredmény. Meg kell említeni, hogy a szintén háromhengeres 1.4 PD TDI motorral szerelt változatok is nagyon takarékosnak számítanak, azok átlagban 4,80 litert kérnek.

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

Mindkét típusból eladtunk számtalan példányt. Az Audi A2 legnagyobb problémája, hogy nem folytatták a típust, pedig a vásárlók szerették. Praktikus, stílusos városi kisautó, könnyű kilátni belőle és tényleg nagyon keveset fogyaszt. A Lupo 3L szintén remek konstrukció, azonban a váltója képes beadni a törölközőt és javítása nem olcsó mulatság.

További hátrány, hogy a 3L-nek rengeteg a széria Lupótól eltérő, könnyített alkatrésze van, amelyek rettentő drágák, ha cserélni kell, így az alacsony üzemanyagköltséget könnyen behozhatjuk a szervizelések árán. Én az A2-t választanám, ha lenne belőle épkézláb eladó példány, de manapság már a veszélyeztetett, kihalófélben lévő fajok közé sorolandó. Remélem, hogy néhány év múlva készül belőle egy új, már elektromos második generáció.

Audi A2 és Volkswagen Lupo
Az Audi A2 és Lupo 3L modellek nagyon kis fogyasztásúak (Kép: National Motor Museum / Heritage Images / Getty Images / Volkswagen)

A cikksorozat következő részében használt benzinesek jönnek, 2 millió forintig.