2022. június 23. | 16:59

Máté kiszállna eddigi igáslovából, egy Kia Pregióból, és helyette valami korszerűt venne, ami közben még olcsó is. Szeretjük a nehéz kérdéseket.

„Szia!
Szeretném megkérdezni, hogy tudsz-e nekem segíteni a kisteherautóm lecserélésében. Jelenleg egy Kia Pregiót hajtok, de mivel idő előtt felépült a vállalkozás amihez kellett, így három év után kinőttem, bár eleve maximum hat évet terveztem neki. Platós autó érdekelne, lehetőleg Renault Master vagy Fiat Ducato. Évente körülbelül 10-15 ezer kilométert futna, többnyire minimális teherrel. A jelenlegi árak mellett leginkább az érdekelne, hogy érdemes-e egyáltalán belekezdenem, ha 3-3,5 millió forint a maximális keret a projektre, plusz a Pregio beszámítva.
Jelenlegi autóm felújítása (futómű,kuplung, adagoló) sajnos nem éri meg, csak akkor, ha nem tudok venni helyette megfelelőbbet. Az Iveco még szóba jöhet, amennyiben a fenntartása nem sokkal múlja felül a többiekét. A Mercik szintén felejtősek, a Ford-motoros, 2,2-es társaiktól meg eleve rettegek, azokról rengeteg negatív tapasztalatot hallok egy futárcéges barátomtól.
A megbízhatóság a legfontosabb, mivel csak a téli időszakban van lehetőség az autót javítani, az év többi részében nélkülözhetetlen. Előre is köszönöm a segítségedet, ha nem foglalkozol kisteherautókkal, akkor bocsánat a zavarásért!
Üdv: Máté”

Fiat Ducato
Kép: Fiat

Kedves Máté!

Valóban nem foglalkozom elmélyülten a kisteherautó-szegmenssel, de minimális elképzelésem van a kategóriáról, megpróbálom ezt megosztani veled, hátha segít a döntésben. A végéről kezdem. Nem tartom valószínűnek, hogy egy ilyen költséges javításokat igénylő teherautót, mint a jelenlegi Pregio, szívesen beszámítana valaki egy jó állapotú platós teherautóba. Ha mégis, akkor is inkább csak jelképes áron (a megvásárolandóhoz képest). Ezért a Kiát inkább eladnám a jelenlegi állapotában, egyszerű magánhirdetésben.

Átfutva az általad említett típusok kínálatát, egyáltalán nem gondolom reménytelennek egy újabb platós kisteherautó vásárlását a három- és négy millió forint közti árkategóriában. Sajnos ezekre is igaz, ami a személyautókra, minél modernebb, annál több meghibásodás fordulhat velük elő. Leáldozott az az idő, amikor ezek az „igáslovak" egyszerű, megbízható technikájuk révén ötszázezer és 1 millió kilométer közötti futásteljesítményt produkáltak nagyobb javítások nélkül.

Cserébe az újabbak azért sokkal komfortosabbak, jobb menetteljesítménnyel rendelkeznek. Plusz nehezítés, ahogy te is említed a használat körülményeit, nem mindig jut megfelelő idő a karbantartások időben történő elvégzésére, ez gyakran meglepően keveset futott járművek idő előtti leamortizálódásához és költséges javításokhoz vezethet.

A Ducato/Boxer/Partner triumvirátus eléggé elterjedt, egy megfelelő karbantartás mellett és nem 2-300 ezer kilométer feletti futású fiatalabb példány megfelelő választás lehet.

Esetleg előfordulhatnak ritkább típusok is, amiket régebben itthon is forgalmaztak, például a Hyundai H1-re gondolok, amivel személyes tapasztalatom szintén nincs, de egy megkímélt példány biztos nem kevésbé megbízható, mint az elterjedtebb típusok.

A nem kimondottan kímélő használat miatt elengedhetetlennek gondolom a korábbi karbantartások nyomonkövethetőségét és speciálisan az alváz ellenőrzését rozsdásodás szempontjából. Ez neuralgikus pontja minden használt haszonjárműnek, mert szinte mindig mostoha körülmények között használják őket.

Fontos még, hogy a motordiagnosztikán se spórolj, mert egy közös nyomócsöves dízelmotorral szerelt járműre pusztán az üzemanyagrendszer gatyába rázása kapcsán el lehet költeni 500 ezer forintot, de az összeg simán elérheti a milliós nagyságrendet is, ha nem csak a common rail egységek fáradtak el, de lehullott a turbó, esetleg hengerfejezni is kell a gépet, vagy szükség van új részecskeszűrőre.

Felkai Gábor

Felkai Gábor: ötven éve az autók körül!

Közel harminc éve foglalkozom autókkal legalább hobbiszinten, illetve kereskedőként. Valójában azonban már két éves koromban is elsősorban az autók érdekeltek, ha így nézem, inkább ötven éve. Több mint 50 saját autóm volt, amióta jogosítványt szereztem, ehhez adódik jó néhány további típus, amelyeket rendszeresen használtam rövidebb-hosszabb ideig, és lassan 20 éve veteránozom is.
A számok talán soknak tűnnek, pedig valójában érteni nem lehet az autókhoz, legfeljebb az átlagosnál kicsit több ismerettel rendelkezni róluk. Ezt a kis pluszt szívesen megosztom bárkivel, ha megírja vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdését az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.

Kérdezek Gábortól