2022. július 29. | 15:32

Olvasónk egyetlen autót használna munkára és családszállításra, de elsősorban automata váltóval szerelt típusok érdeklik, hárommillió forint alatt. Gábor töpreng, de segít ezúttal is.

„Kedves Gábor!
Érdeklődnék, hogy milyen autót javasolna egy futár számára, aki naponta 150 kilométert tenne meg vele, heti öt napon át, 75%-ban autópályán, 25%-ban pedig városban. Fő szempont a megbízhatóság, az elnyűhetetlenség, persze megfelelő karbantartás mellett, illetve fontos az alacsony fogyasztás (ca. 5l/100km), illetve, hogy az asszony is el tudjon ugrani vele vásárolni és a gyereket óvodába, iskolába, edzésre hozni-vinni. 3 millió forintot szánnánk a vásárlásra és előnyben részesítjük az automata váltós modelleket.
Előre is köszönöm válaszát.
Üdvözlettel
Péter"

Kedves Péter!

Nem könnyű a megfejtés! Az elképzelése szinte ideális használati módja egy kis- vagy közepes méretű dízelmotoros autónak. Az elnyűhetetlenség azonban ma már nem feltétlenül jellemzője ezeknek a típusoknak, sőt ilyen szinte nincs is. A másik lehetséges probléma, ami részben ebből a kérdésből, és az autó fogyasztásával szembeni kívánalomból következik, hogy számos automata váltós autó sem autópályán, sem városi üzemben nem fogja közelíteni az 5 literes átlagfogyasztást. 

Nekem erre a használati módra a PSA-eredetű 1.6 HDI motor tűnne a legmegfelelőbbnek, ez nem csak a Peugeot-Citroen (Partner/Berlingo) típusaiban, de még sok Ford (Transit Connect, Focus kombi) modellben is megtalálható. Automata váltós kivitelt azonban Magyarországon szinte lehetetlen találni belőlük.

A másik tippem egy 2012 körüli 1.6 CDTI Opel Combo, amely szintén alkalmas lenne a feladatra. Ha eggyel kisebb dobozos furgon is megfelel (lehet, hogy a futárfeladatból csak én gondoltam e karosszéria forma szükségességére), akkor jöhet a Fiat Qubo/Peugeot Bipper/Citroen Nemo-trió egyik tagja, de ezekből rendkívül kicsi a kínálat.

Opel Astra
Kép: Opel

Ha viszont az automata váltótól el tud tekinteni, kinyílik a világ, rengeteg típus jó lehet benzines és dízelmotorral is. Ha a dobozos karosszéria forma sem szükséges, akkor egy ötajtós, esetleg kombi Astra, Kia Cee'd, Hyundai i30 is megfelelhet a célra. Még egy kategóriával lejjebb található ezek kistestvére, a Kia Rio/Hyundai I20 páros, ezek is be tudják esetleg tölteni a kívánt szerepet, ha nem nagyobb áruk szállítását kell megoldani. Kisebb autókra gondolva egy viszonylag fiatal benzines Swift is szóba jöhet ennyiért. Titkos tippem a Fiat Tipo. Ha a kis fogyasztás a fontosabb, akkor dízel, ha az egyszerűbb technika, akkor pedig szívó benzines verzióban.

Nem lehetetlen tehát megtalálni az ideális jelöltet, csak mivel típustól függően jellemzően legalább 6-8, de akár 10-12 évesek is lehetnek a megjelölt árkategóriába eső autók, mindenképp hangsúlyt helyeznék az előélet, és az állapot alapos átvizsgálására.

Felkai Gábor: ötven éve az autók körül!

Közel harminc éve foglalkozom autókkal legalább hobbiszinten, illetve kereskedőként. Valójában azonban már két éves koromban is elsősorban az autók érdekeltek, ha így nézem, inkább ötven éve. Több mint 50 saját autóm volt, amióta jogosítványt szereztem, ehhez adódik jó néhány további típus, amelyeket rendszeresen használtam rövidebb-hosszabb ideig, és lassan 20 éve veteránozom is.
A számok talán soknak tűnnek, pedig valójában érteni nem lehet az autókhoz, legfeljebb az átlagosnál kicsit több ismerettel rendelkezni róluk. Ezt a kis pluszt szívesen megosztom bárkivel, ha megírja vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdését az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.