„Kedves Marci!
Szeretnék tanácsot kérni. 35 évesen vettem rá magam a jogsira, van két tíz évnél fiatalabb gyerekem, a különórák és a balatoni telek miatt egyre nehezebben éltünk autó nélkül. Egy éve vezetek egy Audi A4 B6 szedánt egyhatos benzinmotorral, ez alatt közel 20 ezer kilométert mentem vele. Ebben szerepel a belvárosi iskolajárat is, reggel és délután. Az a fajta vagyok, akinek valószínűleg semmi sem optimális, de hátha mégis lenne javaslatod.
A telkünk miatt váltanánk kombira, és az Audinál tapasztalt kieső csontvázak miatt keresünk viszonylag frissebb évjáratokat. Emellett szempont, hogy jó lenne az autóval elboldogulni a városban is. A keret maximum ötmillió forint körül lenne (plusz kopó-fogyó cserék). A szervizelésre is kalkuláltam egy összeget, gumi+olajcsere+bármi egyéb kiadásokra szerintem nálunk évi szinten max 5-600 ezer forint állna rendelkezésre.

Audi A4
Fotó: Audi

Valószínűleg furcsán hangzik, de szűk egy év alatt, amióta az Audit vezetem, a kocsi számomra a nyugalom szigete lett, itt vagyok képes meghallani a saját hangomat, kipihenni a gyerekzsivajt, egyáltalán nem mindegy, hogy milyen beltérben töltöm azt a napi átlag 1 órát, szóval nem csak kiszolgáló gépezetet keresek. Gyakran akkor is lemegyek a kocsihoz, amikor nem megyek sehova, csak onnan intézek pár telefont. A gyakori belvárosi járat miatt benzines autókban gondolkodtam, viszont kicsit lehetetlennek látom a megoldást a problémára.
Fontos, hogy nem értek az autókhoz, ezért az aknamezőket szívesen elkerülném. Amatőrként tájékozódva észszerű lenne számomra: a Toyota Auris Touring, a Prius+, illetve a Ford Focus. Sajnos azonban ezekben ülve egyelőre nem ütött meg az a hangulat, amit az Audi megadott. A prémium kocsiknál egyszerűen nem látok logikus továbblépési lehetőséget. A benzines kombi Audik vagy nagyon problémásak, vagy amiről jókat olvasni (A4 EA888 gen3 motor) már túl drágák nekem. A Mazda 6 szintén túl drágán indul, a C Mercedes szintén drága.
Hol lehet az arany középút, van-e egyáltalán? Szóval a kérdés, hogy van-e olyan kombi, amibe apa szívesen száll be, megnyugszik benne, és a gyerekek is nyugalomban mennek iskolába, a telekre, illetve a szervizelés sem ránt minket csődbe? Sajnos a „legyen két autó" megoldás nálam kizárt.
Köszönettel: András”

Kedves András!

Köszönöm levelét. Válaszolnom nem könnyű, de megpróbálok segíteni. Vegyen egy kombi Lexus modellt! Vágnám rá azonnal legszívesebben, de ilyen sajnos az első szériás IS óta nincs, pedig milyen jó lenne egy mindig működőképes alternatíva a TSI és TFSI Audik mellé. Sebaj!

A mi családunkban is évtizedek óta szolgál egy Audi A4 B6, ezért könnyű elfogadnom magas elvárásait, ugyanis ez a széria még ennyi idősen is meghaladja a mai eldobható” középkategóriás autók minőségét. A rossz hír viszont az, hogy a 4-5 millió forint között elérhető fiatal paripák szinte mind gagyibbak lesznek anyaghasználatban és megbízhatóságban egyaránt, ugyanakkor ha sikerül egy klasszikus szívó benzines típust választani, az már fél sikert jelenthet.

Az ön helyében a következő autókat próbálnám ki, és ezek közül választanám a legkevesebb kompromisszummal járó egyedet:

  • Toyota Avensis Wagon 1.8
  • Ford Focus Mk3 1.6 Ti-VCT
  • Honda Civic 1.8 Tourer
  • Toyota Auris Touring Sport 1.8 HSD

Az A4 B6 széria megjelenése óta eltelt tizenöt évben rengeteget fejlődött az autóipar, más kérdés, hogy a turbós benzinmotorok megbízhatóságának tekintetében visszafelé, biztonságban, kényelemben és zajszigetelésben pedig előre. Így bármennyire is meghaladta korát akkoriban az Audi minősége, a többség mára felzárkózott. A felsorolt autók mindegyike remek választás lehet, és szerintem nem lesz nehezére megtalálni közülük a legkellemesebb telefonfülkét.

Üdv: Balló Marci