Ha már a szimpla záróvonalat is tilos átlépni, mi szükség van a dupla záróvonalra? Netán nagyobb büntetés jár a dupla záróvonal átlépéséért?

Olvasónk a következő kérdéssel fordult hozzánk:

"Mi a különbség a záróvonal és a dupla záróvonal között? Ugyanúgy tilos átlépni őket, és úgy tudom, hogy ugyanakkora büntetés jár e szabály megszegéséért."

Megkértük Pataki Melinda szakoktatót, a Tanulókalauz és Sofőrkalauz könyvek szerzőjét, hogy válaszoljon a fenti kérdésre.


Tisztelt Érdeklődő!

A forgalom szabályozását a személyi irányítás, a közlekedési lámpák, a táblák és útburkolati jelek, továbbá a szabályaink együttesen biztosítják.

Az útburkolati jelek az úttest felületén, annak síkjában, elsődlegesen festék segítségével kialakított forgalomszabályozó létesítmények. Ezek egyrészt tiltanak (pl. záróvonal), másrészt veszélyt jeleznek (pl. sebességcsökkentésre figyelmeztető vonalak), vagy éppen tájékoztatnak (pl. előjelző nyíl).

A KRESZ meghatározása szerint a záróvonal hosszirányú folytonos vonal, amely az úttest felezővonalát jelzi, illetőleg a két forgalmi irányt, a forgalmi sávokat egymástól, vagy a nyílt villamospályát a forgalmi sávtól választja el. Alkalmazható kétirányú, irányonként két vagy több forgalmi sávos úton az ellenkező irányú forgalmi sávra való ráhajtás, vagy az útkereszteződésen kívül balra kanyarodás (megfordulás), illetve a járműosztályozókban a sávváltások, továbbá a párhuzamos közlekedésre kijelölt úton a forgalmi sávok között a sávváltások megtiltásának jelzésére.

A záróvonalat járművel sem átlépni, sem érinteni nem szabad. Hasonlóképp kell eljárni a járműforgalom elől elzárt terület esetén is. Az ilyen útburkolati jellel jelzett területre járművel ráhajtani tilos. A szélei záróvonalnak minősülnek.

Ha azonban közvetlenül a záróvonal mellett terelővonal is van, a záróvonal a terelővonal felől – az előzésre, illetőleg a bekanyarodásra vonatkozó szabályok megtartásával – átléphető. Egy előzés esetén azonban vissza kell tudni térni a menetirány jobb oldalára azon távolságon belül, ameddig a terelő- és záróvonalat együtt alkalmazzák; netán csak terelővonalba megy át a burkolati jel.

A Közúti Útburkolati Jelek Szabályzata (ÚBJSZ) rendelkezik a kettős záróvonal alkalmazásáról, alkalmazhatóságáról, kötelező elhelyezéséről. A kettős záróvonal alkalmazása kötelező a párhuzamos közlekedésre kijelölt lakott területen kívüli úton az ellenirányú forgalom elválasztására; továbbá ahol a forgalmi sávval ellentétes irányú autóbusz-forgalmi sáv van; illetve olyan utakon, amelyeken csak az egyik irányban van párhuzamos közlekedés. (Az Érdeklődők a 11/2001. (III. 13.) KöViM rendelet Mellékletében találhatják a vonatkozó előírásokat.)

A dupla záróvonal tehát látványosabban választja el a közlekedési partnereket, forgalmi irányokat. Elsődlegesen fokozottan figyelemfelhívó, inkább pszichológiai jelentősége van. Főleg az olyan útszakaszokon fontos a nagyobb összpontosítás, ahol nagyobb sebességgel lehet közlekedni; vagy éppen ritkábban alkalmazott forgalmi rend szerinti haladáskor.

A záróvonal átlépéséhez kapcsolódó büntetési tétel a szabálysértés körülményeitől függ főként, a cselekedet közlekedésbiztonsági veszélyességének függvénye. Amennyiben a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése történik (pl. sávváltáskor elcsípi a záróvonal elejét/ végét), a pontrendszer hatálya alá tartozva 2 pont adható, illetve alacsonyabb szabálysértési bírság szabható ki, a vezetői engedélyt nem vonják be. Azonban egy előzésnél – ami mindenki számára sokkal veszélyesebb – magasabb szabálysértési bírságot állapítanak meg. Még a vezetésre jogosító okmányt is elvehetik, s akár utánképzési kötelezettség is terhelheti az illetőt, ha ez hat hónapnál hosszabb időtartamú büntetés lesz.

További tájékozódásra lehetőség:

2000. évi CXXVIII. törvény A közúti közlekedési előéleti pontrendszerről

236/2000. (XII.23.) Korm. Rendelet a közúti közlekedési előéleti pontrendszerről szóló 2000. évi CXXVIII. törvény végrehajtásáról

63/2012. (IV. 2.) Korm. rendelet Az egyes közlekedési szabálysértések miatt alkalmazandó szabálysértési pénzbírság, illetve helyszíni bírság kötelező mértékéről, valamint a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvénnyel összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról

22/2012. (IV. 13.) BM rendelet A szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény végrehajtásával kapcsolatos rendelkezésekről, valamint ahhoz kapcsolódó egyes rendeletek módosításáról

Pénztárcakímélő közlekedést kíván:

Pataki Melinda
szakoktató, a Tanulókalauz és Sofőrkalauz könyvek szerzője


Kiknek ajánljuk a Tanulókalauz könyveket?

Azoknak, akik szeretnének a lehető legalaposabban felkészülni az első vezetési órájukra és a forgalmi vizsgára. A Tanulókalauz sorozat első részéből minden elsajátítható, ami az első vezetési óra előtt a jármű technikai kezeléséhez szükséges, a második részben pedig számos fényképpel illusztrált forgalmi helyzet található, amelyek áttanulmányozása hatékonyan segíti a forgalmi vizsgára történő felkészülést.

Google Maps