2022. július 29. | 15:14

Ha követed az F1-et és mennél egy tempósat a pályán, megtehed!

A Hungaroring nem csak a versenyek időpontjában vár programokkal, a szezon szüneteiben az átlagemberek is körbenézhetnek a pályán. Az elméleti tudás megszerzése és az egészség megőrzése érdekében szerveznek gyalogos pályabejárást is, ahol a túravezetők a pálya egyes nevezetességeit mutatják be, de ennél jóval izgalmasabb az autós nyílt nap, ahol bárki körözhet az aszfaltcsíkon.

Hungaroring boxutca
A Hungaroring saját autóval is kipróbálható, persze vannak bizonyos megkötések

Az egyik nyílt napra elkísértem Lőrincet (avagy Tücsköt), akit a széthegyezett Nissan 350 Z-kről szóló videónkból ismerhettek. Most egy olyan autót hozott ki, ami sem utcán, sem kiállításon nem állná meg a helyét, kategóriáját tekintve a tákolt élményautók közé sorolható.

Persze ez csak a burkolatra igaz, hiszen a motor, a futómű, a hajtás és a fékek jók, szóval a műszaki oldalról azért nincs elaprózva. Ez egy fontos részlet, hiszen a nyílt napon való részvétel feltétele a gépjármű zaj és műszaki ellenőrzésen történő szemléje, tehát akármilyen bontószökevényt azért nem engednek fel a pályára.

Nissan 350 Z

Hogy is néz ez ki pontosan a Hungaroring pályahasználat?

A Hungaroring Zrt. honlapján nyilvánosan elérhető a tervezett autós nyílt napok időpontja, amikre az oldalon megadott email címen lehet jelentkezni. A legközelebbi nyílt napra történő regisztráció kezdetéről ugyancsak itt lehet tájékozódni. Természetesen töviről hegyire le van írva minden, ami feltétele a pálya használatának, de néhány dolgot azért érdemes kiemelni.

Honda Integra

Az első és legfontosabb, hogy a lehetőség bármely autós számára adott, ha van jogosítványa és egy műszakival rendelkező autója, akkor szinte biztosan feljut a pályára. Az autó műszaki elbírálását a pálya szakemberei végzik el. Alapfeltétel a tökéletesen működő fékrendszer és a hibátlan állapotú abroncsok de azért megengedőbbek, mint egy Mozaik utcai műszaki vizsga, a felületi rozsda és a katalizátor hiánya sem valószínű, hogy gondot okoz. Nem feltétlen kell forgalomban lévő autót hozni, ha a fentieken felül a kipufogó zajszintje 105 dB alatt marad, már mehet is a helyszíni regisztráció.

Hungaroring zajszint mérérse
Zajlik a zajszint mérése a Hungaroring nyílt napján

Mindig figyeld a pályabírók jelzéseit!

A nyílt nap a civileké, így nem kell attól tartani, hogy hivatalos versenyautók mozgó akadályaként kockáztatod a testi épséged. Ugyanakkor a versenypálya nem közút, ami többféle szempontból is változtat a közlekedésben megszokott körülményeken. Egyrészt a jelzőlámpák, táblák és útburkolati jelek mellet a pályabírók jelzései is mérvadóak, akik a versenypályákon rendszeresített zászlókkal irányítják a sofőröket.

Addig, amíg ezeket a zászlós jelzéseket nem memorizálják a pályahasználók, semmiképpen nem célszerű kimerészkedni a depóból, már csak azért sem, mert pályára hajtás feltételének számító felelősségvállalási nyilatkozat aláírásával a szabályrendszer ismeretét és betartását is vállalja mindenki. Ha valamit rosszul értelmezünk a pályán, azzal balesetveszélyt idézünk elő, és azonnal ki is zárhatnak, baleset esetén még fizethetünk is.

Hungaroringen Audi S3

Köss kiegészítő biztosítást!

Mivel a kötelező biztosítás csak közúti körülmények között érvényes, a versenypályán történt baleseteknél nincs anyagi védőháló. Mindenképpen érdemes kiegészítő biztosítást kötni a meglévő kötelező biztosítás mellé. Fontos tisztában lenni azzal is, hogy a pályában és a teljes infrastruktúrában okozott károkért a sofőr vállalja a felelősséget. Tehát ha valami leesik, elfolyik vagy összetörik, akkor a pálya üzemeltetője anyagi ellentételezést kérhet a károkért.

Hungaroringen Corvette

Mennyire valós a baleset veszélye?

A Hungaroringtől azt is megtudtam, hogy nem jellemző olyan baleset, ahol sérül a pálya  védelmi vonala, ha mégis, az többnyire fékhiba miatt történik. Nem is csoda, a megnövekedett igénybevétel miatt az utcai fékek elmelegedhetnek a bátrabb pilóták alatt. Az autó fékberendezésének állapotát menet közben is figyelni kell, néhány combosabb féktáv után előfordulhat, hogy alig lesz fékhatás.

Ha felkészületlenül ér a helyzet, az drága móka lehet, mert a baleset okozójának kell megfizetni a pálya helyreállítási költségét, ha letarol valamit. Személyi sérülés viszont hosszú évek óta nem történt, bár egy-egy megpördülés megeshet, ezért apróbb zúzódások is előfordulhatnak a biztonsági öv, esetleg a légzsák működésbe lépése miatt.

A renitens személyeket kitilthatják a Hungaroringről

A pályabírók folyamatosan figyelik a pályán tartózkodókat, és akit veszélyesnek tartanak, őt leintik. Vonatkozik ez azokra is, akik nem megfelelő módon használják a pályát, aminek szabályrendszere kissé árnyalt, de alapvetően a józan ész vezérli.

A legnépszerűbb ilyen kihágás a boxkijárati fehér vonal átlépése, ami a célegyenesen közlekedőket választja el a boxból lassabban pályára hajtó forgalomtól. Ha ilyet tapasztalnak a ring bírói, egy oktató jellegű személyes beszélgetésben részesítik a delikvenst, hogy a jövőben ez ne fordulhasson elő. Az utolsó, teljes szezonra szóló eltiltást azért kapta valaki, mert ebédszünetben, piros boxkijárati lámpánál hajtott fel a pályára.

Lehet előzni a pályanapon? És driftelni?

A pályanap nem az életre-halálra versenyzésről és nem is a versenyre való felkészülésről szól. Éppen ezért csak tiszta helyzetben végzett előzések megengedettek, a lassabban haladóknak pedig mindig figyelni kell a tükröket, hogy felkészülten tudják elengedni a gyorsabb mögöttük érkezőt. A szándékos, kontrollált keresztbe csúsztatás, vagyis a drift nem megengedett, mert az aszfalton az ideális ívek megismerése és a köridő faragása a cél.

BMW Z4 Hungaroringen

Ez a teendő műszaki meghibásodás esetén

Ha ritkán is, de a pályán mindig történhetnek balesetek, előfordulthat műszaki hiba is, ezért fontos felkészülni a legrosszabbra. Alapvetően mindig a depón kell kijönni, de ha műszaki hiba miatt nem sikerült teljesíteni a kört, akkor a pálya szélén jelzett helyeken el lehet hagyni az aszfaltcsíkot.

Legrosszabb esetben a lehető legtávolabb kell manőverezni az autót a kijelölt nyomvonaltól, és a szalagkorlát túloldalán kell megvárni a műszaki mentést. A szituáció annyira nem lehet életidegen egy hétköznapi autósnak sem, hiszen az autópályán is hasonló a protokoll.

Skoda Octavia RS a Hungaroringen
Mindenféle autóval lehet élvezni a Hungaroring nyílt napot

Különböző járműveknek különböző kategóriák

A pályahasználat két kategóriára bontva történik, 20 perces etapokban. Az egyik kategóriában a 150 lóerő alatti, a másikban a 150 lóerő feletti autók mehetnek.

Ahogy a szabályzatban is olvasható, a tapasztalatlanabbaknak még erős autóval is ajánlott az alacsonyabb kategóriába kérni magukat, amíg lassabb tempó mellett megismerkednek a pálya íveivel és az autójukkal. Egyszer minden sofőrnek megéri körbegurulni ezeken az íveken, mert biztonságos körülmények között tapasztalhatják meg a normál közúti sebességnél sokkal gyorsabb kanyartempót. Nem mellesleg a hangulat sem akármilyen, mert itt tényleg mindenféle ember megfordul.

Van, aki utánfutóval érkezik, egy erre célra fenntartott élményautóval és van, aki mosolyogva kigurul egy Cobrával, aminek - a papír szerint - 5,7 literes V8-asának dörmögése úgy vonzza az érdeklődőket, mint hideg limonádé nyáron a muslicákat. Ugyanakkor ott vannak az utcai autósok, a hétköznapi emberek, akik felszabadultan beszélgetnek a lefutott etapok köreiről, és vigyorogva ülnek vissza az autójukba, amikor újra övék a pálya.

Kisgyerek autó ablakában
A gyerekek is élvezik a pályanapot

Sokan családdal érkeznek, megnyugtató jövőkép, ahogy a lábbal hajtós, műanyag mocikkal randalírozó csemeték már ilyen fiatalon szívják magukba az autósportot. Ennél közelebb kerülni nehéz a zártpályás versenyek légköréhez úgy, hogy az ember nem csak a tribünön szotyizva szurkolja célba kedvencét, hanem ő maga haladhat át a történelmi pálya célvonalán.