2019. április 15. | 18:16

A 2019-es évben eddig összességében 118 kigyulladt gépjárműről érkezett bejelentés, a lángok túlnyomó részben személyautók esetében csaptak fel

A tűzesetek mindegyike különböző okokból következhet be, attól függően, hogy a jármű álló vagy mozgó helyzetben van-e éppen, esetleg balesetet szenvedtek vele, melynek következtében a gépjármű az árokban kötött ki.

Álló helyzetben kigyulladó autók

Egy álló helyzetben lévő gépjármű többnyire szándékos okokból (mint például gyújtogatás) következtében kaphat lángra, illetve átterjedhetnek rá a lángok abban az esetben, ha a közvetlen közelében ég valami. Arra is volt már példa, hogy emberi tevékenység következtében (javítási munkák, hegesztés) gyulladt ki egy garázs, majd az abban parkoló autókban is tűz ütött ki.

Az utastérben hagyott vagy felejtett gyúlékony tárgyak is rendkívül veszélyesek, hiszen az üvegházhatás miatt a napon parkoló autóban rendkívül fel tud forrósodni a levegő, még akkor is, ha éppen nincs kánikula. Ahogyan emelkedik a kocsiban a hőmérséklet, úgy melegszik az otthagyott spray is, és nő benne a nyomás. Robbanás akkor következik be, ha eléri a bizonyos kihasadási pontot.

Menet közben bekövetkezett tűz

Amennyiben menet közben üt ki a tűz a személyautók esetében, a szakemberek többnyire a jármű műszaki állapotát, életkorát, karbantartottságát, illetve a kilométeróra állását kezdik vizsgálni, elemezni. Az esetek felében a tűz az autó motorterében keletkezik, mégpedig úgy, hogy az üzemanyagellátó-rendszerből üzemanyag került a motortérbe, amit az üzem keltette hő lobbantott be.

A motortérben keletkező tűzesetek után a leggyakoribbak az utastérben történő lángra lobbanások. Ezek az esetek többségben elektromos meghibásodásokra vezethetők vissza, ekkor a műszerfal kezd el füstölni, égni, esetenként vezetékek olvadnak meg. Az utastéri tűzeseteket ugyanakkor cigaretta is okozhatja, ám a vizsgálatok szerint a visszahulló parázs legtöbbször csupán szépséghibákat okoz az üléshuzaton, melyeket gyárilag nehezen éghető anyagból készítenek.

Az eseteknek csupán huszadában keletkezik tűz a futóműben: ezek általában a fékek, csapágyak elhasználódásához, illetve meghibásodásához köthetők.

Kigyulladhat az autó ütközés miatt?

A válasz igen, azonban ez rendkívüli esetekben következhet csak be. Statisztikailag minden 342. közlekedési baleset következtében gyulladhat ki a gépjármű, melyre az esély csupán 0,29%. A KSH adatai szerint a 2018-as évben történt összesen 16 757 közúti közlekedési balesetből mindössze 49 autó gyulladt ki az ütközés következtében.

Az ütközés miatt keletkező szikráktól, vagy a sérült elektromos rendszer keltette szikráktól könnyen meggyulladhat az üzemanyag. Az üzemanyag akkor gyullad meg, ha a folyadék párologni kezd, vagyis gázosodik. A tavaly ütközés miatt kigyulladt 49 jármű közül 24 esetben az égő autó másik járművel vagy járművekkel ütközött, öt esetben falnak vagy hídpillérnek, tíz alkalommal fának, hat esetben árokba csapódás miatt, négy alkalommal pedig lámpaoszlopnak ütközés volt a tűz oka.

Mit tehetsz, ha kigyullad az autó?

Amennyiben füst- vagy égett szagot érzel vezetés közben, célszerű minél előbb félreállni és tüzetesen ellenőrizni az autót. Minden esetben oldalról kell felnyitni a motorháztetőt lassan, óvatosan, hiszen előfordulhat, hogy a levegő-utánpótlás hiánya miatt még nincs tűz, csupán izzik valami. Ennek mulasztása esetén súlyos égési sérüléseket szenvedhetsz. Ha autódban van tűzoltó készülék, a motorháztetőt csak éppen akkorára kell kinyitni, hogy a résen keresztül be lehessen fújni a tűzoltó készülék tartalmát.

A tűz továbbterjedését a tűz kezdeti állapotában van esély megakadályozni, ellenkező esetben egy-két perc alatt az egész jármű lángokba borulhat. Ennek az az oka, hogy a személyautókban nagyon sok éghető anyag található. Nagyon fontos, hogy gyorsan felismerd a helyzetet, hiszen a tűz következtében a saját, utastársaid és a környezetedben lévők egészsége is veszélyben lehet.

A gépjárműtüzek egy kis odafigyeléssel megelőzhetők, ha az autót rendszeresen karbantartják: ha ellenőrzik a különféle folyadékok szivárgását, az elektromos vezetékek állapotát, valamint azt, hogy megfelelően zár-e a tanksapka. A tulajdonosok ezek mellett is tehetnek a tűzmegelőzésért, például, ha nem hagynak szemetet a járműben és vezetés közben nem dohányoznak.

Utóbbi képillusztráció Szekszárd belvárosában készült április elsején, a felvételt Kapronczai Imre készítette.

BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság