2020. szeptember 11. | 10:00

A használtautó-vásárlás óriási rizikó, amelyet nagy mértékben csökkenthetsz, ha tapasztalt szakember segítségét veszed igénybe.

Nem érthet mindenki mindenhez és nem szégyen, ha te magad nem vagy profi autószerelő. A baj ott kezdődik, ha nem hozzáértőként vásárolsz használt autót, a nem észrevett hibák miatt pedig később problémákba ütközöl és sokat fizetsz a szervizben. Szerencsére ma már nem kell lemondanod a szakember segítségéről akkor sem, ha nincs az ismeretségi körödben az autókhoz értő személy.

Az autóvizsgálattal foglalkozó profik tudják, hogyan járjanak utána egy autó múltjának, továbbá felkészültek, kiterjedt ismeretük van az autókról, tudják milyen típusbetegségei vannak a különböző modelleknek, tudják hova nézzenek és mit ellenőrizzenek a helyszíni felmérés során. Segítségükkel minimalizálhatók illetve elkerülhetők az autóvásárlás buktatói, felsimerhetik, ha  például egy korábban teljesen megtört és/vagy manipulált futásteljesítményű autót készülsz megvásárolni.

A járműelemzők segítségét azonban nem csak használt autót vásárlók vehetik igénybe. Az eladók ugyanúgy profitálhatnak a szolgáltatásukból, hiszen az állapotfelmérő lap számára hivatkozási alap lehet, annak bemutatása nagyfokú bizalmat ébreszthet a potenciális vevőkben, az autó eladása gördülékenyebb és gyorsabb lehet, sőt, valószínűleg sokkal jobb áron is értékesíthető lesz a gépjármű, ha szakember által be lett vizsgálva.

Minden járműelemzés az autó múltjának a felderítésével kezdődik. A professzionális járműelemző szakember azzal kezdi a munkáját, hogy az elérhető, fellelhető és hozzáférhető valamennyi információt összegyűjti a konkrét autóról a rendszám és alvázszám alapján. A lekérdezések sokrétűek lehetnek annak megfelelően, hogy milyen információkra kíváncsi a megrendelő a gépjárművel kapcsolatosan.

Nagyon sok esetben ez a néhány ezer forintos beruházás lesz a legjobb befektetés, ami sokszorosan megtérül. A lekérdezéskor kiderülhetnek olyan hiányosságok, problémák és egyéb részletek az autó múltjával kapcsolatban, hogy a megvásárlása nem javasolt. Általánosságban kijelenthető, hogy minden autóvásárlás előtt érdemes felkeresni a szakembert, hogy gyűjtse össze a szükséges információkat, mert rengeteg időt, pénzt és bosszúságot spórolhatsz magadnak.

ECDH alvázszám-ellenőrzés

Talán mondanom sem kell, hogy az előélet-ellenőrzés az egyik legfontosabb teendő használtautó-vásárlás előtt. Az ECDH járműelemző szolgáltatása során hazai és nemzetközi adatbázisokból kérdezik le az autóhoz elérhető adatokat. A szolgáltatás abszolút teljeskörű és minden részletre kiterjed, amely során kiderítik, hogy a szóban forgó gépjárművet érte-e sérülés korábban, nemzetközi körözés alatt áll-e, hogy a megadott futásteljesítménye valós-e, valamint a felszereltsége egyezik-e a gyártó által közölt adatokkal. Az elemzés részeként készül egy EUROTAX értékbecslés is, amely remek alap az autó valós értékének kiderítésére, valamint a vételár realitásának ellenőrzésére. Fontos kiemelni, hogy a jegyzőkönyvet minden esetben szakértő kollégák készítik, akik ellenőrzik a kapott információk helyességét, továbbá azok értelmezését kiegészítő magyarázatokkal segítik.

ECDH helyszíni szakértői állapotfelmérés

Az ECDH helyszíni állapotfelmérés célja az autó aktuális műszaki és esztétikai állapotának megállapítása. Az ECDH kizárólag megfelelő képesítéssel és kiterjedt tapasztalattal rendelkező szakértők bevonásával, ellenőrzött vizsgálati protokoll szerint végzi a gépjárművek helyszíni állapotfelmérését, amely során jegyzőkönyvben rögzítik és fényképekkel dokumentálják az autó minden részletét, hibáját. A vizsgálat végén nagy biztonsággal megállapítható, hogy a kiszemelt jármű megvásárlása az állapota alapján javasolt vagy épp ellenkezőleg, egyáltalán nem javasolt és érdemesebb inkább másik autót keresni.

Szeretnél többet megtudni egy ilyen járműelemzésről? Akkor az alábbi videó neked szól.

Első lépés: Az autó azonosítóinak átnézése

A helyszíni szemle minden esetben az autó azonosítóinak az átnézésével kezdődik. Előkerül a forgalmi és a törzskönyv, ami minden kétséget kizáróan igazolja, hogy ki a gépkocsi jogos tulajdonosa. Ellenőrzésre kerülnek az autó azonosító jelei, a rendszámnak, az alvázszámnak és a motorszámnak minden hozzáférhető helyen egyezniük kell a dokumentációban szereplő adatokkal.

A papíralapú szervizkönyv és a szervizszámlák átnézése szintén az átvizsgálás részét képezik, amennyiben rendelkezésre állnak. Értéknövelő tényező, ha vannak, amely akkor is az lesz, amikor az autót majd te is el szeretnéd idővel adni, hiszen az elvégzett javításokat minden kétséget kizáróan csak a számlákkal lehet igazolni.

 

Második lépés: A karosszéria átvizsgálása

A karosszéria átvizsgálása során a szakember elsősorban meglévő hibákat keres, illetve azt próbálja kideríteni, hogy korábban milyen sérülések érték az autót, valamint azok javítása miként történt meg. Minél idősebb gépjárműről van szó, annál nagyobb valószínűséggel volt már sérülve vagy törve, majd helyreállítva. Legtöbbször nem a korábbi sérülés ténye a kérdés, hanem annak nagysága és a javítás minősége.

A felületi sérülések, karcolások, meghúzások miatt eszközölt javítások általában nem jelentenek problémát, de ha a szemle során kiderül, hogy a lemezek alatt is volt sérülés, az már komoly gondot jelenthet. Ekkor a legfontosabb, hogy kiderüljön, a javítás vajon szakszerűen a gyár által javasolt technológiákkal történt meg.

Korábbi javításokra utaló nyomok lehetnek a karosszérián látható árnyalatbeli eltérések, egyenetlenül futó vonalak, lekopott csavarok, hanyagul visszahelyezett műanyagok és természetesen az elemző segítségére van a festékvastagság mérő műszer is. A szemle során nem csak „körbeméri” az autót, hanem ellenőrzi az oszlopok állapotát, benéz a lemezek alá rejtett sérülések, javítások után kutatva. Az apró jeleket a laikus biztosan nem venné észre, ehhez kell a szakavatott, sokat látott szem.

A karosszéria szemrevételesének másik kritikus szempontja a rozsda. Az idő vasfoga minden fém alkatrészt kikezd előbb vagy utóbb. Jellemzően 10-15 éves korban a legtöbb autón itt-ott már felüti fejét a rettegett korrózió. Ezenfelül a rozsdásodás egy korábbi szakszerűtlen javítás bizonyítéka is lehet. Az előrehaladott rozsdásodás kijavítása igen időigényes és költséges feladat lehet, ezért ezekben az esetekben a szakember az autó megvásárlását biztosan nem fogja javasolni.

Harmadik lépés: A beltér átvizsgálása

Sokszor a belső tér állapota, pontosabban annak lelakottsága az egyik legőszintébb jele annak, hogy milyen gazdája van vagy volt egy autónak korábban. Ki lehet szépen takarítva egy beltér, de ha a kárpitok szakadtak, a kezelőszervek kopottak, a gombok hiányosak vagy például a tárolórekeszek fedelei töröttek, akkor biztosak lehetünk abban, hogy nem törődtek túl sokat a gépjárművel. Következtetésképpen valószínűleg a szervizekhez is hasonlóképpen hanyagul álltak.

A szakember az első benyomások után végigpróbálja az autói extráit is. Ez egy időigényesebb feladat, de meg kell bizonyosodni arról, hogy az ablaktörlő működik, a kürt szól, a klíma hűt, az ablakemelő teszi a dolgát, a tetőablak kinyílik és be is csukódik utána, stb. A nem működő extrák azon túl, hogy kellemetlenek, kijavításuk körülményes, komoly alkupozíciót is jelenthetnek a vásárlónak.

Negyedik lépés: Az autó műszaki átvizsgálása

A külső-belső átvizsgálást a műszaki tartalom leellenőrzése követi. A szakember felnyitja a motorháztetőt, szivárgásokat, javítások nyomait keresi a motortérben, továbbá megnézi a folyadékszinteket, illetve a folyadékok állapotát. Annak ellenére, hogy a motort ekkor még nem indítja be, az avatott szem már sok mindent le tud szűrni a látottakból.

Természetesen átnézésre kerülnek a futómű alkatrészei, a gumik és a kipufogórendszer környéke is. Előfordulhat például, hogy a gumiabroncsok állapota még nem tenné szükségessé azok cseréjét, de az életkoruk miatt javasolt a csere vagy pont fordítva. Mindez nem probléma, de a vevőnek ilyenkor mindenképpen számolnia kell ennek költségével is a vásárlást követően.

Végül a motor beindítása jön. Ez kulcsmomentum, a hozzáértő elemző ekkor pusztán a hangokból, a szagokból és a kipufogógáz színéből szintén nagyon sok mindenre tud következtetni. Az autó erőforrásának állapota nagyban befolyásolja a várhatóan elköltendő összegeket, kiemelten fontos tehát, hogy az jó állapotban legyen. Hozzá kell tenni, hogy egy teljesen pontos diagnózishoz meg kellene bontani a motort, erre érthető okokból egy helyszíni szemle során nincsen lehetőség.

Átvizsgálás szervizben vagy autó ellenőrzés helyszínen?

Az autó átvizsgálását a konkrét típusra specializálódott szakszervizben vagy márkakereskedésben is lehet kérvényezni. Az ott dolgozók napi rutinjának része az autók állapotfelmérése. A szervizben történő átnézetés mellet szól, hogy nagy valószínűséggel ismerik a típust és a legtöbb helyen a járműveket felemelve alulról is át tudják vizsgálni. Hátránya viszont, hogy ehhez el kell vinni az autót az adott szervizbe és sajnos sokszor nehézkes az időpont leegyeztetése, illetve az eladó sem mindig áll készségesen a dologhoz.

A helyszíni állapotfelmérés ezzel szemben sokkal gördülékenyebb szokott lenni, az eladók általában pozitívan állnak hozzá, könnyebb az időpontegyeztetés és az autót sem kell mozgatni, elvinni a szervizbe, amivel sok bonyodalmat meg lehet előzni. Saját tapasztalatom ezen felül, hogy eddig mindig alaposabb és sokkal körültekintőbb átvizsgálást kaptam a pénzemért, ha autó ellenőrzést végző szakembert hívtam a helyszínre és nem magam vittem szervizbe az autót.

Ha Te is hasznosnak találod a professzionális járműelemző szolgáltatást és gondolkozol is azon, hogy igénybe vedd a közeljövőben, akkor jól figyelj, mert hamarosan egy szuper megoldással jelentkezünk!