2022. október 17. | 15:39

Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési bizottsága és az X-Meditor Kft. közös kampánya 2012 óta hívja fel a figyelmet a közlekedők között a balesetmegelőzésre.

A kampány a társadalmi felelősségvállaláson és összefogáson alapul, hiszen mi, mindennapi közlekedők tehetünk a legtöbbet azért, hogy biztonságosabb helyen éljünk. Az autó fényszóróit jól kell beállítani, karban kell tartani, a biciklisnek villognia kell, és az egyszerű gyalogosnak is saját és társadalmi felelőssége, hogy éjszaka az út szélén hazasétálva észrevegye az ártatlan autós, ne csak akkor, amikor már baj van.

Bár a kampányban olvasható, hogy KSH statisztikák alapján a közúti balesetben könnyű sérültek és elhunytak száma is évről évre csökkent, majd mérséklődött. A cél persze a nulla lenne, vagy inkább az arra való törekvés. Ezért szállt be a kampányba 72 autószerelő műhely és 59 optika (egyelőre), akik október 17 és december 4-e között ingyenes szolgáltatásokkal segítik a közlekedőket.

Az akcióhoz csatlakozó szervizek ingyenesen vizsgálják át a járművek látáshoz és láthatósághoz kapcsolódó részeit (nem csak fényszóró, de szélvédő és tükrök például), az optikákban pedig ingyenes látásvizsgálat és tanácsadás is várja a kedves érdeklődőket. De miért is olyan fontos, hogy az autó mellett mi is teljesen rendbe legyünk?

Láss ki az autóból!

Elsődlegesen fontos a megfelelő látás, ami kizárólag a mi felelősségünk. Ha az ember fáradt, csukódik a szeme, folyamatosan törölgeti, nem lát olyan jól a fáradtságtól, emiatt a reakcióidő is megnő ha esetleg vészhelyzetet kell elhárítani. Emellett az embernek a kor előrehaladtával elromolhat a szeme, ilyenkor szakemberhez kell fordulni. A megoldásban segíthetnek a kampányban résztvevő optikák.

Tehát mi már látunk, megvolt az első lépés, de érdemes kilátni az autóból is, tehát a szélvédőt, ablakokat és tükröket tisztán tartani. Ehhez kapcsolódnak persze segédberendezések, mint a tükörfűtés, szélvédőfűtés vagy ablaktörlő, nyilván ezeknek is jár a megfelelő karbantartás és többnyire nem húzós tételek.

Emellett érdekes, de belülről rá tud ülni a por a szélvédőre és ha nappal nem is zavaró, de éjszaka megtörheti a szembejövő autós fényét és másodpercekre vakká tehet minket, ami már elég egy baleset bekövetkezéséhez.

Bár ez nem csak a látás szempontjából fontos, de az ülés beállítására is érdemes rászánni az időt, mert nem mindegy milyen környezetet látunk be a hétköznapi közlekedés során. Nem csak parkolásnál, de az úton is fontos, hogy honnan mennyit takarnak ki az autó részei és hogy hogyan tudjuk minimalizálni a holtteret.

Téged is lássanak!

Talán annyira nem kell az elejéről kezdeni, hogy láthatatlan vagy takart helyről ne lépkedjünk ki az útra, vagy hogy fekete ruhában éjszaka kivilágítatlan helyen az út közepén sétálni nem egészséges hosszútávon. Mindig kell legyen valami jele a közlekedés többi résztvevőjének, ha olyan helyen vagyunk, ahol amúgy nem feltétlen számítanának ránk. Például a biciklisnek is korlátozott látási viszonyok között kötelező a láthatósági mellény vagy legalább pánt viselete és ennek oka van.

Autóban is hasonló a helyzet, viszont ott körülöttünk a gépnek kell minden esetben látszódnia. Akármennyire is nagy egy jármű, éjszaka a sötétben kivilágítatlanul észrevehetetlen, így minden indulás előtt ellenőrizni kell a világítóberendezéseket. A fényszóró világítson, a reflektor is működjön, a ködlámpák is menjenek, amikor kellenek. Itt persze belép a képbe ezek helyes használata, sokan például állandóan, éjjel-nappal használják a ködlámpát és vakító hatása miatt ez veszélyes lehet.

Hasonló, hogy az emberek azt sem tudják, hogy a fényszórójuk állítható - tisztelet a kivételnek - és reflektor nélkül is égetik a közlekedés többi résztvevőjének a szemét. Tovább megyek, mert ismertem olyat, aki megelégelte ezt és saját magánál is legmagasabb állasba tekerte, mondván, hogyha az én szemem kiég, más is égjen ki. Ez egy nagyon eltorzult gondolkodás de sajnos sokan hasonlóan állnak a dologhoz, pedig nem lenne bonyolult folyamat - főleg most, hogy a kampányban résztvevő műhelyek segítenek is.

Többet lehet költeni egy elhanyagolt fényszóróra, mint gondolnád

Az csak egy dolog, hogy egy autó fényszórója kiég, bár modern LED-es fényszóróknál ez is okozhat gondot, nem beszélve az átmeneti időszak Xenon-izzós autóiról, amikbe maga az izzó lehet húzós tétel. De maga a fényszóró test is igényelhet karbantartást, főleg itthon, ahol az autópark átlagéletkora 15 év körül alakul. Ilyen korban a fényszóró bemattulhat, amit nem nagy tétel políroztatni és sokat javít a fényszóró világító teljesítményén.

Persze vannak kivételes esetek vagy típushibák, amikor egy autó fényszórója belülről mattul be, beázik, esetleg a foncsor színeződik el. Ezeket már sajnos költségesebb javítani és lehet, hogy csak ideiglenesen orvosoltuk a problémát. Ezért erre is érdemes különösen odafigyelni, amikor ellenőrizzük a fényszórók állapotát, mert megelőzhetjük a bajt. Ugyanez persze kevésbé jellemző de érintheti az autó többi világító berendezését is, már csak ezért is érdemes élni a kampány adta lehetőségekkel és átvizsgáltatni most.

Itt egy picikét egyébként kitérnék arra is, hogy miért nem jó egy LED-es fényszóróizzó. Akármennyire is szép, márkás vagy modernebbé teszi az autót, egy halogén izzóhoz tervezett fényszórótestben sosem lesz pontosan olyan a fókuszpontja, mint egy halogén izzónak. Nem véletlen engedélyköteles átalakítás ez is, de biztos találkozott már mindenki az agyatlanul átalakított öreg népautóval, ami után csak pislogtunk, mert fényképezővaku módjára haladt el velünk szembe. Bizonyos izzók cseréjét, mint a helyzetjelző vagy index, nem tartom akkora problémának, de ezek is törvényileg szabályozott dolgok, így egy műszakiról simán elhajtanak vele.

Összességében azt lehet mondani, hogy a Látni és Látszani kampány címe mindent el mond arról, hogy mi a célja. Ezek fontos dolgok, amiket komolyan kell venni, mert egy kis odafigyeléssel és felelősségvállalással mi is hozzájárulhatunk ahhoz, hogy kevesebb baleset történjen útjainkon.

Nyitókép: Depositphotos

Látni és Látszani