A ‘70-es években az autóipar fejlődését megtörő olajválság ellenére is számos, a mai autókban is megtalálható technológiai újítás született, a válságból kilábaló gazdaság, benne az autógyártás a ‘80-as éveknek már új lendülettel rugaszkodott neki. Olyannyira, hogy talán ebben az évtizedben született meg a legtöbb olyan technológiai vívmány, amit ma is használunk – talán nem túlzás, hogy a ‘80-as évek volt a hagyományos, belső égésű autózás egyik igazi hőskora. Ráadásul a ‘70-es, és főleg a ‘60-as évekkel szemben ebben az időszakban már nem az amerikai autóipar, hanem Európa és Japán domináltak az újítások terén.

Az évtized első évében rögtön egy olyan technológia került a sorozatgyártású személyautókba, amivel többségünk itt Magyarországon csak az elmúlt évtizedben találkozott. A VW és az Audi autóiban 1981-től vált elérhetővé az üzemanyag-takarékosságot szolgáló start-stop rendszer, ami tömegesen igazából csak a 2010-es években terjedt el, ma már minden gyártó kínál ilyet, és sok esetben az alapfelszereltség részét képezi.

Alig egy évvel később, 1982-ben újabb két olyan technológiai innováció jelent meg az autókban, amelyek nélkül ma sem könnyű autót eladni: a Honda ekkortól kínálta az első autós navigációs rendszert az Accordban, igaz, az „Electro Gyrocator”-nak nevezett rendszer nem használt GPS-t, így nem volt igazán megbízható, cserébe viszont meglehetősen drága volt.

A Honda által gyártott első autós navigációs berendezés, az Electro Gyrocator szemből

A Renault ekkoriban rukkolt elő az első, távirányítóval vezérelhető központi zárral a Fuego modelljeiben.

A Nissan a ‘80-as években szintén az egyik fénykorát élte, az 1983-as 200 SX-ben debütált a mifelénk még két évtizeddel később is szinte sci-finek tűnő esőérzékelős ablaktörlő, rá egy évvel később pedig a 300ZX-ben jelent meg első alkalommal személyautóban az azóta komoly karriert befutó multifunkciós kormány. A Nissan komolyan vette ezt az időszakot, 1985-ben szintén a japánok mutatták be először szériautón az elektronikusan vezérelt négykerékkormányzást.

Azért persze a tengerentúli gyártók sem tétlenkedtek, olyannyira nem, hogy a Buick elkezdte kínálni modelljeihez az első érintőképernyős kijelzőt. Annak érzékeltetésére, hogy ez mennyire forradalmi újdonság volt, érdemes belegondolni, hogy mindez például a mobiltelefonok esetében csak húsz évvel később sikerült.

Piros színű Cadillac Allante reklámfotója, szemből, oldalról, lenyitott tetővel

Kevésbé látványos, ugyanakkor nagyon fontos fejlesztés fűződik egy másik amerikai márka, a Cadillac nevéhez, amely az 1986-os Allante modelljébe kezdte használni a multiplex kábelezést, amelynek köszönhetően jóval kevesebb vezetékre volt szükség a gépjárműben, olyannyira, hogy jelentős súlycsökkentést is eredményezett a technológiai újítás.

A BMW-hez fűződik ebből az időszakból egy olyan megoldás, ami azóta minden autóban megtalálható: a 7-es sorozatban először hagyták el a hagyományos gázbowdent, és vette át szerepét az elektronikus gázpedál, ami az alapját képezte egy sor másik technológiai fejlesztésnek és találmánynak, például a ma ismert menetstabilizáló rendszereknek, amelyek a gázpedál állásától függetlenül képesek beavatkozni a biztonság érdekében.  

Ha már biztonság: nem szabad elmenni szó nélkül amellett, hogy 1987-ben a Porsche volt az első, aki már nem csak a sofőr, hanem az utas biztonságát is légzsákkal védte, azóta az autók biztonsági felszereltsége ezen a téren jelentősen gyarapodott.

Szintén furcsán hangzik talán, de a ‘80-as évek talán egyik legnagyobb vívmánya az ötfokozatú automata váltó megjelenése volt: szinte hihetetlen, de fél évszázadnak kellett eltelnie az autóiparban ahhoz, eggyel megtoldják az addig használt négyfokozatú váltókat. Ráadásul talán nem lehetett könnyű megemésztenie az amerikai autóiparnak azt sem, hogy az akkoriban a japán autópiacot meghódítani igyekvő japán konkurensek egyike, a ‘80-as években igencsak aktív Nissan rukkolt azzal elő először. A japánok 1989-ben mutatták be az ötfokozatú automata váltójukat, egyszerre több modellben is. Talán titkon reménykedtek abban, hogy a négyfokozatú szerkezethez hasonlóan hosszú ideig a nevükhöz fűződik majd az akkor valóban forradalmi fejlesztés, de ma már tudjuk, hogy az autóipar e területen is igencsak belehúzott, sorra jöttek az egyre több fokozattal rendelkező automaták a szériaautókban is. 

Ha érdekelnek a ‘80-as évek járgányai, ezt a bemutatót se hagyd ki!