2020. november 01. | 08:17

2020-ban újabb gyermeküléseket vetett alá tüzetes vizsgálatnak a Német Autóklub: ismét kiderült, hogy nem mindig a legdrágább termék az, ami minden szempontból a legoptimálisabb választás.

A jó hír, hogy a Német Autóklub (ADAC) 2020 őszi tesztjén szinte kivétel nélkül jól teljesített mind a 14 vizsgált gyermekülés: a gyártók legújabb modelljei közül nyolc megkapta a „jó” minősítést, hat pedig a „kielégítő” kategóriában végzett, azaz alkalmas arra, hogy megóvja a gyermeket a gépjárműben.

Az ADAC legfrissebb tesztje során a legkisebbeknek szánt babahordozók mellett a nagyjából négyéves korig használható integrált babaüléseket, valamint a jellemzően négyéves kortól egészen kamaszkorig használható gyermeküléseket vizsgálta, a szervezettől megszokott alapossággal.

Babahordozók – védelem az első pillanatoktól kezdve

A babahordozók közül ezúttal két gyártó két-két terméke vizsgázott: a Cybex Aton B i-Size Isofixes és anélküli modellje, valamint az ABC Design Tulip típusú ülése, amely szintén létezik Isofixes és anélküli verzióban.

A legjobb minősítést a gépjármű karosszériához Isofix csatlakozókkal rögzíthető Cybex Aton B i-Size kapta, de alig valamivel szerepelt rosszabbul a hagyományos biztonsági övvel rögzíthető verziója, ami jó hír lehet azoknak, akiknek autója nem rendelkezik Isofix rögzítési lehetőséggel.

A teszt másik szereplője esetén nem kis meglepetésre az Isofix nélküli modell vizsgázott lényegesen jobban, még éppen „jó” minősítést elérve, miközben a közel kétszer drágább, Isofix talpbázissal szerelt ABC Design Tulip „kielégítő” plecsnit kapott. Méghozzá éppen az Isofix alaphoz történő rögzítési lehetőség miatt – csak egyik oldalon rögzül a hordozó a bázistalphoz -, amely az ADAC szerint növeli a helytelen rögzítés, így használat kockázatát.

Integrált gyermekülések - nem a márka számít

A babahordozók utáni következő lépcsőt az úgynevezett integrált gyermekülések jelentik, amelyeket – modelltől függően – akár születéstől kezdve, de jellemzően inkább hat hónapos kortól nagyjából négyéves korig használhatunk gyermekünk biztonságos utazásához.

Fontos kiemelni, hogy a gyártók az utóbbi években – helyesen – nem korhoz, hanem fizikai paraméterekhez, testhosszhoz és súlyhoz kötik az ülés használhatóságát.

A tesztelt modellek közös jellemzője, hogy valamennyi Isofixes rögzítéssel rendelkezett, a gyermekeket ötpontos övvel lehet az üléshez rögzíteni, amely menetiránnyal háttal és menetiránnyal szemben is telepíthető, a gyermek korának megfelelően. A biztonság volt természetesen az első szempont, de pluszt jelentett a használhatóság, például  egyre gyakoribb az olyan lehetőség, hogy az ülést ki lehessen fordítani az ajtónyílás felé a gyermek be- és kiszállásakor.

Ahogy a babahordozók esetében, itt is „jó” és „kielégítő” minősítéssel végzett valamennyi tesztelt modell, azonban meglepetésre az olyan nálunk is nagy presztízzsel bíró márkák, mint a Maxi Cosi vagy a Recaro új modelljei a lista végére kerültek.

A legjobb értékelést a Joie i-Spin Safe kapta annak ellenére, hogy ez a modell csak menetiránnyal háttal használható, cserébe viszont hosszú ideig – 18,5 kilogramm testsúlyig – kiemelkedő védelmet nyújt a gyermek számára. Minden típusú ütközésnél átlag feletti védelmet nyújt a gyermeknek, hátrányai közé a súlyát (14,3 kilogramm), valamint átlagon felüli helyigényét sorolja az ADAC.

A második legjobb értékelést a Besafe iZi Modular X1 + iZi Modular i-Size Base kapta: itt ugyanazon Isofix talpra rögzíthető a babahordozó és a gyermekülés, így az első pillanatoktól kezdve a gyermek 105 centiméteres magasságáig használható a Besafe rendszere, utóbbi pedig akár menetiránnyal megegyezően is rögzíthető. A biztonság mellett számos apróság könnyíti használatát, az ülés kifordítható, a csatok mágnessel rögzíthetőek, így nem csúsznak a gyermek alá az ülésbe helyezésekor.

A harmadik és negyedik helyen a Nuna Prym és a Recaro Salia modellje végzett, mindkettő jó minősítéssel, bármelyikük jó választás lehet.

A Maxi Cosi Mica és a Recaro Salia Elit ugyanakkor a „kielégítő” minősítést kapta. Előbbi a frontális és oldalirányú balesetek esetében „csak” átlagos védelmet ad, míg a Recaro Salia Elit a baba körülményesebb rögzítése miatt csúszott le a „jó” minősítésről.

Ugyanakkor, mint fentiekből is látszik, a tesztelt modellek inkább túlteljesítik a szabványokat, így lehetséges, hogy egy átlagos védelmet nyújtó termék hátrébb szorul az erős mezőnyben.

Biztonságban kiskamasz korig

A harmadik vizsgált üléscsoport a nagyobb gyermekek számára biztonságot nyújtó üléseké volt, amelyek jellemzően Isofixes rendszerrel és az autó övével egyaránt rögzíthetőek, ígí sokáig, 10-12 éves korig használhatóak. A kategóriában ezúttal négy modellt teszteltek, amelyek közül egy kapott „jó” minősítést, ugyanakkor a másik három modell is kielégítő biztonságot nyújt a gyermek részére. Hozzá kell tenni: az alacsonyabb osztályzatok többnyire nem az ülések biztonsági kialakításának szólnak, sokkal inkább annak, hogy helytelen rögzítésük jelentős kockázatot rejthet.

A Maxi-Cosi Morion szinte mindenben átlagon felül teljesített, egyedül a frontális ütközés esetén nyújt „átlagos” védelmet, ráadásul nem csak biztonsági övvel, de a jóváhagyott autómodellek esetén Isofix rendszerrel is rögzíthető. Ráadásul sokáig használhatja gyermekünk, nagyjából 100 centiméteres testhossztól egészen 150 centiméterig, azaz nagyjából kiskamasz koráig.

A Britax Römer Advansafix i-Size szintén rögzíthető Isofix rendszerrel vagy az autó biztonsági övével, előnye, hogy már akár 15 hónapos kortól/76 centiméteres testhossztól használható egészen 150 centiméteres magasságig. Hátrányai között a mindössze átlagos védelmet emelték ki frontális ütközés esetén, valamint hogy nem rögzíthető kellőképpen stabilan, továbbá nehézkesebb az ülés tisztítása. A Britax Römer Advansafix i-Size ráadásul nem éppen könnyű darab, 11 kilogrammos súlyával a nehezebb ülések közé tartozik.

A kategóriájában harmadik helyen végzett Renolux Olymp i-Size még ennél is nehezebb, 14,4 kilogrammot nyom, ami már igencsak megnehezíti az átszerelését egyik járműből a másikba. A teszten átlagosan teljesített, a súlya mellett a gyermek biztonságos rögzítése bonyolultabb kissé, ugyanakkor kiemelték a stabilitását és súlya ellenére is kompakt méretét, ami különösen akkor lehet fontos kritérium, ha több ülést is el kell helyezni egy autóban.

Jellemző, hogy a kategóriájában és az összes most vizsgált ülés között is a legrosszabb pontszámot kapó Avova Sperling-Fix i-Size is „kielégítő” minősítést kapott. Ezt nem a gyermek számára nyújtott védelem indokolta, sokkal inkább az ülés kezelhetősége (beszerelés, gyermek rögzítése) nehézkesebb, mint a vetélytársaknál, ráadásul 13,3 kilogrammos súlyával szintén a nehezebb ülések közé tartozik.

Amennyiben további hasznos tanácsokat keresel a babaülések kapcsán, nézd meg ezt a bemutatót! Ha a videó nem indulna el, YouTube csatornánkon is megtekintheted.