2021. május 06. | 10:43

Idén is emelkedhet a személyautókra kötött kötelező átlagdíja.

A jegybank tavaly szeptemberben kiadott egy közleményt, amiben arra figyelmeztette a hazai biztosítókat, hogy 2021 júliusától jobban odafigyel az érintett cégek díjszabásaira, különös tekintettel a károkozói pótdíj alkalmazására. Utóbbi azonban még nem tűnt el teljesen a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (KGFB) piacáról.

A Magyar Nemzeti Bank körlevele rámutatott arra, hogy a megalapozatlan károkozói vagy egyéb pótdíjak nem jelentenek jó gyakorlatot, ezek ugyanis felülírják, kiüresítik a kockázatalapú díjazást és a bonus-malus rendszert. A károkozói pótdíj intézményét korábban a Magyar Autóklub is hevesen kritizálta, Magyarország egyik legnagyobb autós civil szervezete az alapvető jogok biztosához fordult az ügyben. A panaszok valamilyen szinten meghallgatásra találtak, az MNB ugyanis szót emelt a KGFB-alapdíj akár két-háromszorosát is kitevő károkozói pótdíj ellen, ugyanakkor nem tiltotta be az alkalmazását, csupán annyi volt az elvárása, hogy az ne legyen túlzott.

„A nagy biztosítók közül a Generali, a Genertel, az Allianz, az Uniqa és az Aegon sem vették ki a károkozói pótdíjat a tarifáikból, 1,3-1,9 szeres szorzók vannak. Az alapdíjhoz képest ennyivel nőnek a pótdíjak még mindig július 1-től is” – nyilatkozta a Napi.hu-nak Németh Péter, a CLB Biztosítási Alkusz értékesítési és kommunikációs igazgatója.

A kivételt a Köbe jelenti, amely úgy döntött, hogy a jövőben eltekint a károkozói szorzó használatától.

„Reméljük, hogy nem maradunk egyedül ezzel a jelentős módosítással a piacon, és valóban strukturális átalakulás követi majd az MNB által megfogalmazott elvárásokat” – nyilatkozta pár hónapja a cég sajtóreferense a portálnak.

A személyautóra kötött kötelező átlagdíja jelenleg 50 ezer forint körül mozog, az előző év hasonló időszakához képest viszonyítva az emelkedés mértéke csak 2-3 százalékos. A CLB-nél 52-54 ezer forint körüli átlagdíjak tapasztalhatók, és ennél nagyobb díjemelkedésre számítanak, a járvány miatt ugyanis a használt autók importja visszaesett. A nagyobb használt autók ára ugyanakkor felment, illetve sokan új kocsit vásároltak, mivel nem találtak megfelelőt a használtautó-piacon. Az értékesebb, nagyobb autók biztosítási díjai pedig magasabbak.

A káradatok kedvezően alakultak, mert az emberek az elmúlt hónapokban kevesebbszer ültek autóba, mint korábban, sokan ugye pedig még mindig otthonról dolgoznak. Közben viszont egyre jobban javul a magyar lakosság átoltottsága, és hamarosan beköszönt a jó idő is, várható, hogy a kikapcsolódásra vágyók tömegével kelnek majd útra.

„A nagy kérdés az, hogy ha nyáron az emberek újra tömegesen autóba ülnek, belföldre és külföldre egyaránt megindul az autós turizmus, mindez milyen hatással lesz majd a díjakra” – mondja Marschalek Péter, a Netrisk kereskedelmi területért felelős ügyvezető igazgatója.

A károkozói pótdíj megtartásáért harcoló lobbisták egyik legfontosabb érve az volt, hogy így a biztosítók a kármentes autósoknak kedvezőbb díjat tudnak kínálni, a károkozókkal fizettetik meg ugyanis a nagyobb kockázatot. A Netrisk szakértője szerint azonban ez nincs feltétlenül így. Az alacsony, 5 százalék körüli kárgyakoriság miatt ugyanis a sokat bírált pótdíjat szinte észrevétlenül el lehet porlasztani a teljes ügyfélkör díjaiban.

Az viszont valós veszély, hogy a pótdíjat nem alkalmazó biztosítóknál kötnek ki előbb-utóbb a korábbi években figyelmetlenül, agresszívan, másoknak kárt okozva vezető sofőrök. A rossz ügyfelek elszaporodása miatt pedig a többi autós szívhat, a cég ugyanis ilyen helyzetben díjemelésre kényszerülhet, hogy fedezni tudja a károkat, vagyis általánosságban véve emelkedni fog nála a kötelező biztosítás ára.

Így vagy úgy, de a kötelező biztosítást be kell fizetni, ehhez pedig egy nagyon hasznos segítséget is tudsz használni. Az ECDH felületén, egy rövid regisztrációt követően már fel is tudsz venni egy eseményt a biztosítás befizetésére, sőt, ehhez egy értesítőt is be tudsz állítani.