„Kedves Marci!

 

Első autóm megvétele előtt állok, de a jelenlegi gazdasági helyzetben nem tudom eldönteni, hogy milyen vonalon induljak el. Benzines, hibrid, plug-in hibrid, vagy elektromos autó legyen majd a választottam? Havi 2-3 alkalommal indulnék vele hosszabb útra, ami összesen 400 kilométer oda-vissza. Nem ragaszkodom az autópályához, a száguldozás se nagyon érintene, emelett kisebb távokra lenne használva a városban, vagy a város vonzáskörzetében.

 

Fontos szempont a megbízhatóság, illetve a fogyasztás. A benzinesek közül néztem a 2010-2012 közötti Alfa Romeo Giulietta 1,4 TB-t, a 2012- Honda Jazz 1,4-est és a 2010-től gyártott Civic 1,8-at, valamint a 2013-as Hyundai i30 1,6-ot, illetve a 2010-től gyártott Mitsubishi ASX 1,6-ot és a 2011-től gyártott Suzuki Swift 1,6 Sportot. A benzinesek esetében a vásárlásra szánt keret 3-3,5 millió forint.

Alfa Romeo Giulietta
Forrás: Alfa Romeo


A Hibrid és Plug-in hibridek esetében a következők közül szemezgettem: 2012 Chevrolet Volt, 2012-es Honda Jazz, 2018-tól gyártott Hyundai Ioniq, a 2011 körüli Lexus CT200h, a 2012 körüli Opel Ampera és a 2017-től gyártott Suzuki Swift. Ezeknél 4,5-5,5 millió forint környékén gondolkoztam.

 

Az elektromos autók terén a 2018 után gyártottakat néztem. Így került elém a Renault Zoe 41 kWh-s akkuval, 6-6,5 forintért. Ennél a kocsinál azon gondolkodom, hogy télen meg tudok-e tenni egy töltéssel hosszabb távot, akár kétszáz kilométert töltés nélkül, kulturált közlekedéssel. Esetleg egyéb más típus is jó lehetne?

 

Amennyiben plug-in vagy elektromos autót vásárolok, annak a töltése otthon, napelemről megoldható. Amikor pedig nem vagyok otthon, akkor a töltést megoldanám másként. Nem zárkózom el attól sem, ha a kiszemelt járművet külföldről kellene beszereznem valahogy. A választott autót nagyjából öt évig tervezem megtartani.

 

Ön melyik típust ajánlaná a számomra?

 

Válaszát előre is köszönöm.

 

Tisztelettel: Balázs”

Kedves Balázs!

Köszönöm levelét. Az elmúlt évek alatt pontosan ugyanezt az utat jártam, illetve járom végig, most pedig már az elektromos autóm érkezését várom. Átérzem a helyzetét, ráadásul a felhasználás módja is megegyezik az enyémmel, vagyis napi rohangászás és havi két-három nagyobb út.

Vegyük végig a listát árkategóriák szerint, kezdjük az olcsóbbik végén. Mindenképpen japán autóban gondolkodnék, mert az egekbe szökő benzinárak mellett legalább a fenntartásra nem kell majd nagyobb összegeket költeni. Ezek alapján maradjon a Honda Civic és a Swift Sport, mert ezek még adnak némi vezetési élményt és megbízhatóak is. A Jazz szintén jó, de férfiként sosem vágynék rá, ahogy az i30 sem nyújt nagyobb örömöt, mint a Civic. A Mitsubishi piaci jelenléte hazánkban minimális, így az elavult érzést keltő ASX számomra kiesik, ahogy Alfa Giuliát sem vettem végül néhány éve, mert tartok az Alfák értékvesztésétől és szervizelésétől, ráadásul a Giulietta esetében sem lennék nyugodt.

A hibrid és plug-in hibrid kategóriában felsorolt autók közül kettőt is birtokoltam éveken keresztül és előre szólok, hogy elfogult leszek. Sorrendben az első egy Lexus CT200h volt Mark Levinson felszereltséggel. Csodálatos autó, minimális fenntartási költségek, igazi ékszerdoboz alacsony fogyasztással és felsőbb kategóriákat is megszégyenítő hifivel. Autókereskedőként három évig használtam és ez hihetetlenül soknak számít. Végül meghirdetés nélkül vásárolták ki alólam percek alatt, a mai napig sajnálom. Fogyasztása 6 liter körül alakult és az éves szervizen kívül nem kért többet.

A Lexust követően a hibrid technológia kipróbálása után már nem jöhetett számításba hagyományos, belső égésű motoros autó, hiszen hétköznapokra ez az ideális választás, hétvégére pedig általában van egy nagymotoros hobbiautóm. Ezek miatt végül a Chevrolet Volttal mindenben megegyező Opel Ampera vált befutóvá nekem, mert ár-érték arányban ez tűnt a legjobbnak.

Az 5,5 millió forintig maximalizált keretben az Ampera tudja a legtöbb kilométert megtenni tisztán elektromosan, ami nyáron 65-75 kilométert jelent, télen pedig 40-50-et. Ha elfogy az áram, a benzinmotor automatikus bekapcsolódásával további 500 kilométer hatótávot kapunk egy tankolás után, és az autó fogyasztása sem ugrik ilyenkor az egekbe, hiszen 6,5 liter körül eszik autópályán. Az Ioniq hybrid nem rossz, de az előző két modellel szemben nem tud labdába rúgni. Minőség és technológia terén sem tud újat mutatni.

A teljesen elektromos kategóriában felesleges 6,5 millió forintig nézelődni. Nincs hosszútávú tapasztalatom a Zoéval, de azt tudom, hogy a csinos és kedves kisautó egy guruló Toi Toi budi érzését kelti a Wartburg hangon csukódó ajtóival. Tisztán elektromos autót normális hatótávval most hétmillió forint felett adnak a használtpiacon, és ezek közül a második generációs Leaf tűnik a legjobban kitalált járgánynak.

Kedves Balázs. A kommentelők most kövekkel fogják dobálni, mert első autónak nem a 25 éves Passat TDI vagy a béka Civic volt az álma. Ne foglalkozzon ezzel, csak irigyek. Vegyen egy Amperát, töltögesse otthon napelemmel és röhögjön a markába, amikor a többiek sorban állnak a benzinkutakon, vagy válassza a Lexus CT-t, mert az egyik legjobb minőségű Lexus, de ragaszkodjon a legmagasabb Mark Levinson felszereltséghez, hiszen a prémium kategória megköveteli a sok extrát.

Előre is gratulálok, innen nehéz lesz már rossz döntést hozni, legfeljebb rossz autót vásárolni, ha elfelejti átnézetni a kinézett példányt vásárlás előtt.

Sok sikert és majd írja meg, hogy mi lett végül, mert érdekel!

Marci