A B-kategóriás jogosítvány megszerzése sokak álma, ám a statisztikák szerint a vizsgázók mindössze 51%-ának sikerül elsőre. Ez nem véletlen, hiszen nagyon szigorú feltételeknek kell megfelelni.
A KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft.-hez fordultunk segítségért, akik kérésünkre összeszedték a tíz leggyakrabban előforduló hibát, amelyek miatt a B-kategóriás jogosítvány forgalmi vizsgája azonnal sikertelenül zárul. Hivatalos statisztika híján, a gyakorló vizsgabiztosok által bejelölt hibák alakították ki a tíz legsűrűbben előforduló tévesztés sorrendjét.
1. A vizsgázó közlekedési szabályt sért
Az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól (KRESZ) Hammurapi szigorú törvénykönyve az utakon. Az a vizsgázó, aki megsérti a benne foglalt szabályok valamelyikét, sajnos a bukást kockáztatja a vizsgán, nem véletlenül ez áll az azonnali bukások legtöbbje mögött.
2. A vizsgázó az irányjelzést vagy körültekintést elmulasztja
Irányjelzés nélkül sávot váltani sem tanácsos a forgalmi vizsgán. Az indexelést elmulasztók vizsgája rögvest véget ér és sajnos sűrűn előforduló hiba.
3. A vizsgázó balesetveszélyes manővere miatt a szakoktatónak be kell avatkoznia
Az önhibájukból balesetveszélyt okozó tanulókra ráfér még egy kis gyakorlás. Sajnálatos, hogy harmadik helyen szerepel a balesetveszély okozása a listán.
4. A vizsgázó nem képes felvenni a forgalom ritmusát, akadályozza a forgalmat vagy a vizsgaidőtartama alatt túlnyomórészt indokolatlanul lassan halad
El tudom képzelni, hogy a nyugodtabb körülmények között eltelő gyakorló órákon egyébként megfelelő ritmusban vezető tanuló a vizsga okozta izgalmak közepette a megszokottnál sokkal lassabban és megfontoltabban halad a célból, hogy véletlenül se kövessen el hibákat. Kár, hogy pont emiatt buknak végül ilyen sokan.
5. A vizsgázó gyorshajtást vagy relatív gyorshajtást követ el
Az adott útszakaszon érvényes sebességhatár túllépésére nincs mentség, az a tanuló, aki ezt mégis megteszi, kénytelen lesz új vizsgaidőpontot nézni. Nehezebb a relatív gyorshajtás megítélése, ami a nem az út és látási viszonyoknak, valamint a forgalmi helyzetnek megfelelő megválasztott sebességet jelenti.
6. A vizsgázó a járművel felhajt a járdára (járdaszegélyre, útpadkára - akár egy kerékkel is)
Viszonylag sűrűn előforduló hiba, hogy jobbra történő bekanyarodáskor vagy a parkolási manőver végrehajtása közben a vizsgázó véletlenül ráhajt az útpadkára, járdaszegélyre. Bagatell hiba, ami abból fakad, hogy a tanuló nem érzi még a gépjárművet.
7. A vizsgázó a besorolást vagy sávváltoztatást szabálytalanul, figyelmetlenül hajtja végre
A figyelmetlenül végrehajtott, esetleg veszélyhelyzetet teremtő sávváltás is mindennapos hibának számít a vizsgák során. A tapasztalatok szerint ezt a jogosítvánnyal már rendelkező, sokéve vezető emberek egy része sem csinálja sokkal jobban.
8. A vizsgázó az elsőbbségadási kötelezettségének nem tesz eleget
A „jobbkezes” utcák általában a tanulóvezetők mumusai közé tartoznak, nem véletlenül, hiszen könnyedén előfordulhat, hogy az elsőbbségadási kötelezettségének nem tesz valaki eleget az ilyen környéken. És úgy látszik, elő is fordul, a kilencedik helyen szerepel ez az ok az azonnali bukást okozó hibák rangsorában.
9. A vizsgázó a közlekedési helyzetet nem ismeri fel
A tanulók számára eleinte olyannak tűnhet a forgalom, mint egy felbolydult méhkas, nehéz követni minden rezdülését. Sokakat leköt maga az autó irányítása, megosztott és leszűkült figyelmet kapnak a történések körülöttük. Ettől függetlenül a forgalmi helyzet fel nem ismerése, a rossz vagy lassú reakció azonnali bukást jelent a forgalmi vizsgán.
10. A vizsgázó megtévesztő irányjelzést ad
Nehéz eldönteni, hogy melyik a nagyobb hiba, az irányjelzés teljes elmulasztása vagy a megtévesztő indexelés. Végső soron mindkettő nagy probléma, hiszen könnyedén veszélyhelyzetet teremthet vele az ember.
Ezekből a forgalmi vizsga hibapontokból maximum 10 lehet
Az azonnal a vizsga sikertelenségét okozó tévesztéseken felül olyanok is léteznek, amelyekből többet is elkövethetsz, és még akkor is átmehetsz a megmérettetésen. A forgalmi vizsga során a vizsgabiztos az ún. Forgalmi vizsga minősítő lapra feljegyzi az észrevételeit és természetesen az elkövetett hibákat is. Az alábbiakból legfeljebb tízet lehet összegyűjteni, hogy még sikeres legyen a vizsga:
1. Elindulás előtti teendők
- a kötelezően előírt ellenőrzéseket egyszeri figyelmeztetéssel, de önállóan tudta elvégezni
2. Elindulás, gyorsítás
- a biztonsági övet nem csatolta be
- elinduláskor a motort lefullasztja
- a pedálokat, a kormányt és a kéziféket nem összehangoltan kezeli
- nem a forgalmi helyzetnek megfelelően (lassan vagy „erőszakosan”) indul el a járművel
- a járművel nem egyenletesen gyorsítva indul el
3. Lassítás, megállás
- megálláskor a motort lefullasztja
- a fékpedált nem a szükséges erővel nyomja, és a fékezőerőt nem képes módosítani
- lassítása nem egyenletes
- megállás előtt „üresbe” kapcsolja a sebességváltót („üresben” gurul)
4. Nyomtartás, irányváltoztatás, kanyarodás
- kormányfogása bizonytalan, merev, helytelen
- jobbra tartás okán a parkoló járműveket „szlalomozva” kerülgeti
- kanyarban szakaszosan kormányoz, szabályos területen, de helytelen íven kanyarodik
- nem megfelelő az irányjelzés és a fékezés sorrendje
- a mögöttes és a jármű melletti forgalmat nem rendszeresen ellenőrzi
- előzéskor, kikerüléskor, sávváltoztatáskor hirtelen kománymozdulattal (meredeken) húzódik ki
- az előtte lévő akadályt nem veszi kellő időben észre
- a jobbra vagy balra kanyarodásra kínálkozó alkalmat nem használja ki
- a besorolást késve, de egyébként szabályosan hajtja végre
- nem a továbbhaladási szándékának megfelelően sorol be, de útját a besorolás szerint szabályosan folytatja
- az úttesten lévő vizet a gyalogosokra fröcsköli
5. Haladási sebesség megválasztása
- indokolatlanul és rendszeresen magas fordulatszámon működteti a motort
- felkapcsolásoknál nem gyorsítja fel eléggé a járművet, a motor rángat
- visszakapcsoláskor nem a haladási sebességnek megfelelő sebességi fokozatba kapcsol
- nem a forgalmi viszonyoknak megfelelően gyorsít, lassít, vezetése „darabos”
- nem törekszik a forgalmi-, időjárási-, látási- és útviszonyoknak, valamint a jármű sajátosságainak megfelelő sebesség megválasztására (indokolatlanul lassan halad)
- a követési távolságot helytelenül választja meg
- álló járművek mellett a sebességhez mérten túl közel halad el
6. Közúti jelzések figyelembevétele
- a kereszteződés előtt – a körülményekhez képest - túlságosan távol kezd lassítani
- a közlekedési helyzetet lassan ismeri fel
- a helyes besorolás után elsőbbségadás vagy manőver céljából nem ott áll meg a járművel, ahonnan a helyzetet felismerhetné
- a közúti jelzésekre kissé késve, de helyesen reagál
- piros-sárga jelzésnél nem készül fel az indulásra
- tilos jelzésnél benyomott tengelykapcsoló pedállal, sebességi fokozatba kapcsolva áll a járművel
- a járdán lévő gyalogosokat az úttestre „csalogatja”
- nem kellő ideig, vagy nem kellő időben, de nem félrevezetően ad irányjelzést
- nem győződik meg arról, hogy jelzéseit észlelték-e a közlekedő partnerek
- a közlekedési partnerek jelzéseire nem megfelelően reagál (lassan, de még időben reagál)
- a járművek kivilágítására vonatkozó előírásokat helytelenül alkalmazza
7. Manőverezési feladatok
- a parkolás után nem a parkolóhely közepére helyezte el a járművet
- a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a parkolóhely tengelyétől
- másodszori javítással sikerült a feladatot végrehajtani
A forgalmi vizsgán azonnali bukást jelentenek ezek a hibák
Most pedig következzen az összes olyan végzetes hiba, amelyek elkövetését jogszabály szerint nem tolerálhatják a vizsgabiztosok. A forgalmi vizsga automatikusan sikertelenül zárul, ha a tanuló:
- közlekedési szabályt sért;
- a KRESZ szerinti ellenőrzést nem képes elvégezni;
- veszélyhelyzetet teremt, vagy balesetet okoz;
- meghatározott feladatot második javítás után sem képes a megfelelő módon végrehajtani;
- elindulás előtt a féklevegő- és fékezőnyomást nem ellenőrzi (légfék vagy levegőrásegítés esetén);
- az üzemi fék hatásosságának ellenőrzését elmulasztja;
- az irányjelzést vagy a körültekintést elmulasztja;
- a tervezett haladási iránnyal ellentétes irányba a járművel több, mint 50 cm-t elgurul;
- balesetveszélyes manővere miatt a szakoktatónak be kell avatkoznia;
- figyelmét a technikai kezelés elvonja a forgalomtól;
- a sebességváltások közben elrántja a kormányt, vagy haladási irányától hagyja eltérni a járművet (nem képes megtartani);
- nem képes felvenni a forgalom ritmusát, akadályozza a forgalmat, vagy a vizsga időtartama alatt túlnyomórészt indokolatlanul lassan halad;
- rendszeresen kis követési távolságot tartva, zavarja az előtte haladót;
- sebessége megtévesztő az elsőbbségadás tekintetében
- egyenrangú útkereszteződésbe úgy hajt be, hogy elsőbbségadási kötelezettségének nem tudna eleget tenni (fékkészenlét hiánya);
- durva fékezéssel áll meg az úttesten áthaladó gyalogosok előtt;
- gyorshajtást, vagy relatív gyorshajtást követ el;
- nem képes folyamatosan kormányozva irányítani a járművet;
- elveszti a jármű feletti uralmát;
- a járművel felhajt a járdára (már egy kerékkel is);
- nem biztonságosan kanyarodik, indokolatlanul benyomja a tengelykapcsoló pedált
- indokolatlanul vagy szabálytalanul igénybe veszi a menetirány szerinti bal oldalt;
- a besorolást, sávváltoztatást szabálytalanul, figyelmetlenül hajtja végre;
- az útkereszteződésben nem követi a forgalmi sávját;
- elsőbbségadási kötelezettségének nem tesz eleget;
- a közlekedési helyzetet nem ismeri fel;
- nem a közúti jelzéseknek megfelelően közlekedik;
- nem megfelelően reagál a gyalogosok viselkedésére;
- a forgalmi helyzetekről nem tájékozódik, figyelmetlen;
- rendszeresen akadályozza a forgalmat;
- megtévesztő irányjelzést ad;
- a megkülönböztető jelzést használó járművet nem veszi észre, vagy arra nem megfelelően reagál;
- rendszeresen hirtelen, blokkolva fékez (a lassulást nem érzékeli), képtelen egyenletes lassításra;
- a fék- és tengelykapcsoló pedált többször nem a megfelelő sorrendben működteti;
- tartósfékkel felszerelt járművön nem, vagy helytelenül alkalmazza a tartósféket;
- várakozás céljából történő megálláskor a rögzítő fékkel nem rögzíti a járművet (járműszerelvényt)