A KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft.-hez fordultunk segítségért, akik kérésünkre összeszedték a tíz leggyakrabban előforduló hibát, amelyek miatt a B-kategóriás jogosítvány forgalmi vizsgája azonnal sikertelenül zárul. Hivatalos statisztika híján, a gyakorló vizsgabiztosok által bejelölt hibák alakították ki a tíz legsűrűbben előforduló tévesztés sorrendjét.

Tanuló vezető oktatóval

1. A vizsgázó közlekedési szabályt sért

Az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól (KRESZ) Hammurapi szigorú törvénykönyve az utakon. Az a vizsgázó, aki megsérti a benne foglalt szabályok valamelyikét, sajnos a bukást kockáztatja a vizsgán, nem véletlenül ez áll az azonnali bukások legtöbbje mögött.

2. A vizsgázó az irányjelzést vagy körültekintést elmulasztja

Irányjelzés nélkül sávot váltani sem tanácsos a forgalmi vizsgán. Az indexelést elmulasztók vizsgája rögvest véget ér és sajnos sűrűn előforduló hiba.

3. A vizsgázó balesetveszélyes manővere miatt a szakoktatónak be kell avatkoznia

Az önhibájukból balesetveszélyt okozó tanulókra ráfér még egy kis gyakorlás. Sajnálatos, hogy harmadik helyen szerepel a balesetveszély okozása a listán.

4. A vizsgázó nem képes felvenni a forgalom ritmusát, akadályozza a forgalmat vagy a vizsgaidőtartama alatt túlnyomórészt indokolatlanul lassan halad

El tudom képzelni, hogy a nyugodtabb körülmények között eltelő gyakorló órákon egyébként megfelelő ritmusban vezető tanuló a vizsga okozta izgalmak közepette a megszokottnál sokkal lassabban és megfontoltabban halad a célból, hogy véletlenül se kövessen el hibákat. Kár, hogy pont emiatt buknak végül ilyen sokan.

5. A vizsgázó gyorshajtást vagy relatív gyorshajtást követ el

Az adott útszakaszon érvényes sebességhatár túllépésére nincs mentség, az a tanuló, aki ezt mégis megteszi, kénytelen lesz új vizsgaidőpontot nézni. Nehezebb a relatív gyorshajtás megítélése, ami a nem az út és látási viszonyoknak, valamint a forgalmi helyzetnek megfelelő megválasztott sebességet jelenti.

6. A vizsgázó a járművel felhajt a járdára (járdaszegélyre, útpadkára - akár egy kerékkel is)

Viszonylag sűrűn előforduló hiba, hogy jobbra történő bekanyarodáskor vagy a parkolási manőver végrehajtása közben a vizsgázó véletlenül ráhajt az útpadkára, járdaszegélyre. Bagatell hiba, ami abból fakad, hogy a tanuló nem érzi még a gépjárművet.

7. A vizsgázó a besorolást vagy sávváltoztatást szabálytalanul, figyelmetlenül hajtja végre

A figyelmetlenül végrehajtott, esetleg veszélyhelyzetet teremtő sávváltás is mindennapos hibának számít a vizsgák során. A tapasztalatok szerint ezt a jogosítvánnyal már rendelkező, sokéve vezető emberek egy része sem csinálja sokkal jobban.

8. A vizsgázó az elsőbbségadási kötelezettségének nem tesz eleget

A „jobbkezes” utcák általában a tanulóvezetők mumusai közé tartoznak, nem véletlenül, hiszen könnyedén előfordulhat, hogy az elsőbbségadási kötelezettségének nem tesz valaki eleget az ilyen környéken. És úgy látszik, elő is fordul, a kilencedik helyen szerepel ez az ok az azonnali bukást okozó hibák rangsorában.

9. A vizsgázó a közlekedési helyzetet nem ismeri fel

A tanulók számára eleinte olyannak tűnhet a forgalom, mint egy felbolydult méhkas, nehéz követni minden rezdülését. Sokakat leköt maga az autó irányítása, megosztott és leszűkült figyelmet kapnak a történések körülöttük. Ettől függetlenül a forgalmi helyzet fel nem ismerése, a rossz vagy lassú reakció azonnali bukást jelent a forgalmi vizsgán.

10. A vizsgázó megtévesztő irányjelzést ad

Nehéz eldönteni, hogy melyik a nagyobb hiba, az irányjelzés teljes elmulasztása vagy a megtévesztő indexelés. Végső soron mindkettő nagy probléma, hiszen könnyedén veszélyhelyzetet teremthet vele az ember.

Tanulóvezető autó

Ezekből a forgalmi vizsga hibapontokból maximum 10 lehet

Az azonnal a vizsga sikertelenségét okozó tévesztéseken felül olyanok is léteznek, amelyekből többet is elkövethetsz, és még akkor is átmehetsz a megmérettetésen. A forgalmi vizsga során a vizsgabiztos az ún. Forgalmi vizsga minősítő lapra feljegyzi az észrevételeit és természetesen az elkövetett hibákat is. Az alábbiakból legfeljebb tízet lehet összegyűjteni, hogy még sikeres legyen a vizsga:

1. Elindulás előtti teendők

  • a kötelezően előírt ellenőrzéseket egyszeri figyelmeztetéssel, de önállóan tudta elvégezni

2. Elindulás, gyorsítás

  • a biztonsági övet nem csatolta be
  • elinduláskor a motort lefullasztja
  • a pedálokat, a kormányt és a kéziféket nem összehangoltan kezeli
  • nem a forgalmi helyzetnek megfelelően (lassan vagy „erőszakosan”) indul el a járművel
  • a járművel nem egyenletesen gyorsítva indul el

Forgalmi vizsga minősítő lap
Forgalmi vizsga minősítő lap

3. Lassítás, megállás

  • megálláskor a motort lefullasztja
  • a fékpedált nem a szükséges erővel nyomja, és a fékezőerőt nem képes módosítani
  • lassítása nem egyenletes
  • megállás előtt „üresbe” kapcsolja a sebességváltót („üresben” gurul)

4. Nyomtartás, irányváltoztatás, kanyarodás

  • kormányfogása bizonytalan, merev, helytelen
  • jobbra tartás okán a parkoló járműveket „szlalomozva” kerülgeti
  • kanyarban szakaszosan kormányoz, szabályos területen, de helytelen íven kanyarodik
  • nem megfelelő az irányjelzés és a fékezés sorrendje
  • a mögöttes és a jármű melletti forgalmat nem rendszeresen ellenőrzi
  • előzéskor, kikerüléskor, sávváltoztatáskor hirtelen kománymozdulattal (meredeken) húzódik ki
  • az előtte lévő akadályt nem veszi kellő időben észre
  • a jobbra vagy balra kanyarodásra kínálkozó alkalmat nem használja ki
  • a besorolást késve, de egyébként szabályosan hajtja végre
  • nem a továbbhaladási szándékának megfelelően sorol be, de útját a besorolás szerint szabályosan folytatja
  • az úttesten lévő vizet a gyalogosokra fröcsköli

5. Haladási sebesség megválasztása

  • indokolatlanul és rendszeresen magas fordulatszámon működteti a motort
  • felkapcsolásoknál nem gyorsítja fel eléggé a járművet, a motor rángat
  • visszakapcsoláskor nem a haladási sebességnek megfelelő sebességi fokozatba kapcsol
  • nem a forgalmi viszonyoknak megfelelően gyorsít, lassít, vezetése „darabos”
  • nem törekszik a forgalmi-, időjárási-, látási- és útviszonyoknak, valamint a jármű sajátosságainak megfelelő sebesség megválasztására (indokolatlanul lassan halad)
  • a követési távolságot helytelenül választja meg
  • álló járművek mellett a sebességhez mérten túl közel halad el

6. Közúti jelzések figyelembevétele

  • a kereszteződés előtt – a körülményekhez képest - túlságosan távol kezd lassítani
  • a közlekedési helyzetet lassan ismeri fel
  • a helyes besorolás után elsőbbségadás vagy manőver céljából nem ott áll meg a járművel, ahonnan a helyzetet felismerhetné
  • a közúti jelzésekre kissé késve, de helyesen reagál
  • piros-sárga jelzésnél nem készül fel az indulásra
  • tilos jelzésnél benyomott tengelykapcsoló pedállal, sebességi fokozatba kapcsolva áll a járművel
  • a járdán lévő gyalogosokat az úttestre „csalogatja”
  • nem kellő ideig, vagy nem kellő időben, de nem félrevezetően ad irányjelzést
  • nem győződik meg arról, hogy jelzéseit észlelték-e a közlekedő partnerek
  • a közlekedési partnerek jelzéseire nem megfelelően reagál (lassan, de még időben reagál)
  • a járművek kivilágítására vonatkozó előírásokat helytelenül alkalmazza

7. Manőverezési feladatok

  • a parkolás után nem a parkolóhely közepére helyezte el a járművet
  • a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a parkolóhely tengelyétől
  • másodszori javítással sikerült a feladatot végrehajtani

A forgalmi vizsgán azonnali bukást jelentenek ezek a hibák

Most pedig következzen az összes olyan végzetes hiba, amelyek elkövetését jogszabály szerint nem tolerálhatják a vizsgabiztosok. A forgalmi vizsga automatikusan sikertelenül zárul, ha a tanuló:

  • közlekedési szabályt sért;
  • a KRESZ szerinti ellenőrzést nem képes elvégezni;
  • veszélyhelyzetet teremt, vagy balesetet okoz;
  • meghatározott feladatot második javítás után sem képes a megfelelő módon végrehajtani;
  • elindulás előtt a féklevegő- és fékezőnyomást nem ellenőrzi (légfék vagy levegőrásegítés esetén);
  • az üzemi fék hatásosságának ellenőrzését elmulasztja;
  • az irányjelzést vagy a körültekintést elmulasztja;
  • a tervezett haladási iránnyal ellentétes irányba a járművel több, mint 50 cm-t elgurul;
  • balesetveszélyes manővere miatt a szakoktatónak be kell avatkoznia;
  • figyelmét a technikai kezelés elvonja a forgalomtól;
  • a sebességváltások közben elrántja a kormányt, vagy haladási irányától hagyja eltérni a járművet (nem képes megtartani);
  • nem képes felvenni a forgalom ritmusát, akadályozza a forgalmat, vagy a vizsga időtartama alatt túlnyomórészt indokolatlanul lassan halad;
  • rendszeresen kis követési távolságot tartva, zavarja az előtte haladót;
  • sebessége megtévesztő az elsőbbségadás tekintetében
  • egyenrangú útkereszteződésbe úgy hajt be, hogy elsőbbségadási kötelezettségének nem tudna eleget tenni (fékkészenlét hiánya);
  • durva fékezéssel áll meg az úttesten áthaladó gyalogosok előtt;
  • gyorshajtást, vagy relatív gyorshajtást követ el;
  • nem képes folyamatosan kormányozva irányítani a járművet;
  • elveszti a jármű feletti uralmát;
  • a járművel felhajt a járdára (már egy kerékkel is);
  • nem biztonságosan kanyarodik, indokolatlanul benyomja a tengelykapcsoló pedált
  • indokolatlanul vagy szabálytalanul igénybe veszi a menetirány szerinti bal oldalt;
  • a besorolást, sávváltoztatást szabálytalanul, figyelmetlenül hajtja végre;
  • az útkereszteződésben nem követi a forgalmi sávját;
  • elsőbbségadási kötelezettségének nem tesz eleget;
  • a közlekedési helyzetet nem ismeri fel;
  • nem a közúti jelzéseknek megfelelően közlekedik;
  • nem megfelelően reagál a gyalogosok viselkedésére;
  • a forgalmi helyzetekről nem tájékozódik, figyelmetlen;
  • rendszeresen akadályozza a forgalmat;
  • megtévesztő irányjelzést ad;
  • a megkülönböztető jelzést használó járművet nem veszi észre, vagy arra nem megfelelően reagál;
  • rendszeresen hirtelen, blokkolva fékez (a lassulást nem érzékeli), képtelen egyenletes lassításra;
  • a fék- és tengelykapcsoló pedált többször nem a megfelelő sorrendben működteti;
  • tartósfékkel felszerelt járművön nem, vagy helytelenül alkalmazza a tartósféket;
  • várakozás céljából történő megálláskor a rögzítő fékkel nem rögzíti a járművet (járműszerelvényt)