Olvasónk szinte befutott a célba, mielőtt megírta levelét, amelyben autóvásárlási tanácsot kér. Kompakt Fordja után méretosztályt váltana, de nem tud választani a nagyobb Ford és Honda közül. Marci behúz egy harmadik lehetőséget is.
„Tisztelt Alapjárat!
Autóvásárlási tanácsot szeretnék kérni. Jelenleg egy 1.6 szívó benzines, ferdehátú Mk3 Ford Focusom van, amit egy tágasabb autóra szeretnék cserélni. A hátsó utastér, illetve a csomagtartó mérete nem lényeges számomra. Az átlagnál nagyobb testalkatú vagyok (194 cm magasság, 94 kg, 54 cm vállszélesség), ezért kell több hely.
Egy olyan nem szívó benzines autót szeretnék vásárolni, amely nem kombi, de kényelmesen elférek benne, megbízható,15 évnél fiatalabb és 7-8 liternél több nem magasabb a fogyasztása. A vásárlásra fordítható maximális keret 2,3 millió forint. Kiszemeltjeim a hetedik generációs Honda Accord 2.0 (2006-2007) és a Ford Mondeo Mk4 2.0, de nem vagyok jártas az autókban. Van esetleg ezeknek olyan versenytársa, amely megfelel az elképzeléseimnek? Mit javasol ebben a kategóriában, ha a megbízhatóság és az alacsony fenntartási költségek a legfontosabb szempont?
Tisztelettel: Tamás”
Kedves Tamás!
A jó hír az, hogy a Ford Focus Mk3 1.6 értéke most épp az egekbe szökött, és bőven fedezni fogja az „új” autó árát. A kiválasztott típusokat alapul véve nehéz jó választ adni, mert mindkettő remek autó.
A negyedik generációs Ford Mondeo tágas, kényelmes, utastere modern és futóműve pazar, ugyanakkor a Mazdától származó benzinmotor nem az örök élet záloga és hajlamos a komoly olajfogyasztásra. Másfelől éppen Mondeóból fogod a legfiatalabbat és a legkevesebbet futottat kapni a pénzedért, de vásárlás előtt mindenképp érdemes átnézetni a kiszemelt példányt, mert az olajzabálás problémájának megoldása több százezer forintot emészthet fel később. A továbbiakban fontos, hogy mindig a gyári specifikációnak megfelelő olajat kapja az autó a megfelelő időközönként, vagy még annál is gyakrabban.
A Honda Accord hetedik generációja személyes kedvencem, mégpedig a 2.4-es benzinmotorral és automataváltóval, bár ez kétségkívül többet fogyaszt, mint száz kilométerenként 7-8 liter. Teljesítményét tekintve szerényebb, ám legalább ennyire megbízható a Honda-féle kétliteres benzinmotor is, amely szintén nem a komoly tragédiák forrása.
Az Accord esetében a futómű és a rozsda okozhatja a legtöbb kellemetlenséget, de ezek mind átnézethetők, a hibák pedig kiszűrhetők a vásárlás előtt. A nagy Honda utastere szűkebb mint a Fordé, felszereltsége alacsonyabb és az egész autó puritánabb a Mondeóhoz viszonyítva. Ennek ellenére mégis az előbbit, tehát a japánt választanám napfénytetővel a néhány évvel ezelőtti erdélyi túrám emléke és a számtalan eladott példány okán. Vezetési élményben az Accord nyújtja majd a legtöbbet, de ebből kapod most a legöregebbet a legtöbb kilométerrel.
A titkos tipp a mindent túlélő örök élet, vagyis a Toyota Avensis 2006-2008 közt gyártott szériája, szintén kétliteres benzinmotorral. Ez az Avensis az autók amőbája: nem reagál az időre, a megtett távolságra, az útviszonyokra, a sebességre, meg úgy általában semmire. Ha leteszed az utcán és öt év múlva beleülsz, ugyanolyan természetességgel csinál majd mindent, mintha mi se történt volna.
Unalmassága jelenti szerethetőségét, a vezetési élmény sokkal inkább a biztos megérkezésre, mint magára az útra koncentrálódik. Nem jellemző rá a rozsda és az elektromos hibák sem, valamint fontos szempont lehet, hogy az autóra fordítani kívánt összegből a legjobb állapotú példányok közül válogathatsz.
Sok sikert a vásárláshoz!
Marci