2020. január 24. | 11:13

A feledékenyek pénzbüntetésben részesülhetnek.

A német hatóságok mindent megtesznek annak érdekében, hogy az autósok az eszükbe véssék, hogy mennyivel mehetnek akkor, amikor az autóikon a téli vagy négyévszakos gumiabroncsok vannak fent.

Azzal szerintem mindenki tisztában van, hogy a gumiabroncsok a terhelhetőség szempontjából is eltérnek egymástól, simán elképzelhető, hogy az adott gumiszett maximális sebességhatára alacsonyabb, mint annak az autónak a végsebessége, amire felszerelték. Ez a téli gumiknál, no meg a négyévszakos gumiknál egy gyakran előforduló jelenség.

A felszerelt abroncsok maximális sebességét az alkalmazott gumigyártó adja meg, amelyet rányomnak az úgynevezett sebességmatricára, amit egy jól látható helyen kell elhelyezniük az autósoknak Németországban. Aki elmulasztja felragasztani a matricát, azt a rendőrség 5 eurós (1670 forintos) bírsággal sújthatja. A német hatóságok azért figyelnek erre oda különösen, mert a német autópályákon ugyebár jelenleg nincs érvényben általános sebességkorlátozás, a 130 km/h csak a javasolt sebességtartomány.

Magyarországon azért más a helyzet, mert nálunk még a legkisebb sebességindexű gumiabroncs is meghaladja a közutakon megengedett legnagyobb maximális sebességet. A németeknél viszont ez nagyon nem így van, szóval ha valakit tetten érnek azon, hogy gyorsabb tempót diktál annál a számnál, mint ami a kocsijában felrakott sebességmatricán szerepel, akkor 25 eurós (8400 forintos) pénzbüntetésre számíthat.

Aki esetleg nem tudná, az autóján fent lévő abroncsok végsebességét a gumik oldal feltüntetett méretadatokból lehet kisilabizálni. Például ha a méret mögött a T betű áll, akkor az abroncs végsebessége 195 km/h-ra van belőve. Ha T helyett a H betűvel találkozol, akkor akár 210-zel is repeszthetsz. A további számok esetén így néznek ki a végsebességek:

  • V=240 km/h
  • W=270 km/h
  • Q=160 km/h