2022. szeptember 30. | 13:42

A brit Tyre Reviews ezúttal a 17”-os, 225/45-ös méreteű gumikat tesztelte.

A négy évszakos gumikat télen-nyáron használják, aminek következtében széles hőmérséklet-tartományban és változó útfelületeken kell megfelelő tapadást biztosítaniuk. Nem kérdés, hogy a szezonális abroncsok célkörülmények között jobban teljesítenek, de még úgy is jelentős a szórás a márkák között, hogy szezonálisan vannak specializálva.

A négy évszakos gumik tesztje alapján is hatalmas a különbség egyes típusok között, de a két szezonnyi szempont között egyik abroncs sem tudott végig trónon maradni. Vásárlás előtt érdemes végiggondolni, hogy jellemzően milyen körülmények között használod a járműved, illetve azt is, hogy célcsoportja vagy-e a négy évszakos abroncsok szegmensének.

Kinek ajánljuk?

  • Azoknak, akik elsősorban városban használják az autójukat,
  • valamint inkább óvatosan, semmint sportosan vezetnek,
  • és évente max. 8-10 000 km-t autóznak, ami kb. havi 1 tankolást jelent.

Kinek nem ajánljuk?

  • A nagy teljesítményű autótulajdonosoknak 150 lóerő felett,
  • azoknak, akik szélsőséges téli időjárási körülmények között nem tudják nélkülözni az autójukat,
  • akik rendszeresen közlekednek télen is autópályán,
  • akik évi 10000 km-nél többet megtesznek,
  • akik sportosan, dinamikusan vezetnek.

Ez volt az idén vizsgált 10 abroncstípus:

  • Michelin CrossClimate 2
  • Kleber Quadraxer 2
  • Hankook Kinergy 4S2 H750
  • Goodyear Vector 4Seasons
  • Continental AllSeasonContact
  • Tomket Allyear 3
  • Pirelli Cinturato AllSeason SF2
  • Falken EUROALL SEASON AS210
  • Vredestein Quatrac Pro
  • Bridgestone Weather Control A005 EVO

A tesztet idén egy VW Golfon végezték, a vizsgálat szempontjait pedig a száraz, esős/nedves és havas körülmények közötti tapadás és kezelhetőség volt, de a komfort szempontjából fontos zaj- és kényelmi szintet is értékelték. A teljesítmény szempontjából összehasonlították az abroncsok gördülési ellenállását is, hogy kiderüljön, melyikkel a legtakarékosabb a közlekedés. 

A havas körülmények 

A havas téli körülmények kapcsán mindenképpen érdemes kiemelni, hogy ha a téli szezon során többnyire havas úton kell közlekedni, érdemes inkább szezonális abroncsot választani. Ugyanakkor azokon a területeken, ahol a téli csapadék csak ritkán vagy rövid ideig érkezik hó formájában, a négy évszakos gumik közül is vannak remekül használhatóak. 

Forrás: Tyre Reviews

A kezelhetőségi teszten egy havas szakszon végigautózott idő alapján született a sorrend, ami alapján 12%-os különbség mutatkozott a legjobb és legrosszabb eredményben. Az utolsó helyen 15 másodperc lemaradásban a Bridgestone WeatherControl A005 EVO végzett. Ugyan jobban teljesített, mintha nyári gumival vágtak volna neki a szakasznak, de olyan környezetben, ahol van esélye a havas utaknak télen, nem ajánlják a tesztelők. 

A legjobbhoz képest kb. 9 másodperc körüli lemaradást előidéző két abroncs a 9. helyen a Vredestein Quatrac Pro és a 8. helyen a Falken AS210. Bár az időeredményből is látszik, hogy jobabn kezelhetők, mint a sereghajtó, mégis nagy gépészkedésbe kell kezdeni, ha megcsúsznak a havas úton. A kettő közötti különbségként azt állapították meg, hogy a Falken jobb féktávon. 

A Pirelli Cinturato AllSeason SF2 már csak 7 másodperccel maradt le, amivel a középmezőnybe belefért. Ugyanakkor az autó enyhén túlkormányzottá vált kanyarokban, ami a tesztelés közben remek élményautózást jelent, de a biztonságos közúti közlekedés szempontjából azért aggályos.

Bár a Tomket Allyear 3 mindössze 5,8 másodperces lemaradása már egészen jónak hangzik (vélhetően a jobb kigyorsítások és féktávok miatt), kanyarokban viszont borzalmasan alulkormányzottá vált vele az autó.

A TOP 5-be jutott gumikat már ajánlhatónak értékelték téli körülményekre is, így a Continental AllSeasonContact és az előtte végzett Goodyear Vector 4Season Gen-3 is értékelhető tapadást képes levinni hóra is. Bár az autó mind a két abroncs esetében eléggé alulkormányzott volt. 

A Hankook Kinergy 4S2 a harmadik helyen végzett a meglepően jó tapadása miatt. A vezethetőség szempontjából kissé kiszámíthatatlan, mert a teszt alapján a tapadásvesztés hirtelen történik, és gyors reagálású sofőrt igényel a helyzet kezelése.

A hóban ezüstérmes Kleber Quadraxer 2 kifejezetten jól tapadt, minimális alulkormányozottság mellett 3,3 másodpercet kapott a Michelin Michelin CrossClimate 2-től. A teszt alapján jól látható, hogy egyes típusok esetén kifejezetten havas körülményekre fejlesztenek a gyártók, mert a CrossClimate korábban nem a havas körülmények között remekelt. 

A havon mért fékút hossza az egyes négy évszakos gumiknál pedig ebben a táblázatban látható:

Forrás: Tyre Reviews

Nedves körülmények 

A nedves körülmények között végzett a Tomket 12 másodpercet kapott az elsőtől. A Kleber és a Pirelli 5 százalékkal volt lassabb a legjobbnál, a sereghajtó Tomket 41 méteres féktávjához képest. 4-5 métert faragtak 80-ról 5 km/órára. A kezelhetőség szempontjából jellemző rájuk az alulkormányzottság. 

Forrás: Tyre Reviews

A havas pályát vezető Michelin esőben kevésbé volt sikeres, de azért az erős középmezőnyben benne van, ami mindenképpen jól jön az összkép szempontjából. Az alulkormányozottság ugyan jellemző erre az abroncsra is, de kezelhető mértékben. A mért 32 méteres fékúttal nem egésze két méterre marad el a legjobbtól.

Forrás: Tyre Reviews

A hóban teljesen elvérzett Bridgestone magára talált az esős körülmények között. Kifejezetten jól kiszámítható abroncsnak bizonyult a mért körön, folyamatos tapadással, ráadásul a fékútban is hajszállal jobb volt a Michelinnél. A Continental végzett előtte, aminél minimális túlkormányzottság ugyan előfordulhatott, de könnyen kontrollálható és épp csak olyan mértékű, ami még a kanyarvételt is segítette. Fékúton viszont a 7. helyre csúszott vissza.

A Falken kiválóan tapad vizes úton, alig több mint egy másodpercet kapott a legjobbtól köridőben, 32,5 méterrel a fékútja pedig a középmezőnybe elég nedves aszfalton. A tesztpilóta egyetlen furcsa tapasztalata az abroncsokkal kapcsolatban az oldalfal tartására vonatkozik, mert hirtelen kanyarvétel után úgy érződik, nagy az oldalfal nyúlása.

A Goodyear és a Hankook egy másodpercen belül hozta a köridőt, ami köszönhető a kiegyensúlyozott tapadásának. Egyik sem túlzóan alulkormányzott, de nem is tört ki velük veszélyesen az autó hátulja, így a túlkormányzottság sem volt jellemző. Bár a különbségek a top mezőnyben már nagyon kis mértékben mutatkoztak meg, a legjobbnak végül a Vredestein Quatrac Pro bizonyult a vizes pályán. Nem a remek tapadás miatt kanyarokban, mert tulajdonképpen erre is a túlkormányzottság volt jellemzőbb, de a fékút szempontjából abszolút az első helyet hozta. 

Száraz körülmények 

Jól mutatja a melegebb száraz és hidegebb csúszós útfelületre szánt abroncsok összetétele, hogy nehéz mind a két körülmény között jól teljesítő terméket fejleszteni. A nedves úton végzett teszten győztes Kleber abroncsa kezelhetőségben az utolsó, féktávban az utolsó előtti helyet hozta, bár szárazon ez alig 5 méter különbséget jelentett. 

Forrás: Tyre Reviews

A száraz teszten a Hankook, Continental és a Goodyear termékei bizonyultak a legjobbnak, de a Bridgtestone abroncs sem maradt le sokkal köridőben. Ehhez képest a féktávolság szempontjából a 8. lett a Continental és a Goodyear is szinte teljesen azonos idő alatt lassította le az autót. 

Forrás: Tyre Reviews

Bár a Michelin nem volt a legjobb a köridők szempontjából száraz úton, féktávolság szempontjából mindenképp érdemes kiemelni, hogy mind száraz, mind havas úton is a legjobbnak bizonyult. 

Zaj szempontjából a sorrend a következő volt a leghalkabbtól a legzajosabbig: Falken, Vredestein, Tomket, Kleber, Hankook, Goodyear, Pirelli, Michelin, Continental, Bridgestone.

Gördülései ellenállás szempontjából a sorrend a következő volt legkisebbtől a legnagyobbig: Bridgestone, Pirelli, Michelin, Continental, Tomket, Goodyear, Kleber, Hankook, Falken, Vredestein.

A téli gumi teszt közzétételét a BHPgumi támogatta.

A 2023-as négy évszakos gumitesztet itt éred el.

Depositphotos